ایسنا: اجرای دستورالعمل رفع گره معاملاتی در حال حاضر مناسب بوده و بدون ایجاد شوک جدی در بازار اعمال می‌شود ولی این دستورالعمل ساز و کاری موقتی است. اکبرز زرگانی‌نژاد، سخنگوی کانون کارگزاران گفت: باید پایه‌های کارآیی بازار و جنبه‌های نظارتی معامله بیشتر شود تا معاملات، دستخوش نظرات خاص سرمایه‌گذاران و سایر بازیگران بازار قرار نگیرد و بازار بتواند در آینده در زمان مناسبی از این تدابیر مصون بماند. وی افزود: اجرای دستورالعمل رفع گره معاملاتی آغاز یک راه و نشان دهنده این است که مسوولان سازمان بورس درصدد هستند تا نقد شوندگی سهام از درجات بالاتری برخوردار شود.

زرگانی نژاد، در مورد تاثیر اجرای این دستورالعمل بر کاهش شاخص‌ها اظهار کرد: بخشی از افت شاخص در روزهای اخیر مربوط به اجرای دستورالعمل رفع گره معاملاتی و بخشی دیگر نیز مربوط به سهم‌های دیگر است که با مشاهده ترکیب معاملات اثرات آن در شاخص نمایان است، ولی به هر حال اجرای این دستورالعمل در افت شاخص موثر بوده است.

وی افزود: باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که دستورالعمل رفع گره معاملاتی در مورد سهامی اجرا شد که دارای صف فروش بودند، بنابراین بدیهی است که اثرات منفی روی شاخص‌ برجای می‌گذارد ولی در صورتی‌که این دستورالعمل در مورد سهامی که بالقوه مستعد رشد است اعمال شود، قطعا اثرات مثبتی به دنبال خواهد داشت. در نتیجه تا زمانی‌که رفع گره معاملاتی روی سهامی که دارای صف فروش هستند اعمال می‌شود، در کاهش شاخص موثر است.

وی گفت: استمرار این دستورالعمل با وجود تاثیر منفی در شاخص باعث رفع گره معاملاتی خواهد شد، زیرا کارآیی بازار مهمتر از تاثیر منفی در شاخص است. سخنگوی کانون کارگزاران به اثرات اجرای دستورالعمل رفع گره معاملاتی اشاره کرد و گفت: اجرای این دستورالعمل اثرات مثبتی در بلند مدت به دنبال دارد ولی اثرات آن در کوتاه مدت بستگی به این دارد که چه زمانی رفع گره به روان شدن معاملات بیانجامد. ممکن است، گره برخی از سهم‌ها در چند جلسه رفع نشده و برخی دیگر در مرحله اول رفع شود و معاملات آن سهم را به گردش درآورند. زرگانی‌نژاد اظهار داشت: مهم، وارد شدن به این عرصه است و این‌که نرخ سهامی که قیمت آن انعکاس دهنده واقعیت‌های حاکم بر سهم نیست، اصلاح شده و به سمتی حرکت کنیم که صف فروش برای سهمی وجود نداشته باشد.