تعدیل‌هایی که تایید نمی‌شود

گروه بورس - علیرضا باغانی: بورس تهران پس از وقفه‌ای سه روزه، روز گذشته شاهد ایجاد تعادل عمومی بود. در روز شنبه بسیاری از نمادهای معاملاتی که پیش از این دارای صف فروش بودند، از سوی برخی از شخصیت‌های حقوقی مورد حمایت قرار گرفتند که از جمله می‌توان به جمع‌آوری بیش از ۱۵میلیون برگه سهم موسسه مالی و اعتباری سینا اشاره کرد.

امروز در بازار از کناره‌گیری مدیرعامل شرکت سیمان فارس و خوزستان (بزرگ‌ترین هلدینگ سیمانی کشور) سخن

گفته می‌شد.

براساس خبرهای غیر رسمی، محمدرضا حیدری، مدیرعامل شرکت سیمان فارس و خوزستان نزدیک به دو هفته است که از سمت خود کناره‌گیری کرده و غفاری معاون وی به عنوان سرپرست کنونی این شرکت منصوب شده است.

شایعات در مورد کناره‌گیری حیدری از زمانی آغاز شده بود که وی در مجمع شرکت متبوع خود شرکت نکرده بود.

برخی از مدیران زیرمجموعه‌های سیمان فارس و خوزستان از جمله گزینه‌های احتمالی جایگزینی در سمت وی هستند.

پیش از این حیدری از سمت مدیر عاملی سیمان تامین هم کنار رفته و در آنجا نیز غفاری جایگزین وی شده بود.

دیگر خبر بازار این که بانک مسکن این هفته بیش از ۱۵۰میلیون سهم، ۷ شرکت سیمانی را به طور عمده خواهد فروخت و از این محل بالغ بر ۷/۶۶میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد.

براساس گزارش فارس، بانک مسکن که یکی از سهامداران حقوقی شرکت‌های سیمانی است در نظر دارد با فروش سهام خود از ۷ شرکت سیمانی خارج شود و بر این اساس در روزهای یکشنبه و چهارشنبه هفته جاری اقدام به عرضه سهام شرکت‌های سیمانی کرمان، غرب، صوفیان، شمال، تهران، هگمتان و ارومیه می‌کند که در صورت واگذاری بیش از ۱۵۰میلیون سهم این شرکت‌ها به قیمت‌های پایه تعیین شده حداقل ۷/۶۶میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد.

بانک مسکن امروز بیش از ۲/۶میلیون سهم سیمان ارومیه (معادل ۶/۲درصد) به قیمت پایه ۵هزار ۹۳۶ ریال، ۷/۳میلیون سهم سیمان غرب (معادل ۹/۱درصد) به قیمت پایه ۴هزار و ۴۹۸ ریال و بیش از ۵میلیون سهم (معادل ۵/۱درصد) از سهام سیمان هگمتان به قیمت پایه ۵هزار ۷۶۳ ریال را عرضه خواهد کرد و در صورت انجام این سه معامله عمده به قیمت‌های اعلامی بیش از ۱/۸میلیارد تومان در تابلوی فرعی معاملات جا به جا خواهد شد.

بانک مسکن در مرحله دوم نیز روز چهارشنبه هفته جاری (۱۸ مهر) اقدام به فروش سهام ۴ شرکت سیمانی دیگر خواهد کرد.

بر این اساس، بیش از ۵/۹۳میلیون سهم (معادل ۳/۱۰درصد) از سهام سیمان تهران به قیمت پایه ۴هزار و ۱۴۱ ریال، ۳/۱۲میلیون سهم (معادل ۷/۶درصد) از سهام سیمان شمال به قیمت پایه ۷هزار و ۵۸۶ ریال، ۸/۲۱میلیون سهم (معادل ۲/۶درصد) از سهام سیمان صوفیان به قیمت پایه ۴هزار و ۵۹۷ ریال و ۱/۱۳میلیون (معادل ۹/۵درصد) از سهام سیمان کرمان به قیمت پایه ۶هزار و ۲۰۳ ریال عرضه خواهد شد.

به جز عرضه ۷/۶درصدی سهام سیمان شمال که در تابلو فرعی انجام خواهد شد، سه عرضه دیگر در تابلوی اصلی معاملات بازار سهام انجام می‌شود.

براساس گزارش، شرایط واگذاری ۷ عرضه فوق به صورت یکجا و نقد اعلام شده و شرکت کارگزاری بانک مسکن عهده‌دار عرضه بیش از ۱۵۰میلیون سهم در امروز و چهارشنبه هفته جاری خواهد بود.

آخرین اخبار از عرضه فولاد خراسان

گفته‌های بازار: شایعه‌سازان بازار می‌گویند، عرضه سهام فولاد خراسان در بورس به آبان‌ماه موکول شده است.

شنیده‌های ما: براساس آخرین اخبار همه اقدامات لازم جهت ورود فولاد خراسان به بورس فراهم شده و فقط این شرکت باید بودجه حسابرسی‌شده سال ۸۶ خود را به بورس اعلام کند.

سرمایه این شرکت هم از ۸۷۵میلیارد ریال به یک‌ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است و با توجه به EPS جدید ۴۵۵ریالی شرکت احتمالا سهام فولاد خراسان با P/E ن۶ در محدوده قیمتی ۳۰۰تومان در بورس عرضه خواهد شد.

EPS فولاد خراسان پیش از افزایش سرمایه رقم ۵۲تومان بود.

فولاد خراسان بیست و سوم مهرماه سال جاری میزبان کارگزاران و نمایندگان شرکت‌های سرمایه‌گذاری در مشهد خواهد بود و همچنین روز بیست و پنجم مهرماه فعالان بازار می‌توانند در نشست معارفه این شرکت که در تهران برگزار می‌شود، حضور پیدا کنند.

EPS «امید» نیامده به بورس تعدیل می‌شود

گفته‌های بازار: در بازار از احتمال تعدیل مثبت EPS سرمایه‌گذاری امید تا ۶۰۰ریال سخن گفته می‌شود. می‌گویند این تعدیل قبل از ورود به بورس و از محل فروش ۵/۲درصد سهام گل‌گهر به صندوق بازنشستگی در EPS امید لحاظ می‌شود.

شنیده‌های ما: براساس اخبار غیررسمی از آنجا که سرمایه‌گذاری امید در ۶ماه رقمی بالغ بر ۲۵تومان از EPS ن۳۱ تومانی خود را پوشش داده است، احتمال تعدیل مثبت EPS آن بعید نیست.

در ظاهر عرضه ۵/۲درصد سهام گل‌گهر، EPS امید را در حدود ۱۶تومان می‌تواند افزایش دهد با این حال هنوز میزان تعدیل پیش‌بینی سود این شرکت مشخص نیست.گفتنی است، عرضه سهام سرمایه‌گذاری امید به زودی در بورس انجام می‌پذیرد که احتمالا با احتساب نشست معارفه‌ای که باید برای فعالان بازار برگزار شود، زمان این عرضه پس از ماه مبارک رمضان خواهد بود.

EPS ن۲۲۰تومانی برای «کگل»

گفته‌های بازار: در حالی که توقف نماد گل گهر موجب بروز این شایعه شده بود که «کگل» EPS ۲۰۰ تومانی به بورس اعلام می‌کند، آخرین خبرهای رسیده حاکی از آن است که EPS جدید این شرکت ۲۲۰ تومان است.

شنیده‌های ما: براساس آخرین اخبار رسیده، گل گهر از محل فروش هماتیت و کنسانتره سود قابل توجهی کسب کرده و توانسته است، عایدی در حدود ۲۲۰تومان به بورس ارائه کند. با اعلام این تعدیل نیز به نظر می‌رسد که گل گهر به این زودی‌ها افزایش EPS دیگری نخواهد داشت.

تعدیل EPS «فملی»

گفته‌های بازار: مس این روزها با شایعه توقف نماد به دلیل اعلام EPSن ۱۷۰ تومانی روبه‌رو است.

شنیده‌های ما: منابع آگاه خبر می‌دهند که اگر قرار باشد مس پیش‌بینی سود خود را افزایش دهد، ‌میزان این تعدیل ۱۴۰ تومان خواهد بود و تعدیل بیش از این رقم در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد.