گروه بورس- کارخانه‌های صنعتی آزمایش برای هر سهم خود در سال مالی منتهی به شهریور امسال با ۲۱۷میلیارد و

۵۰۰میلیون ریال سرمایه، مبلغ ۴۰ریال زیان پیش‌بینی کرده است. براساس گزارش سازمان بورس و اوراق‌بهادار، پیش‌بینی عملکرد «لازما» برای سال مالی منتهی به شهریور۸۶ در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب فروش ۸۳درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۸۸درصد افزایش، زیان عملیاتی ۲۱درصد کاهش و زیان خالص مبلغ۱۰۱میلیارد و ۲۰۳میلیون ریال افزایش نشان می‌دهد. همچنین پیش‌بینی خالص درآمدها (هزینه‌‌ها)ی متفرقه برای سال مالی ۸۶ به مبلغ ۵۱۲۶۲میلیون ریال(به ازای هر سهم مبلغ ۲۳۶ریال) شامل سود فروش دارایی‌های ثابت به مبلغ ۲۱۵۰۰میلیون ریال و سود تاخیر تادیه دیون شرکت گسترش صنایع پیام به مبلغ ۲۹۲۶۲میلیون ریال است. قابل ذکر است که مبلغ تحقق یافته سود فروش دارایی‌های ثابت در عملکرد واقعی ۹ماهه مبلغ ۳۸۷میلیون ریال و سود تاخیر تادیه دیون شرکت گسترش صنایع پیام مبلغ ۲۵۰۷۶میلیون ریال است. آزمایش در نظر دارد سرمایه خود را از مبلغ ۲۱۷میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال به مبلغ ۴۳۵میلیارد ریال (معادل ۱۰۰درصد از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران) افزایش دهد.

مطابق گزارش حسابرس درخصوص صورت‌های مالی سالانه سال مالی منتهی به۳۱/ ۶/ ۸۵ «برحسب مصوبه هیات‌مدیره شرکت اصلی، عرصه و اعیان کارخانه‌ مرودشت متعلق به شرکت اصلی به قیمت

۱۲۵میلیارد ریال به شرکت کارخانه‌های صنعتی آزمایش مرودشت-سهامی عام (شرکت فرعی) واگذار شده است. درخصوص واگذاری مزبور، با امعان نظر به تاریخ‌های فوق‌الاشاره و اینکه تا تاریخ این گزارش، دوفقره چک‌های خریدار به سررسیدهای بهمن‌ماه و اسفندماه ۱۳۸۴ جمعا به مبلغ ۱۲۴میلیارد ریال به حیطه وصول درنیامده، رعایت صرفه و صلاح شرکت اصلی، برای حسابرس احراز نشده است. همچنین از واگذاری مذکور، مبلغ ۱۲۲۲۹۲ ‌میلیون ریال سود شناسایی در سرفصل خالص سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی طبقه‌بندی شده است. مطابق اطلاعات دریافتی از شرکت مبلغ ۲۰میلیارد و ۱۱۸میلیون‌ریال تعدیلات سنواتی تا تاریخ ۱۴شهریور، عمدتا بابت برگشت فروش به شرکت‌های پیام‌قشم و نورپلاست پیام در حساب‌ها منظور شده است.

شرکت‌ پیش‌بینی عملکرد سال مالی ۸۷ را تاکنون ارائه نکرده است.

مطابق نظر رای صادره توسط کمیته کنترل کیفیت خدمات موسسات حسابرسی سازمان و همچنین تایید کارگروه کنترل کیفیت جامعه حسابداران رسمی ایران، فروش عرصه و اعیان کارخانه‌ تهران و سود شناسایی شده در دوره مالی منتهی به ۳۱/۶/۸۴ از این بابت به مبلغ ۴۲۳۱۶۶ میلیون ریال محقق نشده است، لذا از شرکت درخواست شده است که نسبت به تجدید ارائه صورت‌های مالی با توجه به نظر کمیته‌های مزبور اقدام کند. همچنین «امیر‌حمزه مالمیر» در گفت‌وگو با «ایسنا» در خصوص مهم‌ترین دلایل توقف طولانی‌مدت نماد شرکت آزمایش در بورس اوراق‌بهادار گفت: فروش عرصه و اعیان کارخانه تهران به شرکت گسترش صنایع پیام، اصلی‌ترین بحث برای توقف معاملات این شرکت است.

رییس اداره نظارت بر ناشران ادامه داد‌: بررسی‌های کمیته کنترل کیفیت موسسات حسابرسی سازمان بورس و اوراق بهادار نشان می‌دهد که به لحاظ اصول حسابداری سود این انتقال محقق نشده است و بر همین اساس باید سود ناشی از واگذاری کارخانه تهران به شرکت گسترش صنایع پیام برگشت شود.

مالمیر با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار از مسوولان شرکت آزمایش خواست تا در تهیه صورت‌های مالی ۸۵ و اقلام دوره مالی ۸۴ خود اصلاحات لازم را انجام دهند، افزود‌: متاسفانه مسوولان شرکت آزمایش این اصلاحات را انجام ندادند.

وی خاطر‌نشان کرد‌: رای کمیته کنترل کیفیت موسسات حسابرسی سازمان بورس و اوراق بهادار به جامعه حسابداران رسمی ایران ارسال شد تا کارشناسان این جامعه نظر نهایی خود را در مورد شرکت آزمایش اعلام کنند. جامعه حسابداران رسمی نیز رای کمیته کنترل کیفیت موسسات حسابرسی سازمان بورس و اوراق بهادار را تایید کرد.وی به برنامه‌ریزی اداره نظارت بر ناشران برای بازگشایی سریع نمادها اشاره کرد و اظهار داشت: درآینده نزدیک شرکت‌هایی که نماد آنها مدت طولانی متوقف باشند به تابلو غیررسمی و یا بازار خارج از بورس منتقل خواهند شد.