عرض‌اندام فروشندگان

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام، روز گذشته شاهد تداوم غلبه عرضه‌کنندگان سهام بر معاملات بازار بود.

در معاملات دیروز معامله‌گران شاهد اجرای تصمیم درست مسوولان بازار در اجرای آیین‌نامه رفع گره‌های معاملاتی بودند. اجرای این آیین‌نامه هرچند با شرایط سخت‌گیرانه آن مشمول شمار کمتری از نمادهای معاملاتی نسبت به آیین‌نامه اولیه شده است، اما پس از مدت‌ها ۲۶ نماد دارای صف فروش بورس حرکت قیمتی را شاهد بودند، به این امید که با حدود ۱۰درصد تغییر قیمت (مدت ۵روز اجرای آیین‌نامه) عرضه و تقاضا قادر به حرکت دادن روند قیمتی سهام دارای صف فروش باشند. این امر هرچند در مورد برخی از نمادهای عمده امکان‌پذیر می‌نماید، اما برخی از نمادهای دارای صف فروش احتمالا پس از پایان دوره همچنان نیازمند تداوم حذف حجم مبنا جهت به تعادل رسیدن روند قیمتی هستند، به ویژه آنکه تغییرات رخ داده در وضعیت این شرکت‌ها لزوم بیش از ۱۰درصد تغییر قیمت را الزامی می‌کند.

با توجه به حذف حجم مبنا، نمادهای عمده‌ای نظیر غدیر و ایران‌خودرو، شاخص دیروز افت قابل ملاحظه‌ای را شاهد بود، امری که البته با درک لزوم اجرای تصمیم شجاعانه حذف حجم مبنا برای آزادسازی نقدینگی بازار از سهام دارای صف فروش قابل پذیرش است. در‌حال‌حاضر پس از مساله صف‌های فروش، لزوم عرضه سهام دولت در نمادهای فولاد مبارکه و فولاد‌خوزستان پیش روی بازار است، هرچند که صف‌های خرید به خودی خود زیانی برای بازار نداشته و در حالتی که تابلو با تخلیه بار منفی صف‌های فروش مواجه است، موجب تقویت بازار می‌شود.

در معاملات دیروز بازار شاهد ادامه عرض‌اندام فروشندگان بود، به گونه‌ای که اکثر نمادهای بازار با عرضه‌های سنگین دست به گریبان بودند. حضور اندک معامله‌گران در بازار به دلیل ماه مبارک‌رمضان و فرارسیدن ایام شهادت مولی‌الموحدین علی (ع) و لیالی قدر، وضعیت سنتی را بر بازار حاکم کرده است. از سوی دیگر عرضه‌های سنگین اعضای کنسرسیوم خریدار بلوک ملی مس و لزوم تجهیز ۲۰۰میلیارد تومانی وجه نقد به همراه رشد قیمت‌ها در بازار، لزوم دوره‌ای از آرامش و اصلاح قیمت‌ها را ایجاد کرده است.

در بازار دیروز در گروه ساختمانی، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران یکی از صف‌های سنگین و ثابت بازار، پس از قریب به کمتر از ۴ماه شاهد عرضه‌های سنگینی در حد ۳/۴میلیون سهم بود، هرچند که این عرضه با استقبال معامله‌گران خریدار نتوانست صف خرید این نماد را از میان بردارد، اما خریداران منتظر، این سهم را با فرصت خرید مواجه ساخت. سرمایه‌گذاری ساختمان پس از معامله بلوکی ۷/۲۲میلیون سهم در اردیبهشت‌ماه امسال که در نرخ ۳هزار و ۳۹۹ریال رقم خورد، با صف خرید مواجه شد. ترکیب خاص سهامداران سرمایه‌گذاری ساختمان و حضور شانه‌به‌شانه تامین اجتماعی و گروه استراتوس که هر یک ۲عضو در هیات‌مدیره «وساخت» دارند، به همراه ارزش بالای املاک و مستغلات این شرکت سبب تشدید رقابت‌های سهامداران در این نماد شده است. ساختمان ایران به زودی افزایش سرمایه‌ای ۳۰درصدی را از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران صورت خواهد داد.

در بازار دیروز در گروه پتروشیمی احتمال ورود پتروشیمی فناوران و همچنین تلاش معامله‌گران برای یافتن گروه صدرنشین بازار، معاملات خوبی را در این گروه رقم زد.

رشد بهای جهانی متانول - به‌رغم عدم امکان اتکا به اطلاعات معاملات تک محموله‌ای - موجب تقویت معاملات پتروشیمی خارک و تشکیل صف خرید ۸/۱میلیون سهمی برای این نماد شد.

در گروه معدنی عرضه‌های سنگین، نمادهای چادرملو، گل گهر و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات را دیروز به صف فروش کشاند و تلاش‌هایی برای جمع‌آوری این صف‌های فروش ناموفق ماند، هر چند که به دلیل وضعیت مناسب تولید و فروش شرکت‌های سنگ‌آهنی، وضعیت فعلی پایدار نخواهد ماند.در گروه فلزی نماد فولاد مبارکه پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده و تغییر اساسنامه بازگشایی شد تا این نماد با ۸۱میلیون صف خرید بار دیگر به صدر جدول بیشترین تقاضا بازگردد.

در گروه واسطه‌گری مالی حذف حجم مبنا سبب تحرک قیمتی در برخی از نمادهای این گروه شد. این امر می‌تواند با توجه به وضعیت مناسب بازار در ۲ ماه گذشته و دور نمای ۲ ماه رشد دیگر، موجب خواهد شد این نمادها به بازار بازگردند.در این گروه صندوق بازنشستگی مالک ۳۴/۱۷درصد پتروشیمی فناوران با اقبال معامله‌گران مواجه شده است.

پتروشیمی فناوران تولید کننده متانول با EPS اولیه معادل یک‌هزار و ۱۳۳ ریال در صورت کسب P/E شرکت مشابه خود، پتروشیمی خارک معادل ۵ واحد، قیمتی بیش از ۶هزار ریال را شاهد خواهد بود.

امری که برای صندوق بازنشستگی با بهای تمام شده هر سهم ۲هزار و ۷۷۳ ریال، سود فوق‌العاده‌ای را به همراه می‌آورد.

در مجموع بازار دیروز تحت تاثیر عوامل ضعیف کننده سنتی و کمبود نقدینگی، بازار ضعیفی بود و شاخص نیز به دلیل حذف حجم مبنای نمادهای عمده دارای صف فروش، ۲۷/۴۳ واحد افت کرد.

در بازار دیروز حجم معاملات با توجه به دادوستد یک بلوک ۹۴میلیون سهمی سرمایه‌گذاری بانک ملی، معادل ۶/۱۳میلیارد تومان به ۷/۲۹میلیاردتومان بالغ شد.این بلوک را بانک مسکن به شرکت سرمایه‌گذاری تازه تاسیس خود منتقل کرد.