گروه بورس- قرارداد ۹۷۴میلیون یورویی مپنا با LNG در کوتاه مدت تاثیری در پیش‌بینی سود «مپنا» نخواهد داشت.

موسی رفان مدیرعامل گروه مپنا که با خبرنگار «دنیای اقتصاد» سخن می‌گفت، با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: اساسا پروژه‌هایی که از سوی گروه «مپنا» اجرا می‌شود، چند سال به طول می‌انجامد و به طور معمول تاثیری در سود همان سال ندارند. وی افزود: قراردادهای مشابه LNG بیش از هر چیز ارزش ذاتی گروه «مپنا» را بالا می‌برد و سهامداران بیش از هر چیز باید به این نکته توجه کنند.

به گفته وی، حجم این قرارداد بالغ بر یک میلیارد یورو است که مدت اجرای آن ۳۴ماه است، بنابراین می‌توان دوره اجرا را به سه دوره تقسیم کرد که طبیعتا در دو سال نخست تاثیرات این قرارداد در فروش و سود شرکت بیشتر از سال آخر است.

وی با بیان اینکه برآورد دقیقی از سود این قراردادها ندارد و باید بررسی‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد، گفت: با نگاهی به مارجین‌های گذشته پروژه‌هایی که «مپنا» اجرا کرده می‌توان گفت که قرارداد مزبور عایدی مناسبی دارد.

وی قرارداد ۹۷۴میلیون یورویی LNG را یکی از مهم‌ترین قراردادهای بخش نفت و گاز عنوان کرد و گفت:این پروژه یکی از مهم‌ترین پلنت‌های انرژی یا پروژه کارگاهی در کشور است و امیدواریم که «مپنا» بتواند اجرای دومین و سومین پلنت انرژی کشور یعنی پارس LNG (که سرمایه‌گذار آن توتال فرانسه است) و پرشین LNG (که در مرحله بازرسی است) را از آن خود کند.

وی گفت: این قرارداد از سه بخش OVER PELANT شامل نیروگاه تولید برق، یوتی‌لی‌تی شامل تامین آب، بخار و هوای فشرده و الکتروکمپرسورهای عظیم تشکیل شده است که با این کار ما در بازار کمپرسورهای نفت و گاز ورود پیدا خواهیم کرد.

رفان در پاسخ به این پرسش که مپنا آیا برای تامین مالی پروژه‌های خود با مشکل منابع مالی روبه‌رو است یا خیر گفت: تاکنون

۲میلیارد یورو از حساب ذخیره ارزی به مپنا تخصیص داده است و این رقم قابل توجه و بزرگی است. بنابراین «مپنا» با مشکل منابع مالی نمی‌تواند مواجه باشد. وی در پاسخ به پرسشی دیگر که آیا مپنا تا ابد می‌تواند از حساب ذخیره ارزی بهره‌برداری کند، گفت:‌ تا دست کم یک سال آینده «مپنا» از این بابت مشکلی ندارد. مدیر عامل گروه مپنا در رابطه با واگذاری کل سهام دولت در گروه مزبور به بخش‌خصوصی گفت: بنا به اطلاعات رسیده هیات عالی واگذاری چنین چیزی را پیشنهاد کرده است، اما تصمیم‌گیرنده نهایی دولت است.

وی در مورد دیگر پروژه‌های مهم مپنا گفت: قرارداد پکیج «c» پالایشگاه اصفهان که مربوط به توسعه این پالایشگاه است، یکی از قراردادهای مهم «مپنا» است که ارزشی بالغ بر ۷۰۰میلیارد ریال دارد. همچنین قرارداد یوتی‌لی‌تی فاز ۱۶ و ۱۵ پارس جنوبی از دیگر پروژه‌های مهم و در دست اجرای «مپنا» است.

رفان در مورد حمایت از سهم گروه مپنا در بورس گفت: حمایت از سهم مربوط به سهامداران شرکت است و پیش‌بینی می‌شود که آنها چنین برنامه‌ای داشته باشند.