واحد مرکزی خبر- براساس مصوبه جدید دولت، وزارت نفت باید پالایشگاه‌های لاوان و بندرعباس را تا پایان دی امسال، به بخش‌خصوصی واگذار کند. علی کاردر، رییس اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در شرکت ملی نفت ایران در مصاحبه‌ای با اعلام این خبر گفت: با تصویب هیات دولت مبنی بر واگذاری این دو پالایشگاه به بخش‌خصوصی تعداد شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت برای واگذاری به بخش‌خصوصی به حدود ۴۰ شرکت رسیده است.

وی با بیان اینکه از ۴۰ شرکتی که به بخش‌خصوصی واگذار خواهد شد، ۵شرکت متعلق به شرکت ملی نفت ایران است افزود: ۲۱ شرکت ابلاغ شده به سازمان خصوصی‌سازی و دو پالایشگاه لاوان و بندرعباس باید تا پایان دی امسال واگذار شود.

کاردر گفت: ۱۷ شرکت باقی‌مانده نیز که در وزارت نفت در حال بررسی واگذاری آنها هستیم، در سال ۸۷ به بخش‌خصوصی واگذار خواهد شد.

وی درباره نخستین شرکت نفتی که قرار است در بورس واگذار شود افزود: دو روز گذشته پالایشگاه فناوران برای قیمت‌گذاری و کشف قیمت در بورس پذیرش شد و تا چند روز آینده نیز سهام این پالایشگاه عرضه خواهد شد.

رییس اجرای اصل ۴۴ در شرکت ملی نفت ایران درباره واگذاری دو پالایشگاه لاوان و بندرعباس گفت: قرار است نحوه واگذاری در بورس و یا گذاشتن برای مزایده عمومی این دو پالایشگاه به زودی در جلسه‌ای با سازمان خصوصی‌سازی تصمیم‌گیری شود.

کاردر ادامه داد: پس از تصمیم‌گیری وزارت نفت و سازمان خصوصی‌سازی، در صورت بورسی شدن این دو پالایشگاه، مدارک لازم تحویل بورس می شود و آنها نیز با معرفی یک کارگزار به ما، مقدمات پذیرش در بورس را تا پایان دی آماده می‌شود.