از صف 70میلیونی تا سود کاغذی 12 تومانی

گروه بورس- علیرضا باغانی: بورس تهران دیروز شاهد غلبه عرضه بر تقاضا بود و نمادهایی همچون معادن و فلزات، مس، گل گهر و چادرملو به رغم حمایت‌های گسترده و جمع‌آوری صف‌های فروش، باز هم منفی بودند. فولاد مبارکه هم دیروز پس از برگزاری مجمع فوق‌العاده، به منظور تغییر اساسنامه بازگشایی شد که در بدو بازگشایی صف خرید ۷۰میلیون سهمی را شاهد بود.

پس از گذشت یک هفته از عرضه و معامله یک‌درصد از سهام بانک پارسیان از سوی شرکت مهر کام پارس، خریدار این بلوک مشخص شد. در ظاهر سرمایه‌گذاری سمند ۱۷میلیون سهم و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، ۳۳میلیون سهم از این بلوک یک‌درصدی را خریداری کرده‌اند. با این وصف می‌توان گفت که با توجه به درون گروهی بودن معامله این بلوک، مهرکام پارس می‌تواند به ازای هر سهم ۱۲تومان سود کاغذی شناسایی کند. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود عرضه ۵درصد از سهام

بانک پارسیان از سوی ایران‌خودرو دیزل هم به صورت درون گروهی معامله شود و ایران‌خودرو اجازه خارج شدن بلو‌ک‌های بانک پارسیان را از مجموعه خود نمی‌دهد.

روال معاملات بلوکی پارسیان نشان‌دهنده این امر است که گروه ایران‌خودرو به دنبال شناسایی سود کاغذی از محل جابه‌جایی درون‌گروهی سهام پارسیان است.

همچنین بورس اعلام کرده که با توجه به فرا رسیدن نوزدهم ماه مبارک رمضان و حضور همگانی مردم در مراسم روح بخش و معنوی شب های قدر، ساعت فعالیت بازار در دوشنبه نهم مهر ۸۶ تغییر کرد.

بر اساس اطلاعیه مدیریت بازار بورس اوراق بهادار تهران، ساعت سفارش‌گیری از ۸ و ۳۰‌دقیقه به ۹ و ۳۰‌دقیقه منتقل شد و ساعت شروع عملیات بازار ۱۰ و پایان معاملات ۱۳ اعلام شده است.

سرمایه‌گذاری ایرانیان در معامله «مرقام»

گفته‌های بازار : شایع شده که بلوک ایران ارقام که امروز از سوی سه شخصیت حقوقی به صورت عمده عرضه می‌شود، توسط سرمایه‌گذاری ایرانیان خریداری خواهد شد.

شنیده‌های ما: در ظاهر سرمایه‌گذاری ایرانیان در حال بررسی شرکت در این معامله است، اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. ۶۸/۶درصد از سهام شرکت ایران ارقام امروز به طور عمده عرضه می‌شود. شرکت سرمایه‌گذاری سیمان کرمان ۲۴/۲درصد، شرکت بیمه ایران ۲۴/۳درصد و شرکت بیمه پارسیان ۲/۱درصد از سهام ایران‌ارقام را به طور عمده عرضه می‌کنند.

مجموع سهام منتشره شرکت ایران ارقام پنجاه میلیون و شرایط واگذاری در هر سه مورد، یکجا و نقد و با قیمت پایه شش هزار و پانصد هزار ریال اعلام شده است.

سایپا بازارگردانی نمی‌شود

گفته‌های بازار: صف فروش نزدیک به ۳میلیون سهمی سایپا، موجب بروز این شایعه شده که سرمایه‌گذاری سایپا به‌زودی عملیات بازارگردانی این نماد را آغاز می‌کند.

شنیده‌های ما: اما در حال حاضر ظاهرا بازارگردانی سایپا به دو شرکت رایان‌سایپا و پارس‌خودرو محدود می‌شود و برنامه‌ای برای بازارگردانی سایپا وجود ندارد.

اما به هر حال «شطیف» در هر شرایطی حمایت‌های خود را از «خساپا» دریغ نمی‌کند.

تعدیل مشروط «شصفها»

گفته‌های بازار: در حالی که شرکت‌های پتروشیمی از سوی سازمان امور مالیاتی به منظور پرداخت مالیات صادرات خود از ابتدای برنامه‌ چهارم توسعه (سال ۸۴) تحت فشار هستند، پتروشیمی اصفهان با شایعه تعدیل مثبت و اعلام EPS ن۱۵۰ تومان روبه‌رو است.

شنیده‌های ما: خبرهای رسیده حاکی از آن است که اگر پتروشیمی اصفهان ملزم به پرداخت مالیات صادرات خود نشود، شاید بتوان به تعدیل مثبت آن امیدوار بود، اما در‌حال‌حاضر نمی‌توان در این رابطه خبر قطعی اعلام کرد.

براساس ابلاغیه دولت شرکت‌های پتروشیمی باید از ابتدای برنامه چهارم توسعه مالیات صادرات خود را بپردازند، در حالی که پیش از این صادرات آنها معاف از مالیات بود.

سهام ترجیحی شاید بیش از ۸۰میلیون

گفته‌های بازار: همزمان با بروز شایعه واگذاری ۸۰میلیون سهم به کارکنان مس، گفته می‌شود در چند مرحله ۸۰میلیون سهم به کارکنان مس واگذار می‌شود.

شنیده‌های ما: هر ۸۰میلیون سهم معادل ۳۸/۱درصد سهام مس است که سقف واگذاری سهام ترجیحی به کارکنان شرکت معادل ۵درصد یعنی ۲۹۰میلیون سهم است. سهام ترجیحی هم براساس قانون و به صورت اقساط به کارکنان واگذار می‌شود و شاید این واگذاری‌ها مرحله به مرحله باشد.

باز هم صحبت از تعدیل مپنا

گفته‌های بازار: در بازار شایعاتی از تعدیل مثبت EPS «مپنا» تا ۴۵۰ریال شنیده می‌شود. ظاهرا این تعدیل از محل قراردادهای اخیر این شرکت در گزارش‌ ۶ماهه انجام شده است.

شنیده‌های ما: بر اساس آخرین شنیده‌های ما از گروه «مپنا»، بحثی مبنی بر تعدیل مثبت پیش‌بینی سود در این شرکت مطرح نشده است و آخرین EPS اعلامی مپنا همان ۳۰۰ریال است. «مپنا» دیروز بالغ بر ۵۰میلیون سهم صف فروش داشت.