فارس- افزایش ۱۷۷ واحدی شاخص بورس، رشد ۵۱‌درصدی تعداد خریداران، جهش ۳۶۸ و ۲۹۶‌درصدی تعداد و ارزش سهام معامله شده و عرضه ۱۰‌درصد از سهام شرکت سینا از جمله وقایع‌اتفاقیه مهم اولین هفته پاییز۸۶ بازار سهام بود. اولین هفته از نیمه دوم سال و پاییز ۸۶ با رشد شاخص‌ها و آمار معاملات آغاز شد و طی۵ روز کاری شاخص کل بورس با ۱۷۷ واحد جهش به عدد ۱۰هزار و ۲۴۱ واحد رسید و آرام‌آرام در مسیر تثبیت شدن در کانال جدید ۱۰هزار واحدی قرار گرفت. در ترسیم سیر صعودی هفته گذشته دماسنج بازار سهام شرکت‌های خانوادگی توسعه معادن و فلزات، چادرملو و گل‌گهر به همراه بانک پارسیان، بانک کارآفرین و ملی مس با توجه به رشد قیمت سهام بیشترین نقش را داشتند. براساس این گزارش، در کنار جهش شاخص کل، دیگر شاخص‌های اصلی بورس نیز با افزایش ارقام مواجه شدند، به طوری که شاخص تابلوهای اصلی و فرعی با ۲۲۰ و ۹۵ واحد رشد و شاخص صنعت و مالی با ۱۳۶ و ۴۷ واحد رشد به ثبت رسیدند. آمار معاملات ۵ روزه هفته اول پائیز نشان می‌دهد که با رشد ۵۱‌درصدی تعداد خریداران، تعداد سهام و ارزش معاملات نیز با ۳۶۸ و ۲۹۶‌درصد جهش مواجه شده‌اند که رشد این دو متغیر به طور عمده به معامله عمده و چرخشی سرمایه‌گذاری بانک مسکن از یک طرف و عرضه ۵۰میلیون سهم بانک پارسیان مربوط است.

براین اساس بیش از ۱/۱میلیارد سهم عادی و حق تقدم شرکت‌های بورس به ارزش ۳۵۹میلیارد و ۳۲۷میلیون تومان دادوستد شد.

در این معاملات ۳۰ هزار و ۸۵۲ سهامدار حقوقی و حقیقی مشارکت داشتند. از دیگر وقایع اتفاقیه مهم گذشته بازار سهام عرضه ۱۰‌درصد از سهام شرکت سینا به عنوان چهارصد سی و نهمین شرکت بورس بود که طی آن روز سه‌شنبه و چهارشنبه بیش از ۱۸۶میلیون سهم این شرکت تازه‌وارد از سوی ۵۷۹ نفر به قیمت‌های ۱۲۲ و ۱۲۳تومان خریداری شد.

در هفته گذشته سهام ۲۰۴ شرکت بورسی دادوستد شد که از این میان ۹۰ شرکت با افزایش نرخ سهام و ۸۵ شرکت با کاهش قیمت به ثبت رسیدند و سهام ۲۹ شرکت دیگر در عدد صفر ثابت ماندند.