ایران‌خودرو، فروش تدریجی «پارسیان» را آغاز کرد

گروه بورس: علیرضا باغانی- بیش از یک سال پس از آنکه عرضه بزرگ‌ نزدیک به ۳۰درصد از سهام بانک پارسیان از سوی گروه ایران‌خودرو به دلیل برخی ابهامات باطل شد، یکی از زیرمجموعه‌های گروه ایران‌خودرو از عرضه یک درصدی سهام این بانک به صورت بلوکی خبر داد.

این اقدام که به نظر می‌رسد، آغازی برای عرضه‌های تدریجی بلوکی سهام پارسیان از سوی گروه ایران‌خودرو باشد، با شایعه یک عرضه دیگر از سوی ایران‌خودرو دیزل نیز همراه بود. سال گذشته ایران‌خودرو به جهت جبران بخش عمده‌ای از کمبود نقدینگی خود قصد داشت ۲۹درصد از سهام «وپارس» را با قیمت پایه ۲۰۴تومان به فروش برساند که این اتفاق منجر به برکناری مدیرعامل بانک پارسیان به دلیل ابهام در واگذاری سهام به یک شخص حقیقی شد. براساس گزارش بورس اوراق‌بهادار، روز سوم مهرماه ۵۰میلیون برگه سهم بانک پارسیان معادل یک درصد از سهام این شرکت توسط مهرکام پارس به صورت بلوکی در بازار عرضه می‌شود. این معامله با احتساب قیمت پایه هر سهم ۱۹۰۰ریال، معادل ۵/۹میلیارد تومان ارزش دارد.

این قطعه‌ساز وابسته به ایران‌خودرو، ۶۷میلیون و ۲۶۶‌هزار برگه سهم معادل ۳۴/۱درصد از سهام بانک پارسیان را در اختیار دارد که در این مرحله فقط یک‌درصد از سهام خود را عرضه می‌کند.

گرچه در اطلاعیه‌ها از مهرکام پارس به عنوان عرضه‌کننده سهام پارسیان نام برده شده، اما واقعیت این‌جاست که گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو اکثریت بخش عمده‌ای از سهام بانک پارسیان گروه ایران‌خودرو را به صورت وکالتی در اختیار دارد و در واقع عرضه عمده «وپارس» از سوی «خگستر» انجام می‌پذیرد.

سهام بانک پارسیان در حالی از سوی گروه ایران‌خودرو به صورت عمده با قیمت ۱۹۰تومان عرضه می‌شود که بهای تمام‌شده هر سهم این بانک خصوصی برای گروه مزبور ۶۷۴ریال برآورد شده است، با این وصف اگر در انجام این معامله رقابتی هم صورت نگیرد، مهرکام پارس، ۶میلیارد و ۱۷میلیون تومان سود شناسایی می‌کند که بر این اساس EPS «خمهر» را ۱۱تومان با تعدیل مواجه خواهد کرد.

برداشت‌های اولیه از دلیل این عرضه عمده سهام بانک پارسیان، شناسایی سود از سوی «خمهر» است، چراکه گزارش ۳ماهه این شرکت گویای آن بود که EPS شرکت با توجه به بازار قطعه‌سازان به سختی پوشش داده خواهد شد.

آخرین EPS اصلاح شده از سوی «خمهر» ۵۳۶ریال اعلام شده است.

همزمان با اعلام عرضه بلوکی سهام پارسیان، شایعاتی هم مبنی‌بر احتمال درون‌گروهی بودن این معامله شنیده می‌شد.

برنامه فروش این یک‌درصد از سهام

بانک پارسیان به صورت یک‌جا و نقد توسط کارگزاری خبرگان سهام و در تابلوی اصلی معاملات اجرا خواهد شد.

بانک پارسیان با سرمایه ۵۰۰میلیارد تومانی، بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور است.

براساس گزارش فارس، این بانک دارای ۷۴هزار و ۷۸۴سهامدار بزرگ و کوچک است که به جز مالکیت حدود ۵/۱میلیارد سهم توسط گروه ایران‌خودرو، صندوق بازنشستگی و سرمایه‌گذاری تدبیر هر یک با ۶درصد و سرمایه‌گذاری پارسیان و صندوق شرکت ملی نفت با ۵ و ۳درصد از دیگر سهامداران عمده پارسیان به شمار می‌روند.

بازدهی سهام این بانک با توجه به افزایش قیمت از ۱۲۷تومان به ۱۶۰تومان حدود ۱۷درصد است.

پوشش ۵۰درصدی EPS «دابور»

گفته‌های بازار: درباره شرکت داروسازی ابوریحان شایع شده که در گزارش ۶ماه بیش از ۵۰درصد از EPS خود را پوشش داده و احتمال تعدیل مثبت پیش‌بینی سود شرکت هم در این گزارش بسیار زیاد است.

شنیده‌های ما: با توجه به برنامه‌های مدیریت داروسازی ابوریحان در جهت توسعه شرکت همواره احتمال افزایش پیش‌بینی سود «دابور» وجود دارد، اما در‌حال‌حاضر تعدیلی از بابت فروش در EPS ا۶ ماه لحاظ نشده و احتمالا EPS ا ۶ماه به طور کامل پوشش داده می‌شود.

اما به هر حال تعدیل EPS شرکت تا پایان سال مالی جاری امری بعید نیست.

عرضه بلوکی دیگر از پارسیان

گفته‌های بازار: همزمان با عرضه بلوکی یک‌درصد از سهام بانک پارسیان توسط مهرکام پارس، شایع‌ ‌شده که ایران‌خودرو دیزل هم در پی عرضه بخشی از سهام بانک پارسیان متعلق به خود است، این امر نشان‌دهنده آغاز عرضه‌های تدریجی سهام بانک پارسیان از سوی گروه ایران‌خودرو است.

شنیده‌های ما: مدیر امور مجامع و سهام شرکت ایران‌خودرو و ایران‌خودرو دیزل در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار ما ضمن تایید این خبر گفت: گروه ایران‌خودرو دیزل در نظر دارد کل سهام خود را در بانک پارسیان که حدود ۲۷۰میلیون سهم و معادل ۴/۵درصد است، طی ۱۰روز آینده به صورت نقد و یکجا واگذار کند.

بهرام آکسته اضافه کرد: قیمت پایه هرسهم این بانک معادل ۲۰۴تومان خواهد بود که از طریق بورس واگذار می‌شود.

وی درباره نحوه عرضه سهام بانک پارسیان گفت:‌ سهام این بانک متعلق به ایران‌خودرو‌دیزل و چهار شرکت زیرمجموعه گروه ایران‌خودرو دیزل است که در نظر داریم آن را طی یک روز به فروش برسانیم.

اگر اجازه فروش بلوکی داده شود، عرضه به شکل بلوکی و در غیر این صورت به جداگانه واگذار می‌شود.

افزایش سرمایه ۷۴درصدی «سدور»

گفته‌های بازار: گفته می‌شود سیمان دورود در مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده خود که قرار است دهم مهرماه درتهران برگزار شود، سرمایه خود را ۸۰ درصد افزایش دهد که این افزایش سرمایه احتمالا از محل سود انباشته انجام خواهد شد.

شنیده‌های ما: براساس شنیده‌های ما این شرکت مجوز افزایش سرمایه ۷۴درصدی خود را از بورس دریافت کرده است، اما مجمع شرکت باید در این رابطه تصمیم بگیرد. این افزایش سرمایه قرار است از محل سود انباشته انجام شود. سیمان دورود در مجمع عمومی خود ۱۳۵تومان به ازای هرسهم سود تقسیم کرده بود.