بازار خوب بود

گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد تقویت روند دادوستد سهام بود.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد تقویت عمومی روند دادوستد سهام بوده و معاملات بورس اوراق بهادار به صورت آشکاری رکود هفته گذشته بازار را فراموش کرد. کارشناسان بازار کاهش نگرانی‌های سیاسی متعاقب برگزاری بی‌نتیجه جلسه گروه ۱+۵ و آغاز دور جدید همکاری‌ کشورمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به همراه توقف عمده عرضه‌های سنگین اعضای کنسرسیوم خریدار بلوک ملی مس از جمله دلایل بهبود وضعیت بازار می‌دانند. در همین حال تقویت بازار جهانی فلزات موجب شده است تا معامله‌گران به شرایط آتی نمادهای وابسته این گروه به ویژه ملی مس و تولید کنندگان روی امیدوار باشند. در بازار جهانی فلزات دیروز بهای مس مرز ۸ هزار دلار را پشت سر گذاشت. با توجه به کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن (LME) و همچنین فعالیت بورس‌بازان، در حال حاضر پیش‌بینی دقیق نسبت به امکان حفظ سطح کنونی قیمت‌ها را دشوار می‌سازد.

اما این مساله برای ملی مس یک موقعیت مناسب را جهت سودآوری رقم زده است، چرا که این سطح متمایزتر از پیش‌بینی‌های قبلی کارشناسان است. از سوی دیگر رشد بهای فلز سرب به بیش از ۳هزار و ۵۰۰ دلار در هر تن به همراه انتظار برای رشد بهای روی جایی که سطح انبارهای بورس لندن به کمتر از ۷۰ هزار تن رسیده نیز دیروز موجب شد صف‌های فروش نمادهای تولیدکننده روی پس از مدت‌ها تحرکی را شاهد باشند.

در گروه معدنی و فلزی، معامله‌گران دیروز شاهد مقاومت قابل ملاحظه سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در برابر عرضه‌ها بودند. معادن و فلزات دیروز عرضه ۳/۸ میلیون سهم را پشت‌سر گذاشت و در نهایت با ۷۹۰هزار سهم صف خرید مواجه شد. در این گروه گل‌گهر هم که با احتمال تعدیل از محل مزایده جدید فروش سنگ‌آهن شرکت مواجه است و چادرملو همچنان با صف‌های خرید مواجه بودند.

در بازار دیروز در گروه بانکداری، بانک کارآفرین پس از افزایش سرمایه اخیر با شرایط مناسبی به تابلو بازگشت تا گروه بانکداری در آستانه ورود چهارمین عضو گروه در معاملات امروز (سه‌شنبه) شاهد حضور هر سه نماد گروه باشد.

بازار امروز (سه‌شنبه) شاهد عرضه ۱۵۰میلیون سهم مالی و اعتباری سینا خواهد بود. هر چند که در حال حاضر گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد قیمت عرضه «وسینا» وجود دارد که احتمال قوی‌تر آن عرضه در محدوده قیمتی یک‌هزار و ۱۰۰ریال تا یک‌هزار و ۳۰۰ریال است.

مالی و اعتباری سینا پس از افزایش سرمایه اخیر با سرمایه یک‌هزار و ۵۰۰میلیارد ریال، پس از بانک پارسیان و اقتصاد نوین در جایگاه سوم گروه به لحاظ سرمایه قرار خواهد گرفت، هر چند که به لحاظ شمار شعب در رده نخست خواهد بود.

مالی و اعتباری سینا از زمان پذیرش یک سال فرصت دارد تا شرایط لازم را برای فعالیت به عنوان بانک کسب کند، امری که در صورت عدم تحقق به حذف این موسسه از بورس منجر می‌شود. در گروه بانکداری بانک پارسیان امروز (سه‌شنبه) شاهد عرضه یک درصد سهام خود توسط شرکت مهرکام پارس خواهد بود. عرضه این بلوک در نرخ پایه یک هزار و ۹۰۰ ریال در برابر نرخ تمام شده ۶۷۴ریالی مهرکام پارس موجب می‌شود این شرکت ۱۰۹ ریال امکان تعدیل را شاهد باشد. انتظار می‌رود این بلوک با رقابت خریداران مواجه شود، امری که در صورت تحقق تاثیر قابل ملاحظه‌ای را بر نماد پارسیان می‌گذارد.

در زیرمجموعه گروه صنعتی ایران‌‌خودرو علاوه بر مهرکام پارس ایران‌خودرو دیزل نیز دیروز شاهد چرخش کامل معاملات از ۲درصد منفی تا ۲درصد مثبت و تشکیل صف خرید را شاهد بود.ایران خودرو دیزل با احتمال تعدیل سود از محل فروش زمین و سهام بانک پارسیان مواجه است.

در بازار دیروز علاوه بر نماد بانک کارآفرین، نماد‌های پشم‌بافی توس و سامان‌گستر اصفهان بازگشایی شدند که نماد سامان‌گستر نیز به‌رغم تعدیل منفی عایدی متعادل به تابلو بازگشت.

در مجموع بازار دیروز بازار مناسبی بود که رونق دادوستد را شاهد بود. در بازار دیروز ۲/۱۹میلیارد تومان سهام دادوستد شد.

۷۵ شرکت از مجموع ۱۵۳ شرکت دادوستد شده با رشد قیمت مواجه شدند و این در حالی بود که ۶۴ نماد نیز کاهش ارزش را تجربه کردند. شاخص نیز ۲۹/۲۱ واحد ترقی کرد.