تشریح دلایل خرید سهام «مس» از سوی یکی از خریداران سهام بلوکی مس

موج: یکی از خریداران سهام بلوکی دلایل خرید سهام مس را تشریح کرد.

حمیدرضا رفیعی، معاون سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر با اشاره به نوسانات قیمت مس پس از عرضه بلوک ۲۰‌درصد‌ی، افت یا افزایش قیمت و یا مواجه نماد با صف خرید و یا فروش را پس از هر معامله عمده در نماد شرکت‌ها طبیعی دانست. وی با اشاره به مشارکت بخش عمده‌ای از فعالان بازار در خرید بلوک ۲۰‌درصد‌ی مس، مشارکت فعالان بازار برای خرید این بلوک را بر اساس تحلیل و کار کارشناسی ذکر کرد نه به صورت چشم بسته و یا دستوری.

وی اظهارداشت: این سرمایه‌گذاران (خریداران) از نظر ترکیب سهامداری، استقلال مدیریتی خود را در خرید سهام (‌که بر اساس تحلیل کارشناسی صورت گرفته است) طی یک سال گذشته نشان داده اند.

افراد حقیقی مشارکت‌کنندگان عمده در بورس

رفیعی با اشاره به تقاضا و علاقه‌مندی بازار در خرید مس طی دو روز گذشته، اظهارداشت: افراد حقیقی بخش عمده‌ای از مشارکت‌کنندگان در بورس را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: هر کدام از این افراد حقیقی بر اساس تفکری که در بازار دارند، اقدام به خرید سهام می‌کنند واین مساله نشان می‌دهد که بازار هم موافق خریداری سهم مس در قیمت مناسب است.

سهم مس و افزایش قیمت‌های جهانی نفت و طلا

وی با اشاره به افزایش قیمت جهانی مس طی چند روز گذشته، بر وابستگی قیمت‌های فلزات به قیمت نفت و طلا دراقتصاد بین‌الملل تاکید کرد.

معاون سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر ادامه داد: همچنین با توجه به افزایش قیمت جهانی مس، پیش‌بینی می‌شود که قیمت فعلی مس کاهش نیابد.

وی با اشاره به انحصاری بودن این محصول و نیاز بازار داخلی و خارجی به مس، گفت: فروش تولیدات شرکت به صورت نقد، فرصت نقدینگی را به شرکت مس می‌دهد که این امر بازده مناسبی را برای شرکت رقم می‌زند.

وی ادامه داد: قیمت سهم مس براساس قیمت‌های موجود تعیین شده است که جمع‌بندی در این زمینه نشان از درست بودن قیمت‌ها دارد.

بروز تنش در سهم مس با تعدیل عایدی شرکت

رفیعی در ادامه با اشاره به ادامه روند خصوصی‌سازی گفت: فعالیت‌ها و اقدامات سازمان خصوصی‌سازی در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ باید منجر به جلب اعتماد سرمایه‌گذاران شود.

وی از تعدیل عایدی شرکت مس به عنوان یکی از اشکالات درعرضه بلوک ۲۰‌درصد‌ی سهم این شرکت نام برد که اعمال این تعدیل، یک روز قبل از انجام معامله منجر به بروز تنش در بازار شد.

وی تصریح کرد: در حالی‌که می‌توانستند با هماهنگی‌های لازم و ارائه اطلاعات شفاف و بهتر در بازار و اعمال ملاحظاتی در قیمت پایه سهم، مدیریت بهتری در این عرضه داشته باشند.

خریدار مس در موضع ضعف

به گفته وی بازگشایی نماد سهم یک روز قبل از انجام معامله با اعلام عایدی جدید و رشد قیمت سهم، این استنباط را در بازار ایجاد کرده است که فروشنده می‌خواهد با قرار دادن خریدار در موضع ضعف، سهم را با قیمت بالایی به فروش رساند.

معاون سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر بر شفافیت اطلاعاتی قبل از انجام معامله به منظور تصمیم‌گیری مناسب بازار در خرید عرضه‌های عمده بعدی تاکید کرد.

سهام مس ارزنده است

وی با اشاره به روند بازار گفت: بازار یک روند طبیعی را در مورد سهم طی می‌کند که این روند می‌تواند طی چند روز مثبت و یا منفی باشد.

رفیعی در پاسخ به این سوال که «آیا ‌بخش‌خصوصی در چنین شرایطی توانایی ورود به این معامله را داشت؟»، تاکید کرد: معتقدم بخشی که اقدام به خرید سهام مس کرد، ‌بخش‌خصوصی بود.

وی ادامه داد: اگر منظور از ‌بخش‌خصوصی اشخاص هستند، قطعا افرادی را که سرمایه‌گذاران آن به شکل اشخاص باشند، نداریم و فکر می‌کنم که در کشور هم وجود نداشته باشند.

وی اضافه کرد: اگر هم این ‌بخش‌خصوصی به شکل اشخاص وجود داشته باشد، تعداد آنها هم انگشت شمار است و هم قدرت مالی آنها به اندازه‌ای نیست که بتوانند در بحث‌های اصل ۴۴ وارد شوند.

وی با اشاره به اینکه «سهامداران خرد با تجمیع منابع مالی خود شرکت‌های سرمایه‌گذاری و یا تعاونی‌ها را ایجاد می‌کنند»، گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری در تمام دنیا ‌بخش‌خصوصی تعریف می‌شوند و در اینجا هم شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهامدارانی جزء دارند که به تنهایی نمی‌توانند اقدام به خرید بلوک کنند.

معاون سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر تصریح کرد: در واقع در دنیا این شرکت‌های سرمایه‌گذاری و یا صندوق‌های بازنشستگی هستند که در بحث تملک سهام مداخله می‌کنند.

وی اضافه کرد: من قبول دارم که اشخاص ‌حقیقی قدرت خرید این بلوک را ندارند و اگر هم در این بلوک وارد شوند، در بلوک‌های بعدی دچار مشکل خواهند شد.

وی با بیان اینکه «قیمت سهام خیلی در خرید این سهام دخالت ندارد»، تصریح کرد: آنچه که دراین میان حائز اهمیت است، قدرت مالی اشخاص است.

عدم حضور فعالان نهادی در معامله مس

رفیعی ادامه داد: از سوی دیگر ممکن است این بحث مطرح شود که بسیاری از شرکت‌ها یا فعالان نهادی در این بحث (‌معامله مس) مشارکت نکردند به صورت محدود، تنها ۱۰ شرکت حضور داشتند.

وی با اشاره به ورود شرکت‌های پتروشیمی، نفتی، مخابرات، فولادی، بانکی و بیمه در بورس، اصل ۴۴ را به قطاری تشبیه کرد که در هریک از واگن‌های آن یکی از شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه «در این واگذاری‌ها بیشترین اتکا به نهادهای مالی و سرمایه‌گذاری است»، تصریح کرد: این شرکت‌ها با اولویت‌بندی کردن منابع مالی خود تصمیم می‌گیرند که در کدام واگن بنشینند و کدام یک از این شرکت‌ها را انتخاب کنند.

معاون سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر ادامه داد: ممکن است که برخی از این نهادهای مالی در خرید سهام برخی از شرکت‌ها وارد نشوند.

وی اضافه کرد: اما این مساله لزوما به معنای عدم استقبال از سهام این شرکت‌ها نیست.