شروین شهریاری

پرسش (بدون ذکر نام): علت افزایش معاملات بلوکی در سهام شرکت نوسازی ساختمان تهران چیست و آیا پس از این جابه‌جایی‌ها می‌توان به رشد سهام امیدوار بود؟

علت انجام معاملات بلوکی را معمولا باید در استراتژی سهامداران عمده یک شرکت جست‌وجو کرد. سرمایه‌گذاری ساختمان ایران (که مالکیت مستقیم ۵۶درصدی «نوسا» را در اختیار دارد) برای سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۸۶ پیش‌بینی ۶۴/۱میلیارد تومان سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها را نموده بود که تا پایان دوره ۹ ماهه (خرداد ماه) درآمدی از این سرفصل در حساب‌های ساختمان ایران شناسایی نشده بود.

وضعیت مشابهی نیز در مورد شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان نوین (یکی دیگر از مالکان «نوسا» وجود داشت که این شرکت نیز سال مالی منتهی به پایان شهریور دارد. بنابراین با توجه به بهای تمام شده ۱۲۲ تومانی هر سهم «نوسا» برای ساختمان ایران چند معامله بلوکی بین ساختمان نوین و سرمایه‌گذاری ساختمان برنامه‌ریزی شد تا با معاملاتی در محدوده ۲۹۰۰ ریال در ماه‌های مرداد و شهریور درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌های این شرکت‌ها پوشش داده شود. این مجموعه معاملات با انتقال ۸میلیون برگه سهم نوسا از ساختمان نوین به «وساخت» در چهارشنبه هفته گذشته به پایان رسید و این دو شرکت موفق به پوشش درآمد این سرفصل بودجه خود شدند. البته گفتنی است سهم این سرفصل درآمد در بودجه شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران نسبت به مجموع درآمدها تنها ۵درصد از کل می‌باشد. با توجه به توضیحات فوق، در خصوص تاثیر این معاملات بر روند آتی قیمت سهام شرکت نوسازی و ساختمان تهران نیز نمی‌توان ارتباط خاصی ایجاد نمود. البته گفتنی است «ثنوسا» اخیرا با حمایت‌هایی توسط سرمایه‌گذاری ساختمان نوین نیز در بازار مواجه بوده است که بیشتر جنبه دفاع از قیمت سهم را داشته است.