گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته اقبال دوباره معامله‌گران به سهام گروه معدنی و فلزی بود. در بازار دیروز معامله‌گران با توجه به برگزاری نشست ۱+۵ که بدون حصول نتیجه‌ای خاص به پایان رسید، ‌روند عادی دادوستد سهام خود را آغاز کردند.

در ابتدای بازار، افزایش خیره‌کننده قیمت جهانی مس و رسیدن نرخ این فاز به آستانه ۸هزار دلار در هر تن سبب شد معامله‌گران برای جمع‌آوری صف فروش ملی مس تلاش خود را آغاز کنند. این مساله باعث شد نماد ملی مس با صف خرید مواجه شود اما این صف خرید شکننده و با عرضه‌های سنگین مواجه شد و در نهایت پس از خرید ۷/۱۸میلیون سهم با عقب‌نشینی عرضه‌کنندگان مواجه شد.

بازار در اختیار خریداران قرار گرفت، با این شرایط ۵۰درصد از کل معاملات ۱/۳۱میلیارد تومانی بازار دیروز در اختیار نماد ملی مس قرار گرفت. در کنار نماد ملی مس تشکیل صف خرید قابل ملاحظه برای دو نماد گل گهر و چادرملو راه را برای بازگشایی موفق نماد معادن و فلزات باز کرد تا نماد معادن و فلزات پس از دومین تعدیل مثبت عایدی هر سهم (EPS) بازگشایی شود و در نهایت پس از ۱۱میلیون سهم دادوستد با ۹۸/۲۹درصد ترقی قیمت روبه‌رو شود. با این شرایط بازار دیروز کاملا در اختیار معادن و فلزات و شرکت‌های تابعه آن بود، چرا که ۸۷درصد کل معاملات را شرکت‌های معادن و فلزات، ملی مس، ‌گل گهر و چادرملو به خود اختصاص دادند.

در بازار دیروز با توجه به وضعیت رخ داده برای ملی مس و صف خرید پایدار این نماد، گروه معدنی - فلزی (منهای نماد گروه تولیدکنندگان روی) صدرنشین بلامنازع بازار شدند تا بار دیگر دور جدیدی از رشد شاخص در بازار آغاز شود. از سوی دیگر بازار دیروز شاهد انتشار شایعاتی در مورد تعدیل فولاد مبارکه، متعاقب توقف نماد این شرکت برای برگزاری مجمع فوق‌العاده تغییر اساسنامه در تاریخ هفتم مهر ماه بود. در صورت تعدیل EPS انتظار می‌رود نماد مبارکه از تله کنونی حجم مبنا خارج شود.

در بازار دیروز در گروه خودرویی نماد پارس خودرو شاهد حضور بازارگردان بود. پارس خودرو در چند روز گذشته شاهد عرضه‌های خارج از کنترلی بود که موجب تشکیل صف فروش برای این نماد شد.

گروه خودرویی همچنان شاهد ضعف عمومی تقاضاها به‌رغم P/E پایین سهام این گروه است.

در معاملات دیروز علاوه بر نماد معادن و فلزات، نمادهای کالبر و ایران گچ نیز بازگشایی شدند که در گروه بانکداری، کارشناسان بازار در انتظار عرضه «وسینا» در روزهای پایانی هفته جاری هستند بحث در مورد قیمت این عرضه نیز بخش عمده مباحث را تشکیل می‌دهد.

در مجموع بازار دیروز بازاری کاملا معدنی - فلزی بود. انتظار می‌رود از امروز با پایان سال مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، بازار به مدار تحولات عادی خود باز گردد.

تحولاتی که البته تحت تاثیر عرضه اولیه «وسینا» نیز قرار خواهد گرفت.

در بازار دیروز مجموعا ۱/۳۱ میلیارد تومان سهم دادوستد شد و شاخص به مدد دو نمادهای ملی مس و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات ۷۸/۸۵ واحد ترقی کرد. از ۱۳۵ نماد مورد دادوستد ۷۰ نماد با رشد قیمت و ۵۴ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.