گروه بورس- در آستانه ورود موسسه مالی و اعتباری سینا به بورس و عرضه بخشی از سهام آن به عموم، جلسه معارفه کارگزاران بورس با حضور جمعی از مدیران ارشد فعال در بازار سرمایه، روز چهارشنبه ۲۸ شهریورماه جاری برگزار شد. مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری سینا در این جلسه با اشاره به تغییر نام موسسه مالی و اعتباری بنیاد به موسسه مالی و اعتباری سینا و دلایل این تغییر نام گفت: با توجه به آنکه بخشی از سهام موسسه در بورس عرضه خواهد شد، بنابراین بنیاد مستضعفان به عنوان سهامدار عمده تصمیم گرفته است، مجموعه‌ای از شرکت‌های سرمایه‌گذاری، بیمه و بانک تشکیل شود تا در بازار سرمایه به فعالیت بپردازند و بر همین مبنا موسسه مالی و اعتباری سینا به عنوان یکی نهادهای پولی این مجموعه در بورس تهران به فعالیت خواهد پرداخت.

دکتر عبدالناصر همتی افزود: همچنین با توجه به اینکه با عرضه بخشی از سهام، موسسه صاحب سهامدار خصوصی خواهد شد، بنابراین ضرورتی بر ثابت ماندن نام احساس نشد و لذا موسسه با نام «سینا» وارد بورس اوراق بهادار خواهد شد.

دکتر همتی سپرده‌های مردمی نزد موسسه را در پایان سال ۸۵ بالغ بر ۱۸‌هزار و ۸۴۵‌میلیارد ذکر و تصریح کرد: بر اساس برنامه پیش‌بینی شده، این مبلغ در‌سال ۸۶ بالغ‌بر ۲۵‌هزار‌میلیارد ریال خواهد شد، ضمن آنکه طی ۵ ماه گذشته سپرده‌های کوتاه مدت این موسسه ۵۲‌درصد و سپرده‌های بلند مدت ۱۲‌درصد رشد داشته است.

وی سیاست موسسه را کاهش ارزش قیمت تمام شده پول خواند و افزود: بر همین اساس حرکت ما به سمت افزایش منابع سپرده‌های کوتاه‌مدت خواهد بود.

دکتر همتی در ادامه گفت: هم‌اکنون نسبت مطالبات معوق موسسه به تسهیلات ۹/۲‌درصد است که در مقایسه با میانگین معوقات سیستم بانکی در شهریور امسال که بالای ۱۰‌درصد بوده از موقعیت مناسبی برخوردار هستیم.

در ادامه نشست، مشاور بنیاد مستضعفان نیز گفت: بر اساس تصمیم بنیاد، در مرحله اول بخشی از سهام موسسه برای کشف قیمت در بورس عرضه می‌شود و مابقی سهام در مراحل بعد عرضه خواهد شد.

دکتر اکبریه با اشاره به مزیت‌های سهام موسسه، مهم‌ترین امتیاز آن را مدیریت موسسه دانست و گفت: به طور قطع جامعه با اقدامات ایشان در صنعت بیمه آشنا هستند و با قابلیت‌هایی که طی یک‌سال فعالیت در موسسه از خود نشان داده‌اند، سوددهی موسسه را به صورت قابل‌توجهی افزایش خواهند داد.

وی همچنین سابقه ۲۲ ساله موسسه در عرصه بانکی و تجهیز به نرم افزارهای مدرن بانکی را از دیگر امتیازات موسسه دانست که با بانک‌های خصوصی کشور برابری می‌کند.

وی با اشاره به ارزش روز دارایی‌های موسسه و ارزش حال خالص سود در سال‌های آتی‌، ارزش ذاتی موسسه را بسیار بالاتر از آنچه که EPS نشان می‌دهد، دانست.

این شرکت در آستانه عرضه ۲۵‌درصد سهام در بورس، به ازای هر سهم ۱۵۵ریال سود پیش‌بینی کرد.