پیش‌بینی سود شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران در سال‌جاری کاملا محقق می‌شود

بحث آزادسازی نرخ محصولات پتروشیمی از یک سو و آغاز به کار طرح توسعه صنایع شیمیایی ایران، ما را بر آن داشت که با مهندس مقدم، مدیرعامل شرکت صنایع‌شیمیایی ایران، پس از چند ماه به گفت‌وگو بنشینیم. وی در این گفت‌وگو ضمن بیان اقداماتی که در جهت طرح توسعه صورت گرفته است، از طرح تولید یک محصول جدید تحت عنوان نرمال پارافین سنگین خبر می‌دهد. صادرات به صورت خرده‌فروشی هم دیگر خبر جدید مهندس مقدم برای سهامداران است.

گفت‌وگوی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

در آخرین گفت‌وگویی که در بهمن ماه گذشته با جنابعالی داشتیم، از طرح توسعه DSH به عنوان مهم‌ترین پروژه در دست اجرای شرکت نام بردید. بفرمایید این پروژه هم اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

از سال گذشته تاکنون برنامه افزایش ظرفیت فعلی تولیدات مجتمع پیگیری شده و بررسی بازار برای محصولات پتروشیمی نیز نتایج خوبی به همراه داشته است. در مورد طرح توسعه باید بگویم که پس از خرید حق لیسانس از شرکت ساینوپک، اکنون تمام نقشه‌های این پروژه نیز طراحی شده و راکتورهای مورد نیاز هم سفارش داده شده است که این راکتورها تا ۱۵ روز دیگر به مجتمع حمل می‌شود، از طرفی دیگر هم اکنون در حال برگزاری مناقصه برای انتخاب پیمانکار هستیم.

این طرح توسعه چه مزایایی دارد و مشخصا برای افزایش تولید چه محصولاتی است؟

با انجام این طرح که احتمالا تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد، نرمال پارافین تولیدی شرکت حدود ۹درصد کمتر برای تولید LAB مصرف می‌شود و به عبارت دیگر ۹درصد به صادرات آن افزوده می‌شود که رقمی معادل ۸هزار تن خواهد بود. همچنین تولید LAB هم ۵ تا ۷درصد افزایش خواهد یافت. مزیت این طرح این است که از ضایعاتی که قبلا سوزانده می‌شد، در این طرح استفاده خواهد شد.

حجم سرمایه‌گذاری در این طرح چقدر است؟

حجم سرمایه‌گذاری ریالی در این طرح توسعه رقمی بالغ بر ۸۰۰میلیون‌تومان است، سرمایه‌گذاری ارزی در این پروژه هم رقمی در حدود دومیلیون و هشتصدهزار دلار است که از محل صندوق ذخیره ارزی تامین می‌شود.

ضایعاتی که در طرح توسعه جدید استفاده خواهد شد، تا سه سال قبل هیچ مصرفی نداشت و سوزانده می‌شد، هم اکنون مقادیری در داخل فروخته و مقادیری صادر می‌شود که به عنوان روغن پایه به کار می‌رود، البته قیمت فروش این ضایعات ارزان است و با انجام این طرح توسعه ارزش افزوده اقتصادی قابل توجهی برای شرکت ایجاد می‌شود.

سرمایه‌گذاری در این طرح ظرف چه مدتی باز خواهد گشت؟

پیش‌بینی می‌شود این طرح ۶‌ماهه سرمایه‌گذاری انجام شده را بازگرداند.

طرحی هم برای تولید الکل‌های چرب در صنایع شیمیایی ایران داشتید، بفرمایید که این طرح به کجا رسید؟

لیسانس این طرح از سوی UOP آمریکا صادر می‌شود که در حقیقت در شرایط فعلی این لیسانس به ایران داده نمی‌شود. در ضمن پس از بررسی‌هایی که روی این طرح داشتیم دریافتیم که ساخت شامپو از الکل‌های چرب موهای انسان را زبر می‌کند و تمام شامپوها هم اکنون از روغن‌های گیاهی تولید می‌شود، بنابراین از تولید الکل‌های چرب فعلا منصرف شدیم. پس از آن بررسی خود را روی تولید نوعی از پارافین‌های سنگین متمرکز کردیم که بازار خوبی در اروپا دارد. این نوع پارافین از برش C۱۴-C۱۷ نفت سفید تهیه می‌شود و صنایع شیمیایی ایران ظرفیت تولید سالانه ۵۰هزار تن از این محصول را دارد.

اجرای چنین طرحی چقدر جدی است؟

براساس مطالعات انجام شده و مذاکراتی که با صاحبان تکنولوژی انجام گرفته است، مشکلی برای تولید نرمال پارافین سنگین در شرکت وجود ندارد. در حال حاضر یک سرمایه‌گذاری ۷۰ تا ۸۰میلیون یورویی را می‌طلبد و ما هم در اجرای این طرح جدی هستیم.

موارد مصرف این نوع نرمال پارافین چیست؟

نرمال پارافین‌های سنگین پس از کلرینه شدن به عنوان پلاستی سایزر استفاده می‌شود و مزیت ضد آتش بودن را نیز دارا است.

مدت زمان بهره‌برداری از این طرح چقدر است؟

این طرح از زمان آغاز کار ظرف ۲ سال و نیم به بهره‌برداری خواهد رسید که مهندسی اصولی آن از سوی خارجی‌ها انجام و طراحی تفصیلی، ساخت، ‌نصب و راه‌اندازی این طرح نیز در داخل انجام می‌شود.

سرمایه‌گذاری در این طرح از چه محلی تامین می‌شود؟

بخشی از سرمایه‌گذاری در این طرح از سوی سهامداران و بخشی دیگر هم از سوی صندوق ذخیره ارزی باید تامین شود.

آیا تحریم‌های بین‌المللی بر روی فعالیت شرکت تاثیرگذار نیست؟

از آنجا که مواد اولیه ما نظیر نفت‌سفید و بنزن از داخل کشور تامین می‌شود، بنابراین برای تهیه این مواد با مشکلی مواجه نیستیم.

اما بخشی از کاتالیزورها، غربال‌های مولکولی و قطعات مورد نیاز ما ساخت آمریکا است که اکنون تامین این قطعات از سوی برخی واسطه‌ها انجام می‌پذیرد که این وضعیت قیمت تمام شده برخی محصولات ما را افزایش داده است.

تدابیر شما برای مقابله با این بحران چه بوده است؟

بحرانی در کار نبوده است. ما توانستیم با متمرکز کردن فعالیت خود بر روی ساخت قطعاتی که مواد اولیه آنها در داخل تولید می‌شود و همچنین کاهش مصرف مواد اولیه در پروسه تولید، از مشکلات خود بکاهیم.

ظاهرا تعمیراتی در کارخانه داشتید که مدتی توقف تولید شرکت را موجب شده است.

براساس استاندارد شرکت و توصیه صاحب لیسانس هر سه‌سال یک بار باید تجهیزات کارخانه تعمیر اساسی شود که بر این اساس ۴۲ روز کار بازسازی و تعمیرات در محل کارخانه انجام گرفت که به‌رغم این تعمیرات فروش شرکت با آسیبی مواجه نشد و ما توانستیم در این مدت با استفاده از تولیدات قبلی جواب مشتریان خود را بدهیم.

ظاهرا سیاست صادراتی شرکت هم دچار تغییراتی شده است؟

محصول LAB ما کمتر به خارج از کشور صادر می‌شود، زیرا مصرف داخل کشور زیاد است و ما موظف به پاسخگویی به نیاز داخل هستیم.

کشورهای هندوستان، چین، سنگاپور و تایلند از جمله بازارهای هدف ما برای صادرات نرمال پارافین بوده‌اند.

اکنون برای صادرات به کشورهای بلژیک، فرانسه، انگلستان و ایتالیا نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

از نظر صادرات وضعیت خوبی داریم. تغییری هم که در سیاست صادرات ما رخ داد، این است که از یک تن تا هر میزان تناژی که تقاضا برای خرید خارجی داشته باشیم، به‌صورت فلکسی‌تانک انجام می‌دهیم، یعنی به مشتریان خوب جواب رد نمی‌دهیم و حتی‌المقدور تقاضای آنان را برآورده می‌کنیم.

آزادسازی نرخ محصولات پتروشیمی چه تاثیری در دریافت مواد اولیه از سوی شما خواهد داشت؟

حدود دو سالی است که ما نفت سفید را از پالایشگاه و بنزن را از پتروشیمی‌ها به صورت آزاد خریداری می‌کنیم و قیمت خرید ما به قیمت FOB خلیج‌فارس است.

هیچ سوبسیدی از این بابت به ما تعلق نگرفته است، بنابراین آزادسازی نرخ محصولات پتروشیمی هیچ تاثیری در روند فعالیت ما ندارد و تنها قیمت‌ها را رقابتی می‌کند.

بهتر است کمی هم در رابطه با وضعیت سهام شرکت در بورس صحبت کنیم، بفرمایید چرا سهام صنایع شیمیایی ایران در بازار عرضه نمی‌شود؟

از آنجا که سهام شرکت یک سهام پایدار محسوب می شود و رشدهای قابل توجهی دارد، سهامداران عمده تمایلی به عرضه سهام خود ندارند و این امر طبیعی است.

پیش‌بینی درآمد سهام شرکت نیز همواره با تعدیل مثبت مواجه بوده است. در سال‌جاری نیز می‌توان گفت که به‌رغم توقف ۴۲ روزه تولید، شرکت می‌تواند EPS ۹۶۵ریالی خود را کاملا پوشش دهد و احتمال تعدیل آن ضعیف است.

در زمینه تغییر پرتفوی و خرید شرکت‌های جدید برنامه‌ای ندارید؟

ما در زیرمجموعه خود فقط یک شرکت خدمات بندری داریم که سود این شرکت در سال گذشته ۱۰۰درصد افزایش یافته است.

این شرکت دارای مخازنی در بندر بوشهر می‌باشد که علاوه بر خدمات بندری به صنایع شیمیایی ایران، خدماتی را هم به دیگر شرکت‌ها ارائه می‌کند.

به عنوان مثال، بخشی از محصولات مجتمع و نیز شرکت نفت سپاهان از طریق این شرکت در بندر بوشهر صادر

می‌شود.