سنا- مهم‌ترین گزیده اخبار بازار سهام جهان در یک هفته گذشته منتشر شد. به گزارش امور بین‌الملل پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، مهم‌ترین اخبار بازار سهام در نقاط مختلف جهان به شرح زیر است: آمریکا

- سر و سامان گرفتن و افزایش بازار کالا و به تبع آن رشد سهام معدنی، که افزایش رشد شرکت Alcoa را به همراه داشت، باعث رشد سهام ایالات متحده شد. به علت شایعه کاهش نرخ وام و تغییر رویه هزینه کردن خریداران مسکن که افزایش نرخ سهام ایالات متحده را باعث شد، زیان‌های وارده طی دو هفته گذشته جبران شد.

- رشد هفتگی سهام نفتی در کانادا به پیشگامی شرکت «منابع طبیعی کانادا» به دلیل افزایش نرخ نفت و گاز طبیعی برای سومین هفته متوالی ادامه یافت.

- شاخص بورس مکزیک برای دومین هفته پیاپی کاهش یافت. عمده دلیل آن، کاهش قیمت شرکت تولید‌کننده سیمان به نام «Cemex» به دلیل نگرانی از کاهش تقاضای سیمان در پی کاهش بازارهای ساخت و ساز در دو کشور ایالات متحده و اسپانیا است.

- به دلیل شایعه کسب سهام دومین شرکت بزرگ فروشگاه‌های زنجیره‌ای آمریکا به نام Macy، قیمت این سهام طی دو هفته گذشته بیشترین رشد را تجربه کرد.

اروپا

- افزایش سهام اروپایی به دلیل تغییر رویکرد سرمایه‌گذاران اروپایی به صنایع «ارتباطات راه دور» و «ملزومات»، یعنی بخش‌هایی که کمتر به نوسانات اقتصادی وابستگی دارند.

- پس از اینکه بانک مرکزی ترکیه به طور غیر منتظره نرخ بهره را کاهش داد، سهام عمده بورس ترکیه به پیشگامی سهام مالی و به ویژه رشد سهام شرکت‌های Isbank، و Garanti Bank، به بالاترین نرخ خود طی ۵هفته اخیر رسید.

- پس از سقوط سهام بانکی در بریتانیا، فروشندگان استقراضی «NorthernRock» ثروتمندتر شدند. سهام این شرکت در شاخص FTSE ۱۰۰ به بیشترین حجم مورد «قرض دادن و گرفتن» قرار می‌گیرد.

- «سانجیو شاه» که با خرید ۳۱میلیون پوند از سهام آقای آنتونی بولتون، مالکیت شرکت «صندوق موقعیت ویژه بریتانیا» را بر عهده گرفته است، اعلام کرد که آشفتگی بازار، بدتر از این خواهد شد.

آسیا

- پس از اینکه قیمت نفت خام برای اولین بار از بشکه‌ای ۸۰ دلار گذشت، سهام نفتی آسیایی به ویژه «Inpex Holdings» و «Cnooc» از رشد بی‌سابقه‌ای برخوردار شدند.

- شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ کنگ برای سومین روز متوالی رشد یافت و به رکورد جدید رسید. شرکت «املاک Sun Hung Kai» به دلیل گزارش رشد سالانه بیش از حد پیش‌بینی شده، در رتبه اول رشد سهام شرکت‌ها قرار گرفت.

- به گزارش شرکت هلدینگ HSBC، به دلیل روند به وجود آمده اخیر در ایالات متحده، بازارهای آسیا تا پایان سال کماکان در آشفتگی به سر خواهند برد، بنابراین این شرکت رتبه سهام شرکت‌های ژاپن و چین را کاهش و هند را افزایش داد.

بورس‌های عربی

- یک کنسرسیوم از خاورمیانه قصد دارد تا ۱۴‌میلیارد دلار در پروژه‌های نفت و گاز، بانکداری اسلامی و املاک و مستغلات در مالزی سرمایه گذاری کند. این گروه شامل «شرکت بیمه عادی و تجدید بیمه قطر»، «نفت خلیج (فارس) قطر»، و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بانکی از کشورهای عربستان سعودی، کویت، بحرین و امارات متحده عربی است.

- نرخ تورم در عمان به نزدیک ۶‌درصد در ماه ژوئیه رسید که در مقایسه با ماه قبل (ژوئن) که ۵۶درصد بود، اندکی رشد نشان می‌دهد.

- «مرجع خدمات مالی دبی (DFSA)» و «کمیسیون اوراق بهادار یونان (HCMC)» یک تفاهمنامه امضا نمودند. HCMC مرجع مستقل ناظر بر بازار سرمایه یونان به شمار می‌رود. موافقتنامه دو جانبه بر مبنای علاقه شرکت‌های یونانی جهت پذیرش در «مرکز مالی بین‌المللی دبی» بنا شده است.

- «بازار مالی دبی (DFM)» اعلام کرد که حجم سهام و اوراق قرضه خریداری شده توسط سرمایه‌گذاران خارجی در هفته گذشته معادل ۳/۲۹۰میلیون دلار بود که ۸/۲۴‌درصد از کل معاملات را شامل شده است. حجم سهام فروخته شده توسط خارجیان طی دوره مزبور ۶/۲۶۳میلیون دلار یا ۵/۲۲‌درصد از کل حجم معالات بوده است.

- پیش‌بینی می شود که ۵/۸درصد از جمعیت ۱/۴میلیونی امارات متحده عربی به دلیل تشدید قوانین اقامت علیه مهاجران غیر قانونی، این کشور را ترک کنند. تاکنون ۱۸۵هزار نفر این کشور را ترک کرده و پیش‌بینی می‌شود تا ۳نوامبر، که تاریخ نهایی اعمال قانون است، تعداد ۱۶۵هزار نفر دیگر نیز اخراج شوند.

- برنامه «مرجع سرمایه‌گذاری قطر (QIA)» جهت گسترش بین‌المللی: این مرجع قصد دارد که با استخدام ۴۰ نفر علاوه بر ۱۱۰ کارمند فعلی، دفاتر خارج از مرز را نیز گشایش کند.

این شرکت هم اکنون در حال مذاکره با شرکت فروشگاه زنجیره‌ای Sainsbury انگلستان بوده و به شدت به خریداری سهام نزدک در بورس لندن چشم دارد. QIA قصد دارد تا ۳۱‌درصد سهام بورس اوراق‌بهادار لندن که تحت مالکیت بورس نزدک است را تصاحب کند.

به دنبال کناره‌گیری سرمایه‌گذار سنگاپوری و بورس آلمان، به نظر می‌رسد پیشنهاد QIA که حدود ۸۶۸میلیون دلار است، بهترین گزینه خریداری این سهام باشد.

- رقابت بورس نزدک و بورس دبی جهت خرید سهام بورس OMX: پیشنهاد رسمی بورس دبی ۴‌میلیارد دلار نقد بوده در حالی که پیشنهاد بورس نزدک معادل ۷/۳میلیارد دلار به صورت ترکیبی از نقد و سهام است. البته نزدک اعلام کرده که پیشنهاد رسمی آن «انعطاف‌پذیر» است.

- «بورس دبی» به دنبال پذیرش در بورس: رئیس کل بورس دبی اعلام کرد که «بورس دبی» در زمان مناسب و در یک بورس، پذیرفته خواهد شد، امری که روالی عادی شمرده می‌شود.

البته وی اشاره کرد که در صورت برنده شدن این بورس در خرید سهام بورس OMX، بورس یاد شده در اولویت کاری قرار خواهد گرفت.

- برنامه بازخرید سهام شرکت اپراتور تلفن همراه مصر: شرکت Orascom که یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای تلفن همراه در خاورمیانه به شمار می‌رود، قصد دارد که طی ۱۲ ماه آینده ۲۵میلیون سهم از سهام خود را بازخرید کند.

این میزان معادل ۳/۲درصد از ۱/۱‌میلیارد سهام پذیرفته شده این شرکت در بورس قاهره است.