شاخص در چنگ ملی مس!

گروه بورس- رضا معظمی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته تحت‌تاثیر آغاز روند جمع‌آوری صف فروش ملی مس، شاهد تاثیر افت ۸/۲۲واحدی این نماد و به تبع آن رقم خوردن ۲۱/۱۲واحد افت شاخص کل بود.

در بازار دیروز معامله‌گران با صف‌های خرید سنتی چند هفته‌ اخیر فعالیت خود را آغاز کردند. فولاد مبارکه با ۸۵ میلیون سهم صف خرید، فولاد خوزستان با ۴۴میلیون و ساختمان ایران با ۴/۸میلیون سهم صدرنشینان سنتی صف‌های خرید بودند. چادرملو، کابل‌های شهید قندی، زهراوی، ایران مرینوس و سرمایه‌گذاری ملی نیز در رده‌های بعدی صف‌های خرید ابتدای بازار دیروز بودند.

با آغاز بازار صف خرید ۳۴۵هزار سهمی نوسازی ساختمان تهران با عرضه مواجه شد. پس از نوسازی ساختمان تهران نوبت به چادرملو رسید تا یکی از اعضای کنسرسیوم خریدار مس صف خرید این نماد را عرضه کنند.

این عرضه ۲۵/۲واحد بر شاخص تاثیر مثبت گذاشت با ادامه معاملات، خرید از صف فروش ملی مس آغاز شد و با این خرید تاثیر منفی نماد ملی مس بر شاخص، رو به افزایش گذاشت و تا ساعت ۹ و ۴۰دقیقه به ۳/۹ واحد تاثیر منفی رسید. با این تاثیر و تاثیر منفی ۱۴/۰واحدی خرید ۱۵۰هزار سهم از صف فروش چرخشگر، شاخص ۱۳/۶واحد افت را در ساعت ۹ و ۴۰دقیقه نمایش داد در ساعت دوم معاملات، نماد گل‌گهر شاهد افزایش قیمت بود اما با صف خرید همراه نشد. در ساعت ۱۰ و ۵دقیقه نماد پتروشیمی اراک شاهد جابه‌جایی یک بلوک ۲۷۶هزار سهمی در نرخ ۶هزار و ۳۰۰ریال بود.

۶دقیقه بعد ۲۰۰هزار سهم دیگر نیز در نرخ ۶هزار و ۳۵۰ریال دادوستد شد. با افزایش معاملات، نماد ملی مس و عبور آن از حجم مبنای شرکت، تاثیر منفی نماد ملی مس به ۸/۲۲واحد رسید. این تاثیر باعث شد به‌رغم تاثیر ۲۸/۲واحدی رشد قیمت سهام بانک پارسیان و تاثیر ۴۵/۰واحدی نماد پتروشیمی اراک، شاخص در ساعت ۱۱ و ۶دقیقه ۲/۱۷واحد افت کند در ساعت ۱۱ و یک دقیقه بلوک ۸میلیون سهمی نوسازی و ساختمان تهران بدون انجام رقابت در نرخ پایه، ۲هزار و ۹۳۰ریالی این معامله دادوستد شد.

خریدار این بلوک که در نماد «ژعمده یک» معامله شد احتمالا از هم‌گروه‌های فروشنده بلوک سرمایه‌گذاری ساختمان نوین بود.

در ساعت سوم معاملات نماد بانک پارسیان با صف خرید مواجه شد و تاثیر مثبت این نماد رو به افزایش گذاشت. دراین ساعت دونماد قند لرستان و ایتالران نیز بازگشایی شدند اما معامله‌ای بر روی آن انجام نپذیرفت. در ساعت ۱۱ و ۴۸دقیقه یک بلوک ۸/۴میلیون سهمی فولاد کاویان در نرخ ۴هزار و ۲۰۲ریال دادوستد شد. در نیم‌ساعت پایانی بازار دیروز تشکیل صف خرید برای دو نماد چادرملو و گل‌گهر مهم‌ترین تحول بود تا تاثیر این دو نماد را افزایش دهد. با افزایش تاثیر مثبت گل‌گهر به ۴۲/۳واحد، چادرملو به ۶۷/۵واحد و بانک پارسیان به ۲واحد، شاخص اندکی از افت خود را جبران کرد اما درنهایت با ۲/۱۲ واحد افت به کار خود پایان داد. با این کارنامه شاخص در ۵روز کاری هفته آخر شهریور ماه با ۲روز منفی و در مجموع ۴۷واحد رشد به کار خود پایان داد.