صف فروش «مس» به‌رغم افزایش قیمت‌های جهانی

گروه بورس- روز گذشته جمع‌آوری صف فروش مس موجب شد که حجم معاملات کاهش یافته و معامله‌گران بیش از هر چیز سیاست احتیاط را در پیش گیرند. مس در حالی در بورس تهران صف فروش معادل ۱۴میلیون سهم را شاهد است که قیمت جهانی این فلز گرانبها به مرز ۷۸۰۰ دلار نزدیک می‌شود.

این امر نشان‌دهنده آن است که معامله هزار میلیارد تومانی مس موجب شده که تحولات جهانی در وضعیت سهام این شرکت در بورس اثرگذار نبوده و معامله‌گران از هراس گرفتاری در گره‌های معاملاتی احتمالی این نماد، به فروش روی آورند.

به هر حال این اتفاق می‌تواند بعد از هر معامله پرحجم اتفاق بیفتد، اما واقعیت آن است که تداوم صف فروش برای «فملی» با توجه به قیمت‌های جهانی، اقدامی بدون تحلیل است. در بازار روز چهارشنبه، ۶۶/۲ درصد از سهام نوسازی و ساختمان تهران به قیمت پایه ۲۹۳۰ریال و به ارزش بالغ بر ۲۳میلیارد ریال به یکی از زیرمجموعه‌های سرمایه‌گذاری ساختمان واگذار شد.

عرضه این معامله بلوکی از سوی ساختمان نوین صورت گرفت.

دو نماد قند لرستان و ایتالران دیروز هم بازگشایی شدند.

تعدیل قریب‌الوقوع «فولاد»

گفته‌های بازار: گفته می‌شود شرکت فولاد مبارکه اصفهان از محل افزایش فروش و تولید با تعدیل ۱۰درصدی EPS روبه‌رو است.

شنیده‌های ما: بر اساس اطلاعات واصله تعدیل EPS فولاد مبارکه نزدیک به ۵۰ریال خواهد بود و به زودی این تعدیل انجام خواهد شد.

تقسیم ۴۰۰ریال در مجمع «وتوکا»

گفته‌های بازار: در بازار از شایعه نهایی شدن تقسیم ۴۵۰ریال سود در مجمع توکافولاد سخن گفته می‌شود.

شنیده‌های ما: بر اساس آخرین اخبار پیش‌بینی سود «وتوکا» تا ۴۶۰ریال افزایش می‌یابد، اما تقسیم ۴۵۰ریال در مجمع بعید است. بر این اساس تقسیم ۴۰۰ریال سود در مجمعی که در اواسط مهر ماه برگزار می‌شود، محتمل‌تر است.

«کگل» در آستانه چند مزایده دیگر

گفته‌های بازار: پس از اعلام مزایده بخش عمده‌ای از هماتیت مازاد شرکت گل‌گهر، شایع شده که پس از فروش این محموله، چند محموله دیگر نیز برای فروش به مزایده گذاشته خواهد شد. مزایده نخست هماتیت «کگل» دست‌کم EPS گل‌گهر را تا ۲۰۰تومان تعدیل می‌کند.

شنیده‌های ما: آخرین شنیده‌های ما حاکی از آن است که میزان تاثیرات این مزایده در EPS شرکت هنوز مشخص نیست، چرا که قیمت انجام مزایده مشخص نیست، اما به طور قطع مزایده فروش هماتیت EPS «کگل» را با تعدیل مواجه خواهد کرد.

هماتیت نوع کم‌عیار سنگ‌آهن است که در یک فرآیند، قابلیت افزایش عیار را دارد و به همین جهت از سوی برخی از شرکت‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

گل‌گهر در حال حاضر سرگرم مزایده اول است و هنوز در رابطه با فروش محموله یا محموله‌های دیگر تصمیمی اتخاذ نشده

است.