خرید سهام «مس» به نفع ما بود

گروه بورس - علیرضا باغانی: انجام معامله هزار میلیارد تومانی مس، حاشیه‌های متفاوتی در بازار داشت. از یک سو عده‌ای خریداران بلوک ۲۰درصدی مس را ملامت کرده و عده‌ای دیگر هم شرکت دراین مزایده به اصطلاح بین‌المللی را ناشی از اجبار و الزام دولت عنوان کردند. در این میان هم، گروهی انجام این معامله را با ۱۵۰میلیارد تومان افزایش قیمت، یک گران‌فروشی بزرگ قلمداد کرده‌اند اتفاقی که از نظر آنان موجب شد که رقابتی برای خریداری بلوک صورت نگیرد و حتی خارجی‌ها هم تمایلی به شرکت در مزایده نداشته باشند.

همه این حاشیه‌ها موجب شد که با مرتضی علی‌اکبری مدیر مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، خریدار ۶درصد از بلوک ۲۰درصدی مس (بزرگ‌ترین خریدار بلوک) به گفت‌وگو بنشینیم.

شما برای عرضه بهتر سهم‌های اصل چهل و چهاری و منتفع شدن هر دو طرف خریدار و فروشنده چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟

به نظر می‌رسد در صورتی که فروش سهام به صورت بلوکی مثلا ۲۰درصد به اشخاصی که تخصص دارند، واگذار شود بهتر است. چون حداقل سهام در بورس رقیق نمی‌شود، ولی در شرایط حاضر اشخاص غیرتخصصی ممکن است در آینده فروشنده سهام در بازار باشند. ضمن این که اگر فروش سهام بلوکی حداقل ۲۰درصد به کننده کار و با شرایط مناسب‌تر فروخته شود بسیار بهتر است، مثلا پیش پرداخت ۵درصد باشد و مدت پرداخت نیز افزایش یابد که در نتیجه هم به نفع دولت است و هم به نفع سرمایه‌گذار.

شما در رابطه با گران‌‌فروشی سهام مس که این روزها نقل محافل مالی است چه نظری دارید؟

طبیعتا ارزش ذاتی مس بیش از مبلغی است که معامله شده است. لذا از نگاه بلندمدت خریداران با قیمت مناسب سهام مس را خریداری کرد، لیکن در شرایطی که بازار سهام عمق ندارد و منابع موجود در بازار محدود است انجام چنین معامله‌ای مسلما تبعاتی دارد که هم‌اکنون در بازار مشاهده می‌کنیم، هرچند اگر شرکت مس تعدیل خود را حداقل یک‌ماه قبل داده بود و یا به تاریخ بعد از انجام معامله موکول می‌کرد و یا بهتر از آن تاریخ انجام معامله را با حداقل ۲هفته تاخیر انجام می‌داد، شرایط بسیار بهتری برای انجام معامله و شفافیت قیمت‌ها به وجود می‌آمد. معامله بزرگی همچون مس در بازار محدود ما در کوتاه‌مدت اثر منفی در بورس دارد و از لحاظ شکلی شاید تعبیر شود که سرمایه‌گذاران مس خرید خوبی نکرده‌اند، لیکن وقتی بازار سهام از شرایط نامتعادل خود در کوتاه‌مدت خارج شود و وضعیت معاملات عادی بشود، وضعیت موجود به نفع خریداران و بازار سهام تغییر خواهد یافت.

چرا خریداران خارجی در این مزایده شرکت نکردند؟

به نظر می‌رسد در شرایط کنونی کشور، کمتر خارجی برای سرمایه‌گذاری با کمتر از ۵۱درصد تمایل به خرید سهام بزرگی مثل شرکت مس را دارد و به نظر بنده معامله سهام با کمتر از ۵۱درصد با خارجیان منتفی است.

به نظر شما خرید سهام مس اقتصادی بود؟

در مقایسه با شرکت‌های بزرگ تولید مس در جهان که P/E آنها بالای ۱۰ و ۱۱ است، خرید سهام ملی مس با «پی بر ئی» ۶ واحد درصد بسیار رقم خوبی است.

معادن و فلزات هم‌اکنون چه میزان از سهام مس را در اختیار دارد؟

درصد سهام مس با ۶درصد خریداری شده و سهام‌های قبلی ۰۷/۷درصد است.

اساسا چه شد که به فکر خرید سهام مس افتادید؟

با توجه به اینکه هر صعودی، نزولی دارد، لذا در سال‌های آتی قیمت سنگ‌آهن سیر صعودی نخواهد داشت و لذا تغییر و تنوع پرتفوی سهام برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری یک اصل است و بر همین اساس تهدید سهام شرکت در بلندمدت بسیار کاهش خواهد یافت و برای شرکت بسیار مفید است که منافع آینده را با تنوع پرتفوی تامین کند.

خرید سهام مس چه تاثیری در ارزش پرتفوی شرکت داشته است؟

با انجام این معامله، پرتفوی بورسی شرکت از مبلغ حدود ۷۲۰۰ریال به رقم ۹۶۰۰ریال (تفاوت ۲۴۰۰ریال) افزایش یافته است و یک اثر بسیار مثبت است و با احتساب فولاد خراسان ارزش پرتفوی بورسی شرکت به حدود ۱۰۵۰ریال افزایش خواهد یافت که اثر مثبت محسوب می‌شود.