هورا 10000!

گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق‌بهادار روز گذشته به مدد بازگشایی فوق‌العاده نماد ملی مس و گل‌گهر شاهد بازگشت شاخص به رقم ۱۰هزار واحد بود، امری که به ۷ماه حضور شاخص ۴رقمی بر تابلو پایان داد. آخرین بار شاخص در سوم بهمن‌ماه سال گذشته ۵رقمی بود. اینک بار دیگر شاخص، رشد بالای ۱۰هزار واحد را تجربه می‌کند، امری که البته باید برای تثبیت آن، معاملات بیشتری در تالار صورت گیرد.در بازار دیروز معامله‌گران شاهد آغازی متفاوت از پایان معاملات بازار بودند. در ابتدای بازار شاخص تحت‌تاثیر کاهش بهای سهم دو گروه عمده پتروشیمی و فلزی با افت مواجه شد.

در بازار دیروز به‌رغم اظهارنظر برخی از کارشناسان مبنی‌بر احتمال تعدیل مصوبه لغو معافیت مالیاتی صادرات محصولات پتروشیمی، معامله‌گران شاهد تشکیل صف فروش پایدار برای نماد پتروشیمی اراک بودند. با این شرایط عملا گروه پتروشیمی از مدار اقبال بازار خارج شده و معامله‌گران به انتظار تحولات آتی این گروه باقی مانده‌اند. در حال حاضر معامله‌گران با توجه به تجربیات قبلی نسبت به اجرای این تصمیم مطمئن هستند و شانس کمی را برای تعدیل این تصمیم (به ویژه با مرور مسائل مربوط تصمیمات قبلی از جمله به کاهش سود تسهیلات بانکی و کاهش نرخ محصولات لبنی و ...) قائل هستند.

در آغاز بازار دیروز، ادامه افت بهای جهانی فلزات رنگین به‌ویژه فلز روی که تا رقم ۲هزار و ۷۴۰دلار در هر تن پایین آمد و فلزات سرب و آلومینیوم موجب فشار فروش در نمادهای وابسته شد. از سوی دیگر با توجه به مشکلات تولید و فروش تولیدکنندگان روی در ماه‌های اولیه سال و فاصله ایجادشده میان نرخ جهانی فلز روی و پیش‌بینی فروش این شرکت بر مبنای ۳هزار و ۲۰۰دلار در هر تن، کارشناسان بازار بدون چرخش روند جهانی فلز روی، شانس زیادی برای خروج این گروه از شرایط فعلی قائل نیستند.

تحت این شرایط شاخص با افت حدود ۶واحد، شاهد بازگشایی نمادهای ملی مس، گل‌گهر و بانک کارآفرین بود. نماد ملی مس دیروز پس از تعدیل شتابزده و توقفی یک روزه در حالی شاهد بازگشایی نماد بود که در چند روز گذشته بازار به دلیل تجربه دوره رشد، شاهد بازگشایی‌هایی از جمله بازگشایی نماد صدرا بود. صدرا دیروز سرانجام به صف فروش قابل ملاحظه‌ای فرو رفت و معامله‌گران در انتظار تحولات آتی این نماد هستند.

ملی مس نیز دیروز به‌رغم روند کاهش بازار جهانی فلزات با جهش قیمتی مواجه شد تا ۱۴۱واحد تاثیر مثبت را بر شاخص به جای بگذارد. این رشد در شرایطی ثبت شد که ملی مس روز چهارشنبه عرضه بلوک ۲۰درصدی خود را تجربه خواهد کرد، بلوکی که با نرخ‌های دیروز ملی مس ارزش پایه‌ای معادل یک‌هزار میلیارد تومان یافت. گل‌گهر نیز دیروز پس از معاملات افراطی در نرخ‌های حدود ۲۲هزار ریال، اندکی نشست قیمتی را شاهد بود تا این نماد نیز در موقعیت رشد حداکثر قرار گیرد. در گروه معدنی دیروز نماد چادرملو یکی از ۴نماد باقیمانده از صف‌های خرید دائمی بازار برای تعدیل EPS متوقف ماند. در شرایط حاضر علاوه‌بر چادرملو سه نماد فولاد مبارکه، خوزستان و ساختمان با صف‌های خرید قفل شده مواجه هستند که بازگشایی نماد چادرملو این نماد را نیز در معرض قضاوت بازار قرار می‌دهد.

در معاملات دیروز نماد بانک کارآفرین تحت‌تاثیر جو عمومی بانک‌ها و کاهش نرخ سود تسهیلات تقریبا متعادل رو به پایین بازگشایی شد. امری که مانع از رشد شاخص نشد و شاخص سرانجام بار دیگر به ۱۰هزار واحد رسید. در معاملات دیروز ۲/۳۳میلیارد تومان سهام در بازار دادوستد شد و ۱۶۳نمادمورد دادوستد، ۶۴نماد با رشد قیمت و ۷۹نماد با افت ارزش داوستد شدند.