شروین شهریاری

بی‌نام: تحلیل مشروحی از شرکت معادن بافق ارائه دهید.
پاسخ: معادن بافق شرکتی با سرمایه حدود یک‌میلیارد تومان است که پروانه بهره‌برداری انحصاری از معادن سرب و روی کوشک را تا سال 1398 در اختیار دارد. عیار متوسط خاک این معدن برای روی حدود 8‌درصد و برای سرب دو‌درصد است. تولیدات شرکت مشتمل بر انواع کنسانتره روی (عیار 48‌درصد) و کنسانتره سرب (عیار 55‌درصد) است و در سال‌جاری، شرکت پیش‌بینی تولید 15500‌تن کنسانتره سولفور روی و 2000‌تن کنسانتره سولفور سرب را کرده است. همچنین شرکت قصد دارد در سال‌جاری 14000‌تن سولفور روی و 2500‌تن سولفور سرب را از طریق صادرات (که معاف از مالیات خواهد بود) به فروش رساند. در مورد وضعیت بنیادی این شرکت چهار نکته مهم جلب نظر می‌کند:
۱ - اولین مورد مربوط به نرخ‌های جهانی محصولات شرکت است. در بخش محصولات روی، شرکت نرخ فروش را ۳۰۰۰‌دلار برای روی در نظر گرفته است و در مبالغ فروش کنسانتره نیز احتیاط مناسبی را منظور کرده است، به گونه‌ای که اگر قیمت‌های جهانی روی در همین محدوده فعلی نوسان کند، شرکت به پیش‌بینی فروش ۲/۱۱‌میلیارد تومانی خود از این محل دست خواهد یافت. اما در بخش دیگر با توجه به برآورد ۱۲۰۰‌دلاری قیمت جهانی سرب در بودجه، تفاوت معناداری با نرخ‌های ۳۰۰۰‌دلاری فعلی مشاهده می‌شود که این نکته درگزارش مورد تاکید حسابرس نیز قرار گرفته است.
شرکت در سال‌جاری پیش‌بینی فروش کنسانتره سرب را بر مبنای هر‌ تن 377 دلار قرار داده است که در سه ماهه اول سال‌جاری نیز فروش سرب نداشته است. این در حالی است که مثلا شرکت باما که محصول سولفور سرب آن عیاری مشابه بافق دارد، با نرخ سرب 3000‌دلاری نرخ فروش هر‌تن کنسانتره سولفور سرب را 1500‌دلار در نظر گرفته است. بنابراین در صورت اصلاح این سرفصل بودجه، مبلغ فروش سولفور سرب این شرکت از پیش‌بینی 867‌میلیون تومانی فعلی به 345‌میلیارد تومان می‌رسد که تفاوتی بیش از 25‌میلیارد تومان ایجاد می‌کند و با توجه به ثبات تقریبی بهای تمام شده و سایر هزینه‌ها، انتقال این مابه‌التفاوت به سرفصل سود عملیاتی، 250تومان بر سود هر سهم بافق می‌افزاید. (البته فرض شده است که شرکت کل تولیدات سرب را بر مبنای نرخ‌های جهانی کنونی به فروش برساند.)
۲ - موجودی مواد و کالا از سرفصل‌های مهمی است که در مورد شرکت‌های تولیدی، در پایان هر دوره باید مد نظر قرار‌گیرد. بافق در پایان اسفند ۸۵، شش‌هزار و ۹۱۳‌تن سولفور روی و ۱۰۳۹‌تن کالای سولفور سرب ساخته شده در معدن خود داشته است که بنابراین حدود نصف‌تناژ تولید سال‌جاری، کالای آماده فروش دارد. (یادآوری می‌شود کل‌تناژ تولید امسال ۱۷هزار و ۵۰۰‌تن و‌تناژ فروش ۱۶هزار و ۵۰۰‌تن پیش‌بینی شده است.) بنابراین بافق یک پتانسیل سودآوری نهفته در سال‌جاری دارد که می‌تواند بنا به تصمیم مدیریت شرکت آن را به ظهور رساند یا با روش‌های سنواتی این موجودی قابل توجه کالا را به سال بعد منتقل نماید. گفتنی است در صورت فروش این میزان کالا در سال‌جاری بیش از ۵۰۰تومان به سود هر سهم (با نرخ‌های پیش‌بینی فروش خود شرکت) افزوده خواهد شد.
3 - سود انباشته شرکت نیز یکی دیگر از موارد قابل تامل در مورد معادن بافق است. با توجه به تقسیم سود 10‌درصدی در مجمع اخیر بافق، اکنون به ازای هر سهم حدود 533 تومان انباشته دارد که باید در سال‌های آتی نسبت به تقسیم یا افزایش سرمایه از این محل اقدام کند. بدیهی است صاحبان سهام شرکت در موعد این تصمیم‌گیری از منافع آن بهره‌مند خواهند شد. همچنین بر اساس آخرین اطلاعات، شرکت افزایش سرمایه‌ای در حدود 300‌درصد را از محل آورده و مطالبات سهامداران در دست اقدام دارد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری نسبت به اجرای آن اقدام نماید.
۴ - با توجه به جمیع موارد فوق هر چند پتانسیل‌های سودآوری شرکت بالا ارزیابی می‌شود اما در رفتار‌شناسی مدیریت این شرکت، باید به اصل احتیاط و اطلاع‌رسانی قطره‌ای در مورد اطلاعات مالی و فعالیت شرکت توجه داشت. اختصاصی بودن معدن شرکت و جهش‌های سنگین در سودآوری، متعاقب افزایش قیمت‌های جهانی در کنار مالکیت خصوصی معدن می‌تواند توجیه کننده علت رویه مورد اشاره باشد. گفتنی است نماد شرکت معادن بافق از اردیبهشت سال گذشته به مدت حدود ۱۵ ماه متوقف بود و پس از پیگیری‌های نهاد ناظر و ارائه اطلاعات حسابرسی شده اخیرا بازگشایی شده است که از زمان بازگشایی نوسانات و حجم معاملات نسبتا سنگینی را نیز تجربه نموده است.
پرسش آقای مهدی ضردوغی: آیا پتروشیمی خارک می‌تواند تعدیل منفی از بابت افزایش مبلغ مالیات را از محل افزایش نرخ فروش محصولات در سال‌جاری جبران کند؟
پاسخ: بنا به گزارش شرکت، پترو‌شیمی خارک در مجموع حدود ۷۸‌میلیارد تومان افزایش مبلغ مالیات برای مدت سه سال شمول این مصوبه تعلق خواهد گرفت که ۵/۲۳‌میلیارد تومان آن مربوط به سال‌جاری و ۵۵‌میلیارد برای دو سال گذشته است. از سوی دیگر خارک پس از برگزاری مجمع اخیر، بیش از ۶۵تومان سود انباشته به ازای هر سهم دارد که در تعدیلات سنواتی (ناشی از افزایش مالیات) برای سال‌های ۸۴ و ۸۵ می‌تواند از بخشی از آن برای تهاتر ۵۵‌میلیارد تومان افزایش مبلغ مالیات استفاده کند که البته تصمیم نهایی در این خصوص با صلاحدید حسابرس و مدیریت شرکت خواهد بود.
همچنین در سال‌جاری نیز با توجه به پیش‌بینی شرکت که قیمت فروش متانول (اصلی‌ترین محصول مجتمع) را 230‌دلار برای سال 86 برآورد کرده است و با توجه به نرخ‌های 285 تا 300‌دلاری فعلی در کشورهای مقصد صادرات خارک، این شرکت توانایی تعدیل حداقل 20‌درصدی سود خود را در سال‌جاری خواهد داشت و از این محل می‌تواند تاثیر 235 ریالی افزایش مالیات سال‌جاری را نیز خنثی کند. بنابراین با عنایت به این موارد به نظر می‌رسد که خارک حتی با افزایش مالیات و اجرای مصوبه اخیر باز هم بتواند سود 200 تومانی سال‌جاری خود را محقق کند. البته نکته مهم این است که این امکان نیز وجود دارد که با توجه به ملاحظات مالی شرکت، تعدیلات سنواتی از محل سود سال‌جاری تامین شود که در این صورت جبران کاهش 78 تومانی EPS برای سال 86 امری دشوار به نظر می‌رسد. گفتنی است در محاسبه افزایش ذخیره مالیات مورد نیاز، صرفا بر مبالغ ارائه شده در گزارش اخیر شرکت (78‌میلیارد تومان) اتکا شده است.
Shahriary-sh@yahoo.com