ائتلاف دو کنسرسیوم داخلی برای خرید بلوک 20درصدی مس

گروه بورس- علیرضا باغانی: افزایش بهای قیمت پایه بلوک ۲۰درصدی مس موجب شد تا این نماد معاملات متوقف شود، گرچه این اقدام به دلیل تعدیل مثبت EPS شرکت صورت گرفت.

به‌رغم آنکه نماد مس متوقف شد، اما طبق روال نماد شرکت در زمان انجام معاملات بلوکی باید باز باشد که با توجه به تعدیل مثبت EPS به طور قطع «فملی» بالاتر از قیمتی که بسته شده باز می‌شود و بر این اساس بهای بلوک ۲۰درصدی این نماد که قرار است طی یک مزایده در ۲۱ شهریورماه جاری واگذار شود به شدت افزایش خواهد یافت.

همزمان با این اتفاق شنیده شد که دو کنسرسیوم داخلی به منظور خرید سهام بلوکی «فملی» از امروز به صورت جدی فعال شده‌اند.

کنسرسیوم نخست ظاهرا متشکل از برخی از شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری و بانک‌های خصوصی از جمله سرمایه‌گذاری ملی، معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری بانک ملی و بانک‌های پاسارگاد، پارسیان و... است و کنسرسیوم دیگر نیز شامل برخی از اشخاص حقوقی وابسته به دولت با رهبری تامین اجتماعی است. گفته می‌شود کنسرسیوم نخست امروز راجع به خرید سهام بلوکی مس نشست مشترکی خواهند داشت. خبرهای رسیده حاکی از آن است که این دو کنسرسیوم قرار است در رابطه با گران شدن بلوک مزبور به سازمان خصوصی‌سازی هشداردهند

چرا که قدرت خرید آنها را کاهش می‌دهد.

گفته می‌شود خریداران خارجی هم که ظاهرا شمار آنها به عدد دو می‌رسد تاکنون به صورت جدی در رابطه خریداری بلوک مزبور اعلام آمادگی نکرده‌اند، ضمن اینکه تمایل دولت نیز به واگذاری بلوک مزبور به اشخاص حقوقی داخلی است.

تعدیل ۲۰۰ریالی مس

گفته‌های بازار- همزمان با توقف نماد مس در بازار شایع شده بود که میزان این تعدیل ۲۰۰ریال است.

شنیده‌های ما- شنیده‌های ما چنین خبری را تایید می‌کند اما این تعدیل به طور قطع بالای ۱۰درصد است. در هر حال میزان تعدیل مس به زودی از سوی بورس اعلام می‌شود.

احتمال تعدیل EPS تایدواتر

گفته‌های بازار- فعالان بازار این روزها از احتمال تعدیل ۱۵درصدی شرکت خدمات دریایی تایدواتر خبر می‌دهند. بر این اساس در بازار شایع شده است که تایدواتر خاورمیانه به زودی EPS جدید امسال خود را با ۱۵درصد تعدیل مثبت اعلام خواهد کرد.

شنیده‌های ما- مسوولان شرکت در پاسخ به این شایعه برای تحقق این امر ابراز امیدواری کردند.

مدیران تایدواتر براساس برنامه‌های پیش‌بینی شده سعی دارند بودجه امسال خود را به این سمت هدایت کنند.

EPS صدتومانی برای «بکام»

گفته‌های بازار - کابل‌های شهید قندی که معادن و فلزات چندی پیش در پی فروش سهام مدیریتی خود در این شرکت بود، هم از شایعات بازار در امان نبود. گفته می‌شود کابل‌های شهید قندی که فقط از محل ۵درصد فروش ۲۵درصد از EPS خود را در سه ماه پوشش داده است، با تحقق کامل فروش پیش‌بینی‌شده، توانایی اعلام EPS ت۱۰۰تومانی را دارا است.

شنیده‌های ما- با توجه به شرایط فعلی کابل‌های شهید قندی وقوع چنین تعدیلی در EPS شرکت بسیار بعید است، مگر اینکه این تعدیل غیرعملیاتی باشد که در حال حاضر شرکت هیچ گونه سود غیرعملیاتی نداشته که از محل آن EPS خود را افزایش دهد، اما با توجه به شرایط موجود می‌توان به تحقق EPS شرکت امیدوار بود.

EPS‌ «کچاد» تعدیل می‌شود

گفته‌های بازار - در بازار از احتمال تعدیل مثبت ۱۵درصدی EPS چادرملو سخن گفته می‌شود، ظاهرا تعدیل هم‌اکنون در حال بررسی است.

شنیده‌های ما- هنوز تعدیلی در پیش‌بینی درآمد هر سهم «کچاد» اعمال نشده و این امر از سوی بورس اعلام خواهد شد.

«ومعادن» و «کگل» چرا باز نمی‌شوند؟

گفته‌های بازار - در بازار شایعاتی از بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در روز سه‌شنبه به گوش می‌رسید. نماد «ومعادن» مدتی است که به همراه نماد گل‌گهر به منظور تعدیل مثبت EPS متوقف شده است.

شنیده‌های ما- شنیده شده که اواخر هفته گذشته EPS جدید «ومعادن» به بورس اعلام شده است. همچنین گل‌گهر نیز پیش‌بینی جدید خود را ارائه نموده است، اما با این حال بازار همچنان در انتظار بازگشایی نماد این دو شرکت است. در ظاهر EPS «ومعادن» ۶۱۰ریال و EPS گل‌گهر هم ۱۸۰۰ریال برآورد شده است.