نماد «فملی» چرا در آستانه معامله بزرگ متوقف شد؟

گروه بورس- نماد معاملاتی شرکت ملی مس در آستانه عرضه بلوک ۲۰درصدی سهام این شرکت، به دلیل تعدیل مثبت EPS بسته شد.

به گزارش خبرنگار ما، نماد این شرکت در پایان معاملات روز شنبه و در قیمت ۷۶۳۷ریال در حالی بسته شد که روز چهارشنبه ۲۱ شهریور اولین بلوک ۲۰درصدی این شرکت عرضه خواهد شد. بدون شک مدت‌ها است که معامله‌گران بازار با توجه به افزایش قابل توجه قیمت جهانی مس، در انتظار اعلام تعدیل EPS «فملی» بوده‌اند و اعلام این تعدیل می‌تواند وضعیت روشن و دقیقی از آخرین تغییرات این شرکت در اختیار خریداران آن قرار دهد.

ملی مس براساس گزارش‌های قبلی بودجه امسال خود را در شرایطی تنظیم کرده بود که قیمت جهانی مس ۶هزار دلار بود و اکنون که این قیمت تا ۷۳۰۰دلار افزایش یافته است، تعدیل مثبت پیش‌بینی هر سهم برای ملی مس تا سطح ۱۲۰تومانی بعید به نظر نمی‌رسد.

این در حالی است که عده‌ای معتقدند سازمان خصوصی‌سازی با انجام این تعدیل قبل از عرضه این دو بلوک (با توجه به شرطی که در آگهی فروش آن وجود داشته است) نوعی بازارگرمی برای سهام این شرکت کرده است.

در آگهی این شرکت در حالی قیمت پایه ۷۴۰۰ریال برای هر سهم این شرکت قرار داده شده است که اگر در روز قبل قیمت سهم این شرکت بالاتر از این رقم باشد، فروش بلوک ۲۰درصدی براساس آن قیمت انجام خواهد شد.

بدین ترتیب با اعلام EPS جدید در «فملی»، یک بلوک ۱/۱میلیارد سهمی این شرکت که قیمت حداقلی ارزش معامله آن ۸۵۶میلیارد تومان تعیین شده است، بدون شک افزایش قیمت قابل توجهی خواهد داشت.

با توجه به اقبال بازار و سهامداران حقیقی و حقوقی از سهام ملی مس در روزهای گذشته، به نظر می‌رسد بازار روند افزایشی قیمت پیش آمده برای سهام این شرکت را با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی منطقی ارزیابی می‌کند و خریداران این روزها در انتظار آینده بهتر برای این سهم هستند. تعداد زیاد تقاضای این سهم براساس تجزیه و تحلیل داده‌های آماری است که گویا دستیابی به EPS و سودآوری بالاتر را دور از دسترس نمی‌بیند.

همچنین در شرایطی که گمانه‌هایی برای باز شدن نماد ملی مس در قیمت ۸۰۰تومان وجود دارد، در بازار شایعاتی نیز مبنی بر احتمال انجام نشدن معامله بلوک ۲۰درصدی ملی مس در روز چهارشنبه این هفته شنیده می‌شود.

با این حال این خبر شنیده صرف است که در صورت تحقق باید به طور رسمی اعلام شود.

براساس تصمیمات اعلام شده قرار است دو بلوک ۲۰درصدی سهام ملی مس در یک مزایده بین‌المللی در تاریخ‌های ۲۰ و ۲۸ شهریور در تالار فرعی عرضه شود.

طی این معاملات کارگزاری بانک ملی و بانک سپه در مجموع بیش از ۲میلیارد و ۳۱۵میلیون برگ سهم ملی مس را عرضه خواهند کرد.

در همین حال یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «فارس» از فروش بلوکی و عمده سهام ملی مس در هفته جاری اولین قدم برای خصوصی‌سازی واقعی داخلی شرکت‌ها و اجرای اصل۴۴ قانون اساسی یاد کرد.

اکبر مردانی افزود: از جمله نگرانی‌های مهم کارشناسان در اجرای اصل ۴۴ واگذاری سهام به بخش خصوصی بدون انتقال مالکیت بود که در صورت انجام معامله عمده ملی مس در چهارشنبه هفته جاری بخشی از این نگرانی بر طرف خواهد شد. این کارشناس با اشاره به حضور مشتریان خارجی و داخلی ابراز داشت: تنها نگرانی موجود در انجام این معامله حضور بخش شبهه دولتی است که در این صورت خصوصی‌سازی واقعی انجام نخواهد شد و اصطلاحا از این جیب دولت به آن جیب منتقل خواهد شد.

مردانی جمع آوری حداقل ۸۵۶‌میلیارد تومان برای معامله ۲۰‌درصدی توسط بخش خصوصی واقعی را دشوار ارزیابی کرد و گفت: در صورت حضور بخش خصوصی واقعی از داخل و یا خارج و نبود بخش شبهه دولتی، خصوصی‌سازی ملی مس با بهترین حالت ممکن اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان نکته که انتخاب دولت در اولین واگذاری عمده صحیح بود خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت ملی مس و رقابتی بودن محصولات آن در بازارهای جهانی واگذاری واقعی این شرکت به بخش‌خصوصی با اثرات مثبتی همراه خواهد بود و اعتماد به دولت را در حوزه خصوصی‌سازی افزایش خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه اظهار داشت: جا دارد همگام با انجام این معامله که بزرگترین داد و ستد سهام در تاریخ بورس است، نسبت به عرضه خرد سهام ملی مس به مردم نیز اقداماتی انجام شود و سازمان خصوصی‌سازی به طور یکسان به نهادهای مالی سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاران حقیقی توجه کند.