گروه بورس - معافیت مالیاتی ناشی از صادرات فرآورده‌های پتروشیمی، قیر، روغن موتور و نظایر آن لغو شد. براساس گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، در نامه وزیر اقتصاد و سازمان امور مالیاتی کشور آمده است: فرآورده‌های پتروشیمی، قیر، روغن موتور و نظایر آن از جمله کالاهای نفتی محسوب شده و مشمول معافیت برای صادرات کالاهای غیرنفتی موضوع بند «د» ماده ۳۳ قانون برنامه چهارم توسعه نیست. با توجه به تاثیر با اهمیت این موضوع بر احتساب مالیات سال جاری و سنوات گذشته، برخی از شرکت‌هایی که این مصوبه در بودجه آنها تاثیرگذار است. در این خصوص توضیحاتی ارائه کرده‌اند.

شرکت نفت بهران اعلام کرده است که صادرات شرکت در سال مالی ۸۶ حداکثر ۲۰۷میلیارد ریال پیش‌بینی شده است که با لحاظ حاشیه سود ۲۷درصدی برای محصولات شرکت سود قبل از کسر مالیات برای صادرات فوق حدود ۵۶میلیارد ریال برآورد می‌شود.

حال با فرض حذف معافیت مالیاتی، مبلغ مالیات برای صادرات حدود ۱۲۵۷۵میلیون ریال است که تاثیر آن بر EPS شرکت حداکثر ۶۹ ریال است. مدیریت شرکت در نظر دارد با توسل به راهکارهای مناسب کاهش مذکور را جبران کند و معتقد است با اتخاذ تصمیمات مناسب EPS اعلام شده را پوشش خواهد داد. همچنین با توجه به این که برگه قطعی مالیات سال ۸۴ شرکت صادر شده است، بنابراین برای شرکت پرداختی بابت سال‌های قبل متصور نیست و برای سال مالی ۸۵ نیز ذخایر موجود پاسخگوی عدم استفاده از معافیت صادراتی خواهد بود.

همچنین شرکت پتروشیمی فارابی نیز اعلام کرده است که عملکرد سال قبل و پیش‌بینی امسال این شرکت بدون در نظر گرفتن معافیت ازهر گونه مالیات و عوارض برای صادرات محاسبه و مفاد بند «د» ماده ۳۳ قانون برنامه چهارم توسعه در آن رعایت شده است.

از سوی دیگر شرکت پتروشیمی اراک با بیان افزایش مالیات عملکرد سال‌های ۸۴ و ۸۵ و ۸۶ و موارد دیگر براساس این ماده اعلام کرده است که هزینه‌های شرکت معادل ۴۸۸میلیارد و ۶۱۳میلیون ریال افزایش خواهد یافت.