50 شرکت بورس دارای صف خرید شدند

گروه بورس - علیرضا باغانی: عدم عرضه تقاضاهای موجود در گروه فلزی، موجب ایجاد صف خرید در دیگر نمادهای بازار شد. روز گذشته ۵۰ شرکت در بورس تهران شاهد ایجاد صف خرید بودند که به دلیل عرضه نشدن این صف‌ها و انجام معاملات این نمادها در سطح کمتر از حجم مبنا، تنها ۱۵ شرکت رشد ۲درصدی قیمت را تجربه کردند.

در گروه فلزی نماد فولاد خوزستان صف خریدی معادل ۲۰میلیون سهم داشت، تقاضای خرید در نماد مبارکه هم به بیش از ۳۶میلیون سهم رسید، مس نیز تقاضای خریدی معادل ۷میلیون سهم داشت که بخشی از آن عرضه شد. باما هم در گروه معدنی یکی از سنگین‌ترین صف‌های خرید را به لحاظ ارزش ریالی تا سطح یک میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان، تجربه کرد.

در میان نمادهای فلزی روز گذشته تنها نماد ایرالکو منفی بود. نماد مپنا هم صف خریدی معادل ۲۶میلیون سهم داشت.

شرکت‌های صندوق بازنشستگی و هپکو ازجمله نمادهایی بودند که امروز با صف خرید مواجه شدند.

روز گذشته نمادهای معاملاتی شرکت‌های آرتاویل تایر و کاربراتور ایران بازگشایی شدند و حق تقدم کارتن ایران هم در سطح یک میلیون و ۵۹۹هزار سهم عرضه شد.

« فجر» بدون تعدیل

گفته‌های بازار: همزمان با عرضه‌های تدریجی سهام فجر سپاهان و بازدهی بسیار مناسب این سهم طی هفته‌های گذشته، در حالی که شایعه تعدیل مثبت ۴۰تومانی این شرکت تایید نشد، در بازار این بار از شایعه تعدیل ۳۵تومانی EPS این شرکت سخن گفته می‌شود.

شنیده‌های‌ ما: اما خبرهای موثق رسیده از یکی از سهامداران اصلی شرکت حاکی از آن است که EPS «فجر» در حال حاضر منطقی بوده و اگر با تعدیل مثبت مواجه شود، میزان آن این قدر زیاد نیست. آنچه مسلم است این است که با راه‌اندازی واحد اسیدشویی، آنیلینگ و غلتک فجر سپاهان طی سال‌جاری و سال آینده گالوانیزه روزهای خوبی را در پیش دارد.

«وپترو» به حسابرسی ویژه گاز لوله تن داد

گفته‌های بازار: شایعات رسیده از آغاز حسابرسی ویژه از شرکت گاز لوله حکایت دارد.

گفته می‌شود، سرمایه‌گذاری پتروشیمی با این حسابرسی ویژه جهت رسیدگی به ابهامات موجود در این شرکت موافقت کرده و قرارداد این حسابرسی با یک موسسه رسمی حسابداری منعقد شده است.

شنیده‌های ما: خبرهای رسیده آغاز این حسابرسی ویژه از گاز لوله را تایید می‌کند.

نتایج این گزارش حسابرسی هم نهایتا تا ۴۵ روز آینده اعلام خواهد شد.بررسی کلیه EPSها و آمار تولید، فروش و بودجه‌های ارائه شده برای شرکت گاز لوله و شرکت‌های تابعه به بورس، بررسی صحت گزارش‌های ارائه شده به بورس، بررسی معاملات انجام شده بر روی سهام شرکت گاز لوله در بورس، قبل و بعد از اعلام EPSهای جدید (با توجه به معاملات دارندگان اطلاعات نهانی شرکت)، بررسی نحوه خرید یا واگذاری شرکت‌های سرمایه‌پذیر و یا اموال و دارایی شرکت و بررسی ماده ۱۴۱ قانون تجارت و ارزیابی صرفه و صلاح شرکت در این معاملات و در صورت نیاز استفاده از کارشناسان رسمی دادگستری برای ارزیابی سهام و معاملات انجام شده، بررسی تلفیقی شرکت گاز لوله و شرکت‌های تابعه در سال‌های مورد اشاره بررسی منابع و مصارف و گردش نقدینگی وجوه شرکت و دریافت تسهیلات بانکی و بررسی رعایت صرفه و صلاح شرکت در اخذ تسهیلات بانکی، بررسی علت انجام معاملات چرخشی در شرکت و تعیین سهام مورد معامله چرخشی و آثار موهوم آن در سود شرکت، بررسی جابه‌جایی اموال و دارایی شرکت‌ها و احتمال حیف و میل اموال شرکت، بررسی ماده ۱۲۹ قانون تجارت طی مدت گزارش، بررسی معاملات عمده شرکت اعم از خرید و فروش مواد اولیه و فروش کالای نیمه‌ساخته و ساخته شده و همچنین دارایی‌های منقول و غیرمنقول شرکت و تطبیق آن با مقررات شرکت و مصوبات هیات‌مدیره و عرف موجود در بنگاهداری شرکت‌های سهامی عام پذیرفته شده در بورس و دستورالعمل‌های سازمان تامین اجتماعی و شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی، اخذ تاییدیه از فروشندگان مواد اولیه و حصول اطمینان نسبت به استفاده از مواد اولیه در پروسه تولید شرکت، با توجه به دولتی بودن قیمت‌ مواد اولیه در سال‌های گذشته و بررسی گزارش‌های حسابرسی در طول زمان گزارش از جمله موارد این حسابرسی ویژه به شمار می‌رود.