کمیابی!
گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته نیز همچنان شاهد تداوم جو مثبت بازار همراه با قفل شدن روند دادوستد سهام مورد اقبال بازار بود.

در بازار دیروز همچنان معامله‌گران شاهد کمیابی سهام مورد اقبال و عدم عرضه سهام به میزان لازم بودند. از این رو بازار در اکثر نمادهای برجسته با صف‌های خرید قابل ملاحظه مواجه بود. عدم عرضه سهام مورد تقاضا موجب شد تا دیروز، حجم دادوستد سهام تا رقم ۱۰میلیارد تومان کاهش یابد و این در حالی بود که تنها نماد فولاد مبارکه با تقاضای انباشته و صف خریدی به میزان ۱۰میلیارد تومان برخوردار بود. در‌حال‌حاضر به دلیل تله حجم مبنا و عدم عرضه سهام از سوی سازمان خصوصی‌سازی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری، نقدینگی معامله‌گران به جای گردش در بازار، در صف‌های خرید به دام افتاده است که این امر ضمن ایجاد حس ناامیدی در میان سرمایه‌گذاران (به ویژه سرمایه‌گذاری حقیقی تازه‌وارد به بازار)، موجب شده است بازیگران عمده بازار از جمله شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاران نتوانند از موقعیت خوب بازار استفاده کنند، چرا که به دلیل عدم رشد قیمت سهام (تاثیر تله حجم مبنا و رشد اندک قیمت سهام) شرکت‌های سرمایه‌گذاران در شرایط نامناسب NAV (خالص ارزش دارایی) پایین باقی‌مانده و به دلیل توقف گردش سهام در بازار از سودسازی ناشی از فروش سهام به دور بمانند. کارگزاران نیز هم‌اکنون به دلیل انباشت تقاضای سرمایه‌گذاران و نبود فرصت خرید سهام موردتقاضا از چرخه فعالیت عادی بازماند و به دلیل ناتوانی در تهیه سهام با انتقاد سرمایه‌گذاران نیز مواجه هستند. در هر صورت بازار سرمایه کشور بار دیگر همانند ماه‌های قبل با۱۸۰درجه تغییر در تله حجم مبنا گرفتار شده است. بازار در ابتدای سال جاری نیز هنگامی که قیمت‌ها در روند کاهشی و فشار عرضه‌ها قرار داشت، به دلیل وجود حجم مبنا قیمت‌ها اصلاح نشده و سرمایه‌گذاران فرصت تهیه نقدینگی خود را از دست دادند. به نظر می‌رسد درحال حاضر پیش از هر زمان دیگر اصلاح حجم مبنای موردنیاز بازار است. در بازار دیروز همچنین در تحولات مرتبط با بازار سرمایه صدور مجوز فعالیت نخستین شرکت تامین سرمایه و تعیین سقف ۳۰۰میلیارد تومانی شرکت‌های بورسی برای انتشار اوراق مشارکت از اهمیت بالایی برخوردار است. تعیین سقف انتشار اوراق مشارکت از سوی شرکت‌های بورسی هرچند که کمتر از حد قابل جذب شرکت‌های بورسی است، اما در صورت انتشار همین میزان اوراق نیز بازار سهام پس از مدت‌ها از انتشار نخستین اوراق مشارکت توسط ایران‌خودرو می‌تواند به تنوع اوراق قابل معامله‌ در بازار بیافزاید، مضاف بر اینکه نرخ سود بالاتر این اوراق قدرت جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز را دارد.
در بازار چه خبر بود؟
در بازار دیروز در کنار صف‌های خرید متراکم در نمادهای مورد احتمال بازار که توقف دادوستد نمادها نظیر فولاد خوزستان، مبارکه، مپنا، سرمایه‌گذاری ساختمان و چادرملو را به همراه آورد. در گروه فلزی توجه معامله‌گران به بهای جهانی فلزات و دور جدید کاهش قیمت فلزات معطوف بود.
در این بخش پیش‌بینی‌های منتشره توسط نمادهای عمده مالی نظیر «مریل لیچ» در مورد افت بهای فلزات موجب تشدید عرضه‌ها در ساعت اولیه بازار شد. از سوی دیگر با افزایش موجودی انبارهای LME در تمامی فلزات رنگین بازار جهانی در ساعات پایانی فعالیت بازار سهام رو به کاهش نهاد که این امر نهادهای تولیدکننده روی از جمله ملی سرب و روی، کالسیمین و فرآوری مواد معدنی را به دلیل افت بهای این فلز تا نرخ 2هزار و 900دلار در هر تن (معاملات خارج از LME) با صف‌های فروش مواجه ساخت.
از سوی دیگر بالا رفتن موجودی انبارهای LME به میزان ۲/۱درصد سبب آغاز روند کاهش بهای فلز آلومینیوم شده است که این امر صف فروش موقتی را برای نماد آلومینیوم ایران پدید آورد.
در گروه فلزی هم‌اکنون توجه ویژه معامله‌گران به نماد ملی مس معطوف است، جایی که علاوه‌بر کاهش قیمت جهانی فلز مس مساله دو عرضه 20درصدی در تاریخ‌های 21 و 28 شهریورماه توجه کارشناسان را جلب کرده است. در صورت مقارن شدن این عرضه‌ها با افت بهای جهانی فلز مس شرایط عرضه این سهام به‌ویژه در نرخ پایه عرضه کرد (که در اطلاعیه تنها به بالا رفتن آن در صورت افزایش قیمت سهام در روز قبل از عرضه اشاره شده است) با ابهام مواجه خواهد شد.در گروه خودرویی نماد سایپا دیروز بار دیگر جذابیت صرف «صف نشینی» را به نمایش گذاشت. سایپا که روز دوشنبه با صف فروش و جمع‌آوری آن مواجه بود با تشکیل صف خرید شاهد حضور قابل توجه سرمایه‌گذاران در صف بود که این امر نگرانی کارشناسان را نسبت به سطح اندک تحلیل در بازار و احتمال تحلیل‌های متناقض معامله‌گران با تاکید بر اصل ارجحیت صف‌های خرید پدید آورده است.در بازار دیروز مجموعا شرایط بازار همچنان شرایط رو به رشد توام با قفل شدن معاملات نهادهای مورد اقبال همراه بود.در بازار دیروز نمادهای کاربراتور ایران و آرتاویل تایر نیز بازگشایی شد که تاثیری در شرایط کلی بازار نداشتند شاخص نیز دیروز 8/32 واحد رشد کرد. از 167 نماد مورد دادوستد نیز 95 نماد با رشد قیمت و 61 نماد با افت ارزش دادوستد شدند.