گروه بورس- جدیدترین آمار منتشره در مورد وضعیت معاملات کارگزاران نشان‌دهنده تداوم رقابت سنگین میان کارگزاران بانکی و کارگزاران خصوصی برای کسب رتبه‌های برتر معاملاتی بازار دارد.
براساس این آمار که از سوی شرکت بورس اوراق بهادار منتشر شده است، در مردادماه امسال کارگزاری بانک صادرات با انجام یک‌هزار و ۶۱۰میلیارد ریال دادوستد سهام و با سهم ۵/۱۷درصدی از کل معاملات در میان ۹۱شرکت کارگزاری بورس اوراق بهادار صدرنشین بازار بوده است، پس از بانک صادرات، کارگزاری آریانوین کارگزار عرضه‌کننده سهام فولاد خوزستان با سهم ۱۲/۴درصد معاملات و کارگزاری بانک کشاورزی با سهم ۵۴/۳درصد کل معاملات در رده‌های دوم و سوم برترین کارگزاری‌های بورس اوراق بهادار قرار داشته‌اند.

در این مدت از نظر تعداد دفعات معاملاتی نیز کارگزاری بهمن با 12هزار و 622فقره معامله سهام، کارگزاری بانک کشاورزی با 9هزار و 805فقره معامله و کارگزاری بانک صنعت و معدن با 8هزار و 989فقره معامله سهام عهده‌دار بیشترین دفعات دادوستد سهام در بازار بوده‌اند.
در مردادماه امسال پس از بانک صادرات از نظر میزان خرید و فروش سهام، کارگزاری بانک کشاورزی با ۲۰۳میلیارد ریال خرید و کارگزاری آریانوین با فروش ۳۷۸میلیارد ریال سهام در رده‌های برتر بوده‌اند.
همچنین آمار تجمعی دادوستد سهام توسط کارگزاران از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه نشان‌دهنده برتری محسوس کارگزاران بانکی است، به گونه‌ای که از 10شرکت کارگزاری برتر بازار 6شرکت متعلق به بانک‌های دولت هستند.
از ابتدای سال جاری کارگزاری بانک ملت به دلیل انتقال سهام عدالت با سهم ۳۷/۲۰درصدی از کل معاملات (معادل ۹هزار و ۳۱۷میلیارد ریال خرید و فروش سهام) صدرنشین بازار بوده است همچنین در این مدت شرکت‌های کارگزاری بانک صنعت و معدن با سهم ۳۴/۱۰درصدی از معاملات، بانک صادرات با ۱۷/۱۰درصد، بانک مسکن با ۵۱/۳درصد،
امین سهم با 17/3درصد، بانک کشاورزی با 64/2درصد، مفید با 47/2درصد، حافظ با 15/2درصد، تدبیرگر سرمایه با 74/1درصد و بانک سپه با 71/1درصد سهم در رده‌های دوم تا دهم بازار سرمایه کشور قرار داشته‌اند.
از ابتدای سال جاری تاکنون مجموعا ۴۵هزار و ۷۴۴میلیارد ریال سهام در بورس اوراق بهادار توسط ۹۱کارگزار فعال در ۷۵۷هزار و ۲۳۲فقره معامله دادوستد شده است.
به‌لحاظ شمار معاملات نیز از ابتدای امسال تا پایان مردادماه کارگزاری بهمن با 54هزار و 326فقره معامله، مفید با 47هزار فقره معامله و بانک کشاورزی با 47هزار و 736فقره معامله صدرنشینان بازار بوده‌اند.