پرواز حق‌تقدم‌ها در بورس تهران

گروه بورس - علیرضا باغانی: فشار تقاضا در نمادهای فلزی امروز به دلیل عدم‌عرضه در بعضی نمادها ثابت و در برخی دیگر از نمادها کاهش یافت.

صف خرید فولاد مبارکه در روز دوشنبه به ۴۸میلیون سهم کاهش یافته و فولاد خوزستان هم تداوم صف خرید ۲۰میلیونی خود را شاهد بود. تداوم عدم‌عرضه‌ها توجه معامله‌گران را به نمادهای دیگری از بانک پارسیان و چادرملو معطوف کرد تا جایی که این دو شرکت مجموعا ۲۴میلیون تقاضای خرید داشتند. نماد مپنا هم به‌رغم معامله ۸میلیونی، صف خریدی معادل ۳۴میلیون سهم را تجربه کرد.

دیروز نماد شرکت‌های زامیاد پس از ارائه اطلاعات و حق‌تقدم‌های مس شهید باهنر، سرمایه‌گذاری البرز و گروه دارویی سبحان نیز با توجه به پذیره‌نویسی بازگشایی شدند.

امروز نیز تعداد یک میلیون و ۵۹۹هزار حق تقدم استفاده نشده ناشی از افزایش سرمایه کارتن ایران عرضه خواهد شد.

آخرین اخبار از EPS «ومعادن»

گفته‌های بازار : آخرین شایعات از اعلام EPSن ۶۱۰ریالی شرکت معادن و فلزات حکایت دارد که با اعلام این EPS احتمال بازگشایی نماد در روز چهارشنبه بسیار زیاد است.

شنیده‌های ما: ظاهرا «ومعادن» EPS معادل ۶۱۲ریال به بورس اعلام کرده است و بورس نیز با انجام بررسی‌های لازم EPS مورد نظر خود را به بازار اعلام خواهد کرد.

EPS جدید «کلگل»

گفته‌های بازار : سنگ‌آهن گل‌گهر با این شایعه در بازار مواجه است کهEPSه ۱۸۰تومانی خود را به بورس ارائه کرده است.

شنیده‌های ما: آخرین اخبار رسیده حاکی از آن است که سنگ‌آهن گل‌گهر EPSن ۱۷۸تومانی خود را به بورس اعلام کرده است و این EPS از سوی بورس در حال بررسی است.

احتمال توافق «فاهواز» با سرمایه‌گذار خارجی

گفته‌های بازار: درباره شرکت نورد و لوله اهواز شایعه شده که برای اجرای پروژه احیا، ذوب و ریخته‌گری با یک فولادساز عرب به توافقاتی رسیده است.

شنیده‌های ما: براساس اخبار غیررسمی ظاهرا یک فولادساز عربستانی که در این کشور ظرفیت تولید سالانه ۳میلیون و ۲۰۰هزار تن فولاد را دارا است، از محلی که پروژه احیا و ذوب ریخته‌گری شرکت نورد و لوله قرار است در آن جا احداث شود، بازدید کرده است.

اما هنوز توافقی با این فولادساز صورت نگرفته، از سویی دیگر با صندوق بازنشستگی نیز مذاکراتی جهت احداث این طرح توسعه صورت گرفته است.

نورد و لوله اهواز جهت احداث پروژه مزبور که به نوعی دستیابی به صنایع بالادستی محسوب می‌شود، زمینی ۲۵۰۰هکتاری در حوالی خرمشهر در اختیار دارد که ظاهرا سند قطعی یک هزار هکتاری آن را دریافت کرده است و به دنبال دریافت مجوز احداث پست برق و مجوز برداشت آب از کارون است.این یکی از موفق‌ترین راه‌ها برای خروج نورد و لوله اهواز از زیان‌ بدهی به شمار می‌رود. این شرکت به دلیل نداشتن توانایی مالی، جهت احداث این پروژه ۴۲۰میلیون یورویی به دنبال سرمایه‌گذار داخلی و خارجی است.

در صورت احداث این پروژه، «فاهواز» توانایی تولید ۸۰۰هزار تن فولاد را در واحد احیا، ذوب ریخته‌گری را خواهد داشت.

بدهی دولت به «بترانس» پرداخت می‌شود

گفته‌های بازار: روز گذشته در بازار سرمایه شایعاتی از احتمال پرداخت بدهی ۷۰میلیارد تومانی دولت به شرکت ایران ترانسفو تا پایان سال جاری سخن گفته می‌شد که از این بابت شرکت نه تنها EPS خود را کاملا پوشش خواهد داد، بلکه توانایی تعدیل مثبت ۳۰درصدی پیش‌بینی درآمد هر سهم را نیز خواهد داشت.

شنیده‌های ما: آخرین اخبار رسیده حاکی از آن است که توانیر در رابطه با پرداخت قریب‌الوقوع این بدهی به ایران ترانسفو قول‌هایی داده است، اما زمان این پرداخت مهم است چرا که در حال حاضر شرکت با مشکل کمبود نقدینگی روبه‌رو است، در ظاهر این بدهی مربوط به فروش ترانس‌های کوچک شبکه توزیع طی ۹ماه گذشته بوده که هر روز این بدهی سنگین‌تر شده و به ۷۰میلیارد تومان رسیده است. اما به رغم عدم پرداخت این بدهی همچنان ایران ترانسفو موظف به ارائه محصولات خود به توانیر است.

در هر حال از آنجا که ایران ترانسفو یک شرکت بورسی است و بخشی از سهام آن در اختیار سهامداران جز است، بنابراین دولت به نوعی به مردم بدهکار است و هرگونه زیان ناشی از عدم پرداخت این بدهی به زیان مردم و سهامداران حقیقی تمام خواهد شد.