گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد ادامه جو مناسب خرید و فروش سهام و حاکمیت صف‌های خرید بود. بازار سهام به دلیل تزریق نقدینگی جدید و سطح پایین تحلیل از سوی تازه‌واردان و همچنین رانت موجود در خرید سهام صفی، شاهد گرایش روز‌افزون سرمایه‌گذاران به پدیده «صف‌نشینی» است. از این رو نمادها بلافاصله پس از تشکیل صف خرید اولیه، با هجوم سرمایه‌گذاران مواجه می‌شوند، حتی اگر این نماد دقایقی قبل از تشکیل صف خرید با صف فروش مواجه بوده باشد. نمادهای گروه تولیدکنندگان روی و به ویژه معادن بافق در روز گذشته نمونه‌های روشنی از «صف‌مداری» و استراتژی صف‌نشینی معامله‌گران را به نمایش گذاشته‌اند. این نمادها که در چند روز گذشته با صف‌های فروش مواجه بودند، بلافاصله پس از جمع‌آوری صف فروش و تشکیل صف خرید اولیه، با موجی از تقاضا مواجه شده و اکثرا با صف‌های خرید قابل ملاحظه‌ روبه‌رو شده‌اند. کارشناسان بازار در حال حاضر تشکیل صف‌های خرید شتاب‌زده را ناشی از تزریق نقدینگی جدید به بازار و حضور سرمایه‌گذاران کم تجربه در بازار قلمداد می‌کنند. با توجه به این شرایط، به نظر می‌رسد تجدیدنظر در سیاست عرضه‌های سهام مورد اقبال بازار و عرضه سهام جدید در بازار از اهمیت بالایی برخوردار است.

در زمینه عرضه سهام جدید به نظر می‌رسد مسوولان بازار تلاش مضاعفی را صورت داده‌اند، به جز دو شرکت عمده سرمایه‌گذاری امید و مالی و اعتباری بنیاد تلاش برای پذیرش حداقل یکی از دو شرکت‌ فولاد خراسان و کویر تایر در هفته‌های آتی دارای اهمیت است. فولاد خراسان زیرمجموعه سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در صورت پذیرش می‌‌تواند ضمن بالا بردن ارزش NAV (خالص دارایی‌ها) «ومعادن» بر غنای گروه مورد اقبال فولادی بورس بیافزاید. فولاد خراسان همچنین برنامه توسعه‌ای قابل ملاحظه‌ای را نیز در دستور کار خود دارد.

در کنار پذیرش شرکت‌های جدید، به نظر می‌رسد بازار بهترین شرایط را برای پذیرش ابزارهای مالی جدید دارد و در صورت ورود ابزار جدید از جمله سبدهای مشاع، بازار استقبال مناسبی را صورت دهد. در بازار دیروز، در گروه معدنی انتظار برای بازگشایی نمادهای گل‌گهر و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات بی نتیجه ماند. در بازار دیروز تنها دو نماد سالمین و شیشه دارویی رازی بازگشایی شدند که تغییری در روند قفل شده معاملات صورت ندادند.

در گروه تجهیزات شنیده‌های تایید نشده حکایت از احتمال فروش ساختمان دفتر مرکزی شرکت صدار دارد. در صورت فروش این ملک، صدرا با موقعیت شناسایی درآمد غیر‌عملیاتی قابل‌ملاحظه‌ای مواجه می‌شود. در مجموع بازار دیروز بازار مناسبی بود که البته به دلیل حاکمیت صف‌های خرید و عدم عرضه سهام از تحرک کافی برخوردار نبود. حجم معاملات نیز به دلیل‌ جابه‌جایی بلوک عمده بین‌المللی و توسعه ساختمان به ۵/۱۷میلیارد تومان بالغ گردید. از ۱۷۰ نماد مورد دادوستد ۹۱ نماد با رشد قیمت و ۶۴ نماد با افت ارزش دادوستد شدند شاخص نیز ۳/۱۹ واحد رشد کرد.