ایجاد گره معاملاتی 70میلیون سهمی برای فلزی‌ها

گروه بورس- علیرضا باغانی: در حالی که نمادهای فلزی بورس تهران صف‌های خرید بسیار سنگین و معادل بیش از ۷۰میلیون سهم را شاهد هستند، اما عرضه قابل توجهی از سوی سهامداران این شرکت‌ها دیده نمی‌شود. روز گذشته غیر از نماد فجر سپاهان هیچ‌یک‌ از نمادهای گره فلزی عرضه قابل توجهی نداشتند، تا جایی که فشار تقاضا در نمادی همچون فولاد مبارکه به نزدیک ۵۰میلیون سهم رسید.

گره معاملاتی در نماد فولاد خوزستان و مس نیز با دارا بودن به ترتیب ۲۰میلیون و ۶میلیون صف خرید همچنان ادامه دارد و این در حالی است که به‌رغم گذشت تنها یک هفته از عرضه سهام مپنا صف خریدی برای نماد مزبور وجود ندارد. روز گذشته نماد شرکت‌های کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی پس از افزایش سرمایه و شرکت سالمین پس از برگزاری مجمع عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی بازگشایی شدند.

برگزاری قریب‌الوقوع مزایده زمین «خاور»

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که شرکت ایران‌خودرو دیزل برای فروش زمین ۵۸۰۰مترمربعی خود واقع در بلوار اسفندیار به قیت ۵۴میلیارد تومان با یک مشتری به توافق رسیده است.

شنیده‌های ما: در تماس تلفنی که خبرنگار ما با مدیر امور مجامع و سهام ایران‌خودرو دیزل داشت، توافق مطرح شده از سوی شرکت رد شد. بهرام آکسته افزود: حداقل قیمت مورد نظر ما رقم ۵۰میلیارد تومان است که با حل مساله شرکت با شهرداری تا یک ماه آینده این رقم قابلیت افزایش تا سقف ۷۰ الی ۸۰میلیارد تومان را هم دارد.

او همچنین نحوه فروش این زمین را از طریق مزایده‌ عنوان کرد و گفت: بعد از حل مساله با شهرداری، آگهی‌های مزایده زمین در روزنامه‌ها درج می‌شود و خریداران می‌توانند برای خریداری زمین اقدام کنند.

جریمه «شصفها» باید پرداخت شود

گفته‌های بازار: پس از آنکه در بازار شایعاتی از احتمال بخشودگی جریمه ۳میلیارد تومانی پتروشیمی اصفهان به دلیل گران‌فروشی بنزن سخن گفته می‌شد، روز گذشته شایعات جدیدی شنیده می‌شد که ظاهرا شاکیان از شکایت خود صرف‌نظر کرده‌اند.

شنیده‌های ما: اخبار رسیده‌ حاکی از آن است که شکایت از پتروشیمی اصفهان به دلیل اعتراض برخی از شرکت‌های مصرف‌کننده بنزن به اداره صنایع غیر فلزی وزارت صنایع صورت گرفته است. که ظاهرا با اعلام نظر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و بازرگانی پتروشیمی ایران، پرونده این شکایت در مراجع قضایی مطرح و همچنان پتروشیمی اصفهان موظف به پرداخت جریمه ۳میلیارد تومانی است و فقط ۵میلیارد تومان از این جریمه بخشوده شده است.

شاکی اصلی «شصفها» نیز یک شرکت مصرف‌کننده بنزن در اصفهان است.

تعدیل مثبت «کماسه»

گفته‌های بازار: در بازار شایعاتی از تعدیل مثبت EPS شرکت تامین ماسه ریخته‌گری سخن گفته می‌شود که ظاهرا این تعدیل عملیاتی بوده و از محل تولید و فروش مناسب شرکت و به میزان ۲۰درصد خواهد بود.

شنیده‌های ما: گرچه وضعیت تولید و فروش شرکت «کماسه» در ۵ ماهه مناسب بوده ولی EPS شرکت همان ۵۳۱ ریال بوده و تغییری نداشته است و هرگونه تغییر EPS از طریق بورس به صورت رسمی اعلام می‌شود.