بازار در بازگشت از تعطیلات!

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام امروز (شنبه) در حالی فعالیت خود را پس از سه روز تعطیلی فرارسیدن نیمه شعبان و آخر هفته آغاز می‌کند که در اکثر زمینه‌های موثر بر بازار، تحولات قابل توجهی رخ داده است.

در بخش سیاسی، گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای کشورمان از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. ظاهرا این گزارش مبنای تصمیمات جلسه ۱۹ شهریور ماه شورای حکام خواهد بود. به‌رغم موضع‌گیری برخی از کشورها از جمله ایالات متحده، فرانسه و انگلیس، مقامات کشورمان بار دیگر بر موضع ایران تاکید کرده‌اند. انتشار این گزارش زمینه‌ساز کاهش تنش‌ها در مورد پرونده هسته‌ای کشورمان خواهد شد.

پیشرفت در همکاری کشورمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق بر سر «مدالیته» (برنامه زمان‌بندی پاسخ به ابهامات آژانس) و پایان برخی از مسائل باقی مانده زمینه‌ساز تداوم آرامش در پرونده هسته‌ای کشورمان، حداقل تا برگزاری جلسه شورای حکام خواهد شد.

در صورت تداوم این همکاری‌ها، پرونده هسته‌ای کشورمان می‌تواند در مسیری جدی برای حل مسائل قرار گیرد.

از سوی دیگر در صحنه‌ عراق دستگیری و آزادسازی بلافاصله دو دیپلمات کشورمان همچنین تحولات رخ داده در شهر کربلا و توقف درگیری‌های سپاه مهدی حداقل برای شش‌ماه سبب تداوم آرامش و احتمال قوی ادامه همکاری‌های کشورمان در عراق خواهد شد. در مجموع با توجه به تحولات رخ داده در آژانس، احتمال تداوم آرامش در صحنه تحولات سیاسی بیش از گذشته شده است. در صحنه تحولات کلان اقتصادی پس از رخداد تغییرات در وزارتخانه‌های صنایع و معادن، نفت و بانک مرکزی، اینک بازار به بررسی برنامه‌های جانشینان احتمالی وزرا و برنامه‌های دکتر مظاهری، رییس کل بانک مرکزی می‌پردازد. ارائه برنامه‌های اولیه از سوی آقای محرابیان، سرپرست وزارت صنایع و معادن در این بین از اهمیت بالایی برخوردار است.

سخنان محرابیان مبنی بر اینکه «در گذشته تنها به فولادسازی و خودروسازی توجه شده و جا دارد به صنایع نساجی، چرم، صنایع جنبی کشاورزی توجه شود» همچنین این مساله که «هیچ برنامه‌ای برای ادغام خودروسازها در دستور کار دولت نیست»، از اهمیت بالایی برخوردار است. به ویژه آنکه صنایع نساجی و غذایی مدت‌ها است بدون توجه ویژه‌‌ای از دولت در چنبره مشکلات خود هستند. در تحولات وابسته به بازار نیز اعلام سازمان بورس مبنی بر تصویب ضوابط فعالیت شرکت‌های تامین سرمایه قابل توجه است.

آغاز به کار شرکت‌های تامین سرمایه با توجه به نقشی که می‌توانند در برنامه‌ریزی عرضه‌های اولیه موفق همچنین ارائه خدمات گسترده‌تر در بازار سرمایه داشته‌ باشند، از اهمیت بالایی برخوردارند.

در بازار چه خبر بود؟

روز سه‌شنبه بازار سرمایه شاهد متاثر از فرا رسیدن تعطیلی پایان هفته بود. این تعطیلات گسترده به ویژه به دلیل در پیش بودن تحولات سیاسی و غیرقابل پیش‌بینی بودن شرایط بازار جهانی فلزات حداقل در کوتاه‌مدت بود.

غیرقابل پیش‌بینی بودن وضعیت بازار جهانی فلزات سبب افزایش عرضه‌ها در نمادهای فلزی شد.

در‌حال‌حاضر به‌رغم پایداری بالای بازار جهانی فلز مس تحت تاثیر افزایش مصرف در بازار آمریکا در نرخ ۷هزار و ۵۲۹ دلار در هر تن مورد دادوستد است. در بازار فلزات روی و سرب شرایط همچنان ناپایدار و ابهام‌آمیز است.

از سوی دیگر دادوستد فلز سرب در قیمت ۳هزار و ۲۹۵ دلار در هر تن که نسبت به قیمت ۲هزار و ۷۵ دلار در هر تن حدود یک‌هزار و ۲۲۰ دلار گران‌تر دادوستد می‌شود، ارزیابی‌ها در مورد این صنعت را با مشکل مواجه ساخته است. از این‌رو نمادهای فلزی با وضعیت ناپایداری در بازار سه‌شنبه مواجه بود. در این گروه در تعطیلات پایان هفته، کلنگ‌زنی کارخانه آلومینیوم جنوب فارس با تکنولوژی چین و ظرفیت ۲۷۶هزار تن با سرمایه‌گذاری اولیه ۸۵۰میلیون یورو و ۸۰میلیون یورو موجب توجه کارشناسان شده است. این واحد که در مدت ۴ سال ساخته خواهند شد، با برآورد اولیه سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲/۴میلیون تومان به ازای هر تن تولید آلومینیوم دارد و این در حالی است که آلومینیوم ایران در حال حاضر تنها با احتساب خط جدید یکصد و ۱۰هزار تنی خود، ارزش بازاری معادل ۹۳/۱میلیون تومان دارد که البته بر آن باید ارزش واحدهای دیگر این شرکت را اضافه کرد هرچند که آلومینیوم ایران در حال حاضر فاقد واحد آندسازی در طرح جدید است. هزینه سرمایه‌گذاری کارخانه آلومینیوم جنوب فارس، «ارزش جایگزینی» آلومینیوم ایران را نشان می‌دهد.

در گروه خدمات فنی و مهندسی «مپنا» در سومین روز عرضه خود بازگشت حدود ۲۵درصد از سهام فروخته شده در روز اول را شاهد بود. با توجه به حضور معامله‌گران نوسان‌گیر مپنا نیز (همانند فولاد خوزستان در هفته پیش‌تر)، پس از عرضه ۱۵میلیون سهم از سوی سهامداران عمده بازار نیز واکنش نشان داد و معامله‌گران نوسان‌گیر اقدام به عرضه ۸۷میلیون سهم کردند که خریداری شد و در مجموع ۱۰۲میلیون سهم این شرکت در بازار معامله شد که این مساله بار دیگر به صف خرید فرو رفت. مپنا در پایان هفته جاری خبرهای متعددی را شاهد بود. امضای قرارداد طرح توسعه و بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان و آغاز نصب ژنراتورهای نیروگاه عسلویه که نخستین واحد ۱۶۰ مگاواتی آن توسط «آنسالدو» ایتالیا ساخته شده و توسط مپنا عملیات نصب آن شروع شده است و دو واحد ۱۵۶مگاواتی این نیروگاه یک‌هزار مگاواتی را نیز «توگا» از زیرمجموعه‌های مپنا ساخته است، خبرهایی بوده که در پایان هفته گذشته منتشر شده است، در گروه معدنی نماد گل‌گهر احتمالا با تعدیل EPS شرکت به بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ریال در روز یکشنبه بازگشایی خواهد شد. این بازگشایی در حالی صورت می‌گیرد که کار احداث واحد گندله‌سازی گل‌گهر نیز ادامه داشته و احتمالا در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. در این گروه چادرملو نیز تست سرد واحد گندله‌سازی خود را آغاز کرده است.

در گروه سیمانی جابه‌جایی‌های اخیر در سیمان دشتستان با حضور شرکت توسعه صنعت غدیر در ترکیب سهامداران این شرکت رمزگشایی شد. با توجه به تغییرات جابه‌جایی سهام از توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی و سرمایه‌گذاری سیمان سپاهان به توسعه صنعت غدیر صورت گرفته که علاوه‌بر خرید سهام دولت موجب سودسازی در سیمان سپاهان می‌شود.

در مجموع بازار روز سه‌شنبه با توجه به تعطیلی پیش روی شاهد جو ضعیفی بود که حجم کلی معاملات به ۲۵میلیارد تومان رسید که ۴/۱۴میلیارد تومان مربوط به دادوستد ۱۰۲میلیون سهم مپنا بود. شاخص نیز تحت‌تاثیر معاملات پرحجم در ملی مس و فولاد مبارکه ۶۹/۳۴واحد رشد کرد که با این رشد شاخص در کل هفته ۵۸/۱۱۲واحد رشد کرد. شاخص بازده نقدی و قیمت نیز با ۲۳/۳۹۶واحد رشد هفته‌ای مناسب را برای معامله‌گران رقم زد. انتظار می‌رود با توجه به شرایط مناسب تحولات سیاسی بازار بتواند در آغاز مجدد فعالیت خود را با شرایط مطلوبی همانند دو ماه اخیر آغاز کند.