«تعدیل» هایی که صحت ندارد

گروه بورس- علیرضا باغانی:عرضه‌های گروه مپنا در روز سه شنبه از سوی سهامداران عمده این شرکت ادامه یافت، تا جایی که شرکت توانیر نیز به جرگه عرضه‌کنندگان پیوست. از سویی دیگر گفته می‌شد که دو شخصیت حقوقی که در روز اول عرضه، نسبت به خرید سنگین سهام مپنا اقدام کرده بودند نیز از عرضه‌کنندگان مپنا طی روز معاملاتی گذشته بودند که معامله یکصد و دو میلیون سهمی مپنا را در روز سه‌شنبه رقم زدند که ۱۴میلیون از این عرضه به صورت خرد و مابقی آن به صورت چند بلوک انجام گرفته است.

در روز سه‌شنبه مس به دلیل افزایش بهای جهانی صف خرید شد که عرضه این صف بیش از ۴میلیون سهمی را شاهد بود. فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان نیز به ترتیب صف‌های خرید معادل ۳۵میلیون و ۲۶میلیون سهمی داشتند.نمادهای پارس‌سرام و

قند اصفهان هم در روز معاملاتی سه‌شنبه بازگشایی شدند.

حق تقدم شرکت‌های چرخشگر، جوشکاب یزد و دارویی لقمان به علت پایان مهلت پذیره‌نویسی متوقف شدند.

«مپنا» تعدیلی ندارد

گفته‌های بازار: سهام مپنا تنها پس از گذشت سه روز از عرضه اولیه، از بازار شایعات در امان نبود. روز سه‌شنبه درباره «رمپنا» شایع شده بود که در هفته جاری EPS خود را به مبلغ۴۰ تومان به بورس اعلام خواهد کرد. برخی شایعه‌سازان بازار نیز می‌گفتند که تعدیل EPS مپنا دو مرحله دارد یکی در حال حاضر انجام خواهد شد و تعدیل دیگر در گزارش ۶ ماهه اعمال خواهد شد.

شنیده‌های ما: شنیده‌های موثق خبرنگار ما از شرکت مپنا، از غیر واقعی بودن این شایعه حکایت دارد. مپنا طی چند ماه آینده نشان داد که گزارش‌های واقعی به بازار ارائه می‌کند.

تعدیل مس، این بار ۱۴۰تومان

گفته‌های بازار: در حالی که شایعات مربوط به توقف نماد مس طی هفته گذشته جهت تعدیل EPS تایید نشد، روز سه‌شنبه باز هم شایعاتی از تعدیل مثبت EPS «فملی»، این بار در سطح ۱۴۰۰ریال به گوش می‌رسید.

شنیده‌های ما: اما باز هم چنین شایعه‌ای از سوی شرکت تایید نشد و عنوان شد که هرگونه تعدیل از سوی بورس به صورت رسمی اعلام می‌شود. بروز این شایعات هم ناشی از نوسانات بهای جهانی مس است و در زمانی که بهای جهانی مس افزایش یابد، شایعات مربوط به تعدیل EPS افزایش می‌یابد که اغلب این شایعات مبنای درستی ندارد.

تعدیل EPS دارویی لقمان

گفته‌های بازار: شایع شده که پیش‌بینی درآمد هر سهم دارویی لقمان از محل تولید محصولات تزریقی جدید ۱۰درصد با تعدیل مثبت مواجه شده است.

شنیده‌های ما: شرکت در خصوص مطلب فوق خاطر نشان کرد که هنوز محصول مورد نظر ما به تولید نرسیده، لذا به محض این که محصول وارد چرخه تولید شود، تعدیلات ناشی از آن را به سهامداران اطلاع خواهیم داد.

احتمال بخشودگی پتروشیمی اصفهان

گفته‌های بازار: پس از آنکه یک سایت خبری از جریمه۳میلیارد تومانی پتروشیمی اصفهان به دلیل گران‌فروشی بنزن خبر داد، تحلیلگران بازار از احتمال تعدیل منفی شرکت سخن می‌گفتند.

شنیده‌های ما: ظاهرا این پرونده مربوط به دو سال گذشته بوده و به دلایل شکایت چند شرکت از پتروشیمی اصفهان صورت گرفته است. این شرکت‌های معترض در توجیه دلایل اقامه دعوی خود عنوان کرده‌اند که چرا پتروشیمی اصفهان مواد اولیه را با ۳۰درصد تخفیف از دولت می‌گیرد، اما به ما بنزن را به قیمت بازار می‌فروشد؟

در این پرونده پتروشیمی اصفهان دو سال گذشته ۸میلیارد تومان جریمه شد که ۵میلیارد تومان آن بخشوده شد تا جایی که در مجمع دو سال پیش «شصفها» به جای تقسیم ۱۱۰تومان رقم ۱۳۰تومان به ازای هر سهم تقسیم کرد.

ظاهرا شرکت پتروشیمی اصفهان به دنبال بخشیده شدن این جریمه ۳میلیارد تومانی است و به نظر می‌رسد که از این بابت تعدیلی صورت نگیرد.