بازگشایی 1+12 نماد

گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد تداوم جو مناسب دادوستد سهام به‌رغم تغییرات رخ داده در بانک مرکزی و بازگشایی ۱۳ نماد متوقف بود. در بازار دیروز کارشناسان بازار با مثبت ارزیابی کردن حضور دکتر مظاهری در سمت ریاست بانک مرکزی، بدون نگرانی از تبعات بروز تغییرات مدیریتی در مهم‌ترین نهاد پولی و اعتباری کشور و به تبع اثر آن در بانک‌های تابعه و شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به آنها فعالیت خود را آغاز کردند. از دیدگاه این کارشناسان سابقه فعالیت مظاهری در وزارت امور اقتصادی و دارایی و میزان آشنایی بالای وی با فضای بازار سرمایه کشورمان به ویژه با توجه به نقش وی در لایحه بازار سرمایه از دلایل مثبت تلقی کردن این تغییر عنوان می‌شود.

در کنار تغییر و تحولات در بانک مرکزی بازار سرمایه دیروز با سه مساله عدم بازگشایی بازارهای جهانی فلزات و به تبع آن ابهام در قیمت جهانی فلزات رنگین، تامین نقدینگی خارج شده از بازار به واسطه عرضه سهام مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کشور و بازگشایی شمار قابل توجهی از نمادها مواجه بود. با توجه به تعطیلی پایان هفته بازارهای جهانی، دیروز در زمان معاملات اطلاعات جدیدی در اختیار بازار قرار نگرفت که این امر ضعف نسبی را بر معاملات نمادهای وابسته از جمله ملی مس (که دیروز برای دقایقی با صف فروش مواجه شد) و نماد‌های تولیدکننده روی حاکم کرد، هرچند این جو نتوانست مانع از بازگشایی مناسب نمادهای فرآوری مواد معدنی و باما شود.

در کنار وضعیت بازار جهانی فلزات، معامله‌گران روز گذشته درگیر تامین وجه ۲/۵۲میلیارد تومانی خرید مپنا نیز بودند که این امر با توجه به تشکیل صف خرید ۸۴میلیونی برای مپنا و عرضه ۱۴میلیون سهم (که فروش کوتاه‌مدت سهام خریداری شده را به تاخیر می‌اندازد) موجب شد بازار همچنان شاهد عرضه‌های معامله‌گران باشد. این امر به ویژه در بازگشایی برخی از نماد‌های متوقف به چشم می‌خورد. در بازار دیروز با توجه به آغاز کم‌تحرک معاملات، مسوولان بازار بازگشایی ۱۳ نماد را برنامه‌ریزی کردند که در این میان ۵ نماد پتروشیمی شیراز، نوسازی ساختمان تهران، سرمایه‌گذاری رنا، باما و فرآوری مواد معدنی از اهمیت بیشتری برخوردار بودند.

شیراز شگفتی‌ساز شد

پتروشیمی شیراز دیروز شگفتی‌ساز بازار شد. شرکتی که در سال گذشته زیان داشت و در سال جاری نیز پیش‌بینی زیان کرده است، دیروز با رشد قابل‌ملاحظه‌ قیمتی به تابلو بازگشت. پتروشیمی شیراز که تولیدکننده کود شیمیایی بوده و به دلیل سیاست حمایتی دولت از کشاورزان عموم محصولات خود را با قیمت‌های تا کمتر از یک چهارم بهای واقعی آنها به فروش می‌رساند، دیروز ۱۹/۵۴درصد رشد کرد.

نمادهای باما و فرآوری مواد معدنی نیز که تولیدکننده روی هستند، پس از افزایش سرمایه با قیمت‌های بالاتر از قیمت‌ تعادلی به تابلو بازگشتند. در بازار دیروز در گروه حمل‌ونقل، حمل‌ونقل توکا تحت تاثیر افزایش فعالیت‌های شرکت با اقبال نسبی مواجه شد.