گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد بازگشایی نمادهای بانک پارسیان و سایپا آخرین نمادهای عمده متوقف بود که این بازگشایی زمینه ثبت ۰۷/۴۲ واحد افت شاخص را فراهم آورد. در معاملات روز گذشته معامله‌گران شاهد آغاز بازاری مناسب بودند. رفع نگرانی معامله‌گران در مورد نرخ‌های جهانی فلزات موجب شد تا بازار آغازی پایدار داشته باشد. بازار جهانی فلزات روز گذشته در بازگشایی بازارها، شاهد رشد قیمت‌ها بودند. تصمیم فدرال‌رزرو (خزانه‌داری آمریکا) در کاهش نرخ تنزیل موجب شد تا نرخ‌های فلزات رنگی پس از افت سنگین اواخر هفته گذشته، روند بازگشت را در پیش بگیرند که این امر جو مناسبی را بر نمادهای وابسته از جمله ملی مس، توسعه معادن روی، کالسیمین و معادن بافق حاکم کرد. این امر سبب شد بازار با رشد قابل قبول شاخص، گام به ساعت دوم معاملات بگذارد، ساعتی که با در برداشتن بازگشایی ۶ نماد، تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر روند کلی دادوستدهای دیروز داشت.

در بازار دیروز نمادهای قند هگمتان (که به دلیل تعدیل کمتر از ۱۰درصد با دامنه نوسان ۲درصدی بازگشایی شد)، فارسیت اهواز، کیمیدارو، آهنگری تراکتورسازی، سایپا و بانک پارسیان بازگشایی شد. نماد بانک پارسیان بعد از تقسیم سود نقدی دیروز با حمایت سهامداران عمده مواجه شد و در قیمت تعادلی بازگشایی شد.

بازگشایی بانک پارسیان که با توجه به تاثیر کاهش سود تسهیلات بانکی راه را برای بازگشایی ۲نماد بانکی باقی مانده بانک کارآفرین و بانک اقتصاد نوین هموار می‌سازد.

سایپا نیز با توجه به افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی، دیروز در حالت تعادلی بازگشایی شد. هر چند که وجود چند ریسک عمده از جمله تغییرات در وزارت صنایع و معادن، مساله بنزین و همچنین طرح مساله مبهم ادغام در صنعت خودرو کشور باعث تشدید عرضه‌ها شده است.

دیروز در گروه خودرویی سرانجام اطلاعیه فروش زمین شرکت تاپ سرویس زیرمجموعه ایران‌خودرو دیزل باعث تشکیل صف خرید برای این نماد شد. در گروه سیمانی، سیمان دشتستان برای دومین روز پیاپی شاهد دادوستد یک بلوک ۱۰میلیون سهمی بود. انتظار می‌رود این بلوک‌ها در قالب سودسازی سرمایه‌گذاری سیمان سپاهان جابه‌جا شده باشد.

در گروه برقی رقابت ۳روزه بر سر بلوک ۱/۵درصدی نیرو ترانس دیروز در ساعت ۱۱ و ۳۷دقیقه در نرخ ۲هزار و ۲۵۵ریال به پایان رسید و سرانجام این بلوک توسط خصوصی‌سازی به فروش رفت.

در بازار دیروز مجموعا ۴/۲۱میلیارد تومان سهام دادوستد شدند. شاخص نیز ۰۷/۴۲واحد افت کرد. ۱۵۸نماد مورد دادوستد تعداد نمادهای با رشد قیمت و افت ارزش برابر و به میزان ۶۵نماد بود.