گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته تحت‌تاثیر شرایط اقتصاد جهانی شاهد یکی از بهترین روزهای معاملاتی سال‌جاری بود. در بازار دیروز معامله‌گران تحت‌تاثیر بازارهای جهانی قرار گرفتند و به دنبال نوسان سنگین در بورس‌های جهانی، بورس تهران نیز درگیر نوسان شدید شد. نوسانی که تا رقم خوردن ۵۷میلیارد تومان دادوستد سهام و انجام ۱۸هزار و ۴۷۹نوبت معامله به پیش رفت تا رکورد تعداد معاملات پس از قریب به یک‌ونیم سال در بورس تهران شکسته شود.

منشاء نوسانات بورس تهران در روز گذشته از یک عامل خارجی و یک عامل داخلی بود. در مورد عامل خارجی بورس تهران همانند تمامی بورس‌های بین‌المللی تحت تاثیر تصمیم اولیه فدرال رزرو (خزانه‌داری آمریکا) در افزایش نرخ بهره در این کشور قرار گرفت. با اعلام تصمیم فدرال رزرو در میانه هفته گذشته تمامی بورس‌های جهانی روند کاهشی یافته و معامله‌گران بورس‌ها با توجه به مشکل رخ داده در بخش وام‌های مسکن پرریسک آمریکا و احتمال کاهش رشد اقتصادی این کشور سیاست سرمایه‌گذاری خود را تغییر دادند که این امر به صورت مستقیم بازار فلزات را نیز تحت تاثیر جدی قرار داد و بهای انواع فلزات به دلیل نگرانی از افت رشد اقتصادی آمریکا کاهش یافت. این تاثیرات گسترده موجب تجدیدنظر فدرال رزرو شد و نرخ تنزیل در آمریکا با توجه به این شرایط بازار سهام تهران در آغاز روز کاری تحت‌تاثیر ریزش بهای جهانی فلزات قرار گرفت و ۴ نماد ملی مس، آلومینیوم ایران، توسعه معادن روی و کالسیمین با ریزش ابتدای وقت معاملاتی خود بازار را با شوک مواجه کردند. از سوی دیگر، بازار متاثر از عامل شرایط داخلی خود نیز بود. رشد چند هفته‌ای قیمت‌ها تمایل معامله‌گران کوتاه‌مدت را برای عرضه سهام خود افزود. امری که با توجه به رشد قیمت قابل ملاحظه سهام همچنین احتمال تغییر سیاست اعتباردهی کارگزاران، تحت‌تاثیر انتشار مقررات جدید نظارت بر عملکرد کارگزاران، موجب تشدید عرضه‌ها در بازار شد و دامنه عرضه‌ها بعد از نمادهای تولیدکننده فلزات رنگی به سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، فولادمبارکه، فولاد خوزستان، چادرملو، فجر گالوانیزه، صندوق بازنشستگی، توکافولاد و سرمایه‌گذاری بانک ملی گسترده شد. در برابر این عرضه‌ها معامله‌گران مدافع، اقدام به جمع‌آوری عرضه‌ها کردند که ملی مس با ۱/۲۲میلیارد تومان، فولاد مبارکه با ۴/۸میلیارد تومان، فولاد خوزستان با ۸/۶میلیارد تومان، معادن و فلزات با ۲/۴میلیارد تومان و گل‌گهر با ۵/۲میلیارد تومان بیشترین سهم را از صرف منابع معامله‌گران مدافع بردند تا بازار شاهد یکی از پرنوسان‌ترین روزهای کاری سال‌جاری و شکستن رکورد‌ها باشد. با توجه به این شرایط بازار شاهد نوسان‌های مقطعی با دامنه محدودتر تا بازگشایی بازارهای جهانی فلزات در روز دوشنبه خواهد بود، امری که سرنوشت نمادهای فلزی و به تبع آن دو نماد اساسی ملی مس و توسعه معادن روی را روشن خواهد ساخت.

از سوی دیگر بازار در روزهای آتی با دو اثر متقابل نیز مواجه است. تخصیص منابع از سوی معامله‌گرانی که اقدام به فروش سهام کرده‌اند و از سویی نیاز به نقدینگی معامله‌گران مدافع، تقابل زیبایی را در بازار به وجود خواهد آورد که در این میان کل بازار را مورد توجه قرار خواهد داد. در حال حاضر به نظر می‌رسد معامله‌گران مدافع دست بالاتر را داشته باشند و در صورت تبعیت بازار فلزات، تحلیل‌های اولیه معامله‌گران فروشنده سهام، بار دیگر برای خرید نمادهای عمده فروخته شده بازخواهند گشت، امری که امروز در تشکل صف خرید ۲۶میلیونی فولاد خوزستان، ۱۸میلیونی مبارکه و ۸۷۳هزار تایی ملی مس نشانه‌هایی از آن در بازار تصویر شد.

بازار دیروز در کنار معاملات پر حجم، بازگشایی ۵ نماد ایران‌خودرو دیزل، پلاستیک شاهین، صنعتی سپاهان، روز دارو و ایتالران را نیز شاهد بود.

سازمان خصوصی‌سازی نیز در عرضه بلوک ۱۷/۵درصدی نیرو ترانس موفق ظاهر شد و این بلوک با رقابت خریداران از نرخ پایه یک‌هزار و ۱۳۶ریال تا یک‌هزار و ۸۱۸ ریال رشد را تجربه کرد تا رقابت بر سر این بلوک به روز یکشنبه موکول شود. در بازار دیروز در گروه فلزی عرضه شمش فولاد از سوی فولاد خوزستان در بورس‌‌فلزات و حضور این شرکت در این بورس از اهمیت بالایی برخوردار بود.

فولاد خوزستان که تا قبل از عرضه سهام به صورت سهمیه‌بندی و با قیمت‌های عموما پایین اقدام به فروش شمش به واحدهای نوردی می‌کرد با عرضه فولاد در بورس‌‌فلزات سیاست فروش خود را شفاف کرد.

در گروه خودرویی سخنان مهندس بذرپاش مدیرعامل پارس خودرو در گشایش مسیر ادغام شرکت‌های خودرویی با تغییر وزیر صنایع و معادن از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتظار می‌رود دو خودروساز عمده ایران‌خودرو و سایپا در جهت تداوم رشد صنعت خودرو کشور با هم ترکیب شوند.در بازار دیروز علاوه بر حجم ۵۷میلیاردی بازار، شاخص ۴/۱۲واحد افت کرد. از ۱۴۶نماد مورد معامله ۵۵ نماد با رشد قیمت و ۶۲ نماد با افت دادوستد شدند.