گروه بورس - علیرضا باغانی: همان طور که پیش از این پیش‌بینی شده بود، تحلیل‌های جهانی بر تحلیل بازار سرمایه ایران غلبه کرد و کاهش‌های مداوم بهای جهانی فلزات از جمله مس، موجب شد تا صف خرید «فملی» در نخستین روز معاملاتی هفته به صف فروش تبدیل شود. این نماد روز گذشته عرضه‌ای بالغ بر بیش از ۳۳میلیون سهم را پشت سر گذاشت و افت ۱۳۱ ریالی قیمت را تجربه کرد.

فولاد مبارکه و فولاد خوزستان نیز پس از روزهای متوالی که دارای صف‌های طولانی خرید بودند، روز گذشته از سوی بازار عرضه شدند تا جایی که «فخوز» عرضه‌ای بالغ بر ۱۸میلیون سهم را شاهد بود.

عرضه سنگین نمادهای فلزی در حالی از سوی بازار صورت می‌گیرد که روز گذشته دفعات معامله بورس اوراق بهادار تهران برای

نخستین بار از ابتدای سال ۱۳۸۵ تاکنون به ۱۸هزار و ۴۷۹ دفعه رسید.

با ثبت این رکورد، ۱۲۸میلیون سهم به ارزش ۵۷میلیارد تومان معامله شد.دیروز سهام ۱۴۶ شرکت مورد دادوستد قرار گرفت که سهام ۵۶ شرکت افزایش قیمت، ۷۲ شرکت کاهش قیمت و ۱۸ شرکت بدون تغییر بوده است. دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های ایران‌خودرو دیزل، پلاستیک شاهین پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه، شرکت گروه صنعتی سپاهان، داروسازی روزدارو و پس از افزایش سرمایه و ایتالران با توجه به تفویض اختیار افزایش سرمایه به هیات‌مدیره پس از اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار بازگشایی شدند.

EPSهای باما با سرمایه جدید

گفته‌های بازار: به دنبال افزایش سرمایه ۶۰درصدی باما، شایع شده که این شرکت، EPS خود را با سرمایه جدید و با مقداری تعدیل مثبت، نزدیک به ۵۰۰تومان اعلام کرده است.

شنیده‌های ما: از شرکت خبر می‌رسد که پیش‌بینی درآمد هر سهم باما بر مبنای افزایش سرمایه ۳میلیارد تومانی با اندکی تعدیل، ۴۶۶۴ریال اعلام شده است.

این شرکت همچنین براساس میانگین نرخ LME، مبلغ ۵۳۰۳ریال سود پیش‌بینی کرده‌است و براساس آخرین قیمت سرب و روی بازارهای جهانی در تاریخ ۲۳ مرداد ۸۶، EPS باما ۵۳۶۵ریال پیش‌بینی شده است.

عملکرد واقعی باما نیز در تاریخ ۲۳ مردادماه سال جاری ۲۲۸۲ریال بوده که رقمی بالغ ‌بر ۴۹درصد EPS شرکت را شامل می‌شود.

بر این اساس احتمال تعدیل مثبت EPS باما در پایان مرداد ماه بعید نیست.

سرمایه باما هفته گذشته پس از اعلام تنفس ۲۴ ساعته برای برگزاری مجمع، سرانجام با موافقت بورس، ۶/۶۰درصد افزایش یافت. بنابراین تصمیم سرمایه باما از ۴۹میلیارد و ۵۳۶میلیون ریال به ۷۹میلیارد و ۵۳۶میلیون ریال رسید.

در سرمایه جدید تعداد سهام باما با ۳۰میلیون افزایش به ۷۹میلیون و ۵۳۶هزار سهم رسیده است.

باز هم تعدیل مثبت «سفارود»

گفته‌های بازار : پس از آنکه فارسیت دورود توانست در مدت سه ماهه ۳۱درصد از EPS خود را پوشش دهد، دیروز در بازار، شایعات متعددی از تعدیل EPS این شرکت تا مرز ۵۰ تومان به گوش می‌رسید.

شنیده‌های ما: شرکت نیز ضمن تاثیر احتمال تعدیل مثبت EPS توضیح داد که میزان این تعدیل در آمار و ارقام واقعی در گزارش ۶ ماهه اعلام خواهد شد و هنوز میزان آن مشخص نیست. ولی حداقل این تعدیل نزدیک به ۱۰درصد خواهد بود.

مپنا، ۱۵۰ تومان

گفته‌های بازار: خبرهای رسیده حاکی از آن است که مپنا با سرمایه جدید احتمالا با قیمت ۱۵۰ تومان عرضه خواهد شد.

شنیده‌های ما: از سازمان خصوصی سازی خبر می‌رسد که سهم‌هایی که در قالب اصل ۴۴ واگذار می‌شوند، در بازار کشف قیمت خواهند شد و این بازار سرمایه است که در رابطه با قیمت این سهم‌ها تصمیم‌گیری می‌کند.

طبیعتا بهای سهام مپنا نیز از سوی بازار پس از بررسی‌های لازم مشخص و خریداری خواهد شد و در رابطه با قیمت سهام این شرکت در روز عرضه فعلا نمی‌توان اظهار نظری کرد.