با انتشار فراخوان عمومی بورس اوراق‌بهادار تهران، درباره راهکارهای رونق بورس اوراق‌بهادار تهران، با روش «توفان ذهن» کارشناسان، مدیران، سرمایه‌گذاران و سهامداران بازار سرمایه دیدگاه‌های خود را ارائه می‌کنند.

روابط‌عمومی بورس اوراق‌بهادار تهران، برخی از دیدگاه‌ها و پاسخ‌ها را بر حسب موضوعات ارائه شده در پایگاه اینترنتی irbourse منتشر می‌کند. آنچه که در زیر می‌خوانید چکیده‌ای است از مطلب آقای مهدی بداقی سهامدار عزیز سمنانی: می‌خواهم درباره نظرخواهی چند نکته بیان کنم.

اول اینکه سهام باید درجه نقدشوندگی بالایی داشته باشد تا سرمایه‌گذار در هر زمانی بتواند آن را به پول نقد تبدیل کند و با مشکل مواجه نشود که این موجب اعتماد سرمایه‌گذاران می‌شود. دوم اینکه، اگر سهمی مشکل دارد آن را اعلام کنید و تا رسیدن به قیمت متعادل، حجم مبنای آن را بردارید. سوم اینکه از روش تبلیغی و تشویقی استفاده شود. یعنی مردم هم به خرید سهام تشویق و هم با بازار آشنا شوند. چهارم اینکه بازار سرمایه در جذب نقدینگی از روش بانک‌ها استفاده کند، یعنی برای خرید سهام جایزه بگذارد و از طریق رسانه‌ها آن را تبلیغ کند تا مردم به سمت بازار کشش پیدا کنند و بعد از وارد شدن به بازار با جزوات ساده‌ای که درباره مسائل مختلف بازار در اختیار آنان قرار می‌گیرد، علاوه‌بر فرهنگ‌سازی به رونق بورس نیز کمک کند.پنجم اینکه باید جلوی حباب قیمتی را گرفت، زیرا پس از ترکیدن حباب، اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار از بین می‌رود. اگر فردی به بازار بی‌اعتماد شود باعث می‌شود که افراد زیادی نسبت به بازار بی‌اعتماد شوند و وارد بازار نشوند.