اخباربورس‌های جهانی

اعطای گواهینامه بین‌المللی بورس ترکیه

به کارشناسان ایرانی

سنا- هیات اعزامی بازار سرمایه ایران موفق به کسب گواهینامه معتبر بین‌المللی بورس اوراق بهادار ترکیه شد. تعدادی از مدیران کارگزاری‌ها، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و کارشناسان فعال در حوزه بازار سرمایه ایران در سفری به ترکیه علاوه بر بازدید از بازارهای مالی این کشور در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی بورس اوراق‌بهادار ترکیه شرکت کردند.

در این دوره‌های تخصصی، هیات اعزامی ایران با نحوه معاملات اوراق بهادار ترکیه و فعالیت‌های این دپارتمان، آژانس ثبت مرکزی، تاکاس بانک و شرکت کارگزاری «ایش بنک» آشنا شدند.

همچنین گروه اعزامی ایران در مدت اقامت خود در ترکیه از بخش‌های مختلف بازار سرمایه این کشور بازدید کردند.

این بازدید به دعوت بورس اوراق‌بهادار ترکیه و به همت شرکت اطلاع‌رسانی بورس و روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار از تاریخ هفدهم لغایت بیست و دوم مردادماه سال‌جاری برگزار شد.

تاسیس انجمن روابط سرمایه‌گذاری مالزی

بورس مالزی برای نظارت در روابط سرمایه‌گذاران با شرکت‌های پذیرفته شده در بورس این کشور، انجمن روابط سرمایه‌گذاران مالزی (MIRA ) را تشکیل داد.

این انجمن یک هیات حرفه‌ای است که کار نظارت بر توسعه روابط سرمایه‌گذاران با شرکت های پذیرفته شده را برعهده دارد.

بورس مالزی به تازگی آیین‌نامه جدید گسترش روابط سرمایه‌گذاران با شرکت‌های عمومی پذیرفته شده در بورس این کشور (IR) را به تصویب رساند تا سرمایه‌گذاران به راحتی بتوانند اطلاعات لازم را برای انجام فعالیت‌های تجاری خود انجام دهند. براساس این گزارش، صندوق توسعه بازار سرمایه مالزی (CMDF) تامین‌کننده مالی انجمن روابط سرمایه‌گذاران این کشور خواهد بود.

نخستین نسخه فرآیند صکوک اجاره منتشر شد

مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات سازمان بورس و اوراق بهادار روز سه شنبه نخستین نسخه فرآیند صکوک اجاره را برای دریافت نظرات کارشناسان منتشر کرد.

مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات سازمان بورس و اوراق بهادار از تمامی استادان، کارشناسان و فعالان بازار سرمایه دعوت کرد به سایت این مدیریت به نشانی اینترنتی (www.rdis.ir) مراجعه و در منوی تحقیقات، زیر شاخه مطالعات اسلامی، گزارش فرآیند اجرایی انتشار صکوک اجاره، فایل آن را مطالعه و نظرات خود را از طریق پست الکترونیک یا فاکس به مدیریت مربوطه ارسال کنند.

آدرس پست الکترونیک مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات سازمان بورس و اوراق بهادار info@rdis.ir و شماره‌ فاکس این مدیریت ۶۶۷۰۴۹۸۱ است.

راه‌اندازی بازار سرمایه‌ شرکت‌های کوچک در بورس ایتالیا

بورس ایتالیا بازار سرمایه جایگزین (MAC) را که به شرکت‌های کوچک اختصاص یافته و در ۱۷ سپتامبر سال ۲۰۰۷ راه‌اندازی می‌کند.

قوانین این بازار جدید در گذشته تصویب شده است و پذیرش در بازارMAC به سهام عادی که در معرض عرضه عمومی ‌نبوده و نیستند یا در سیستم تجاری جایگزین دیگری یا در بازارهای قانونمند معامله نمی‌شوند و یا در گذشته نیز چنین شرایطی نداشته‌اند، اختصاص دارد. این بازار از سوی بورس ایتالیا تاسیس و مدیریت می‌شود، آخرین صورت‌های مالی ناشر باید از سوی یک شرکت حسابرسی که نزد Consob پذیرش شده است حسابرسی شود.

ورود به تجارت در بازار MAC با به‌کارگیری سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در موسسه انجام شود و از آنجا که معامله در MAC برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای دیده شده است، امیدنامه لازم نیست و مراحل پذیرش آسان و سریع است.

بورس ایتالیا صحت وکامل بودن تقاضا را بررسی و در مورد پذیرش اوراق برای معامله در MAC تصمیم می‌گیرد. تصمیم برای قبول یا رد یک تقاضای پذیرش باید در ده روز کاری از تاریخ تسلیم تقاضای کامل در هر بخش اجرا و علت پذیرش نشدن نیز ارائه شود.

ناشرانی که سهامشان در MAC معامله می‌شود، ملزم هستند رابطه خود با حامی ‌مالی را برای دوره حداقل سه سال از تاریخ پذیرش برای اجرای معامله حفظ کنند و با یک متخصص بدون وقفه رابطه داشته باشند و ناشران باید وظایف دوره‌ای افشا را رعایت کنند.

حامی ‌بر اساس قراردادی که با ناشر دارد، به ناشر در تهیه تقاضانامه، ورود به معامله و برگه اطلاعات کمک می‌کند و تقاضانامه ناشر را به بورس ایتالیا ارائه می‌دهد. بعد از پذیرش در معامله، حامی‌ در طی دوره همکاری به ناشر کمک می‌کند تا به تعهدات افشا را که در مقررات بازار وضع شده است، عمل کند.

متخصص باید در مرحله مزایده از نقدشوندگی اوراق ناشر اطمینان مستمر داشته باشد. خارج از مرحله مزایده، متخصص باید قیمت‌های خرید و فروش را ارائه دهد. به علاوه، متخصصان ملزم هستند دست‌کم دو گزارش تحقیقی در مورد ناشر در هر سال را تهیه کنند.حداقل سهم برای معامله در MAC باید آن تعداد از سهام باشد که ارزش آن ۵۰هزار‌یورو شود. معامله در بازار MAC به دو مرحله (نوبت) تقسیم می‌شود: یکی دوره خارج از مزایده که در آن متخصصان متعهد می‌شوند به طور روزانه، مظنه سهام اختصاص یافته به خود را نمایش دهند و دیگری مرحله مزایده که در آن معامله با استفاده از روش مزایده و دست‌کم یک بار در هفته انجام می‌شود. این بازار با نظارت بورس ایتالیا فعالیت می‌کند.

بررسی ترکیب شاخص CASE ۳۰ در بورس سهام قاهره و اسکندریه

بورس سهام قاهره و اسکندریه Cairo & Alexanderia (CASE)۱

بررسی جزئیات شاخص CASE ۳۰ خود را برای دوره شش‌ماهه را آغاز کرد. کمیته شاخص این بورس علاوه بر بازنگری در جزییات شاخص، با اصلاح دو قانون شاخص CASE ۳۰ موافقت کرده است.

نخستین قانون لحاظ کردن سهام تعیین شده به دلار در شاخص CASE ۳۰ است و در دومین قانون CASE موظف است، شرکت‌های با زیان در سه سال متوالی را از شاخص خارج کند.