بازار قفل شده!

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته همچنان شاهد حاکمیت بلامنازع صف‌های خرید و عدم عرضه سهام در بازار بود.

در معاملات دیروز بازار سهام، ۲۰ سهم پرتقاضا، صف خریدی بالغ بر ۷/۵۴میلیارد تومان داشتند که این فشار فوق‌العاده تقاضا و انباشت تقاضاها موجب شد تا بازار از حرکت بازمانده و عملا معامله‌گران عمده برای عرضه سهام اقدام نکنند. این امر موجب شد تا سهامداران صف‌نشین که در روزهای گذشته با عرضه سهام توسط معامله‌گران حقوقی کم و بیش مواجه بودند، دیروز کاهش بیشتر این عرضه‌ها را شاهد باشند. از سوی دیگر فشار تقاضا موجب شد برخی از معامله‌گران به سمت نمادهای در حاشیه بازار گرایش پیدا کنند و بازار با جمع‌آوری صف‌های فروش این دسته از نمادها ازجمله گازلوله، سایپادیزل، داده‌پردازی و سیمان دشتستان مواجه شود. به دلیل تشدید حضور سهامداران حقیقی در بازار و غلبه حس خرید، کارشناسان بازار نگران درگیر شدن سرمایه‌گذاران در نمادهای حاشیه‌ای هستند. در حال حاضر به نظر می‌رسد به‌رغم جو مناسب بازار، مسوولان دولتی فرصت طلایی عرضه و فروش سهام دولتی را با عدم عرضه سهام از دست بدهند. در بازار دیروز آخرین بخش باقیمانده از بلوک ۵درصدی فولاد خوزستان در حالی در بازار عرضه شد که این نماد با صف خرید ۳۲میلیون سهمی مواجه بود. در حال حاضر به نظر می‌رسد به غیر از عرضه مپنا که برای هفته اول شهریور ماه برنامه‌ریزی شده است، عرضه دیگری در دستور کار نباشد. در بازار دیروز انتشار خبر عرضه‌های بلوکی سهام فولاد مبارکه و ملی‌مس، گمانه‌زنی در مورد خریداران و قیمت‌های مورد توجه آنان را در بازار موجب شد. به نظر می‌رسد در حال حاضر بلوک فولاد مبارکه در نرخ پایه ۳هزار و ۴۰۰ریال و ملی مس در ۷هزار و ۴۰۰ریال عرضه شوند. سازمان خصوصی‌سازی هفته گذشته واگذاری بلوک‌های ۴۰درصدی از سهام این دو شرکت و آلومینیوم ایران را آگهی کرد.

در بازار دیروز کارشناسان به دقت، روند تحولات در دو وزارتخانه صنایع و معادن و نفت را نیز دنبال می‌کردند.

در بازار دیروز، قفل شدن معاملات سهام از تحرک بازار کاست. امری که بازگشایی ۳ نماد نورد قطعات فولادی، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو و قند پیرانشهر نیز در شرایط کلی آن تغییری ایجاد نکرد.

نورد و قطعات فولادی دیروز با توجه به شرایط مطلوب گروه فلزی به ویژه فولادسازان - به‌رغم آن که کوره‌های کوچک نورد قطعات، توان ذوب کمی در حدود ۷۵هزار تن قراضه را دارند - با بیش از ۱۰۰درصد رشد قیمت بازگشایی شد. در معاملات دیروز حجم دادوستد سهام با توجه به معامله یک بلوک ۹/۳۵میلیون سهمی گروه بهمن، بالغ بر ۲/۱۳میلیارد تومان بود. شاخص نیز ۴/۲۰ واحد رشد کرد. از ۱۴۳ نماد مورد دادوستد ۸۵ شرکت با رشد قیمت و ۴۵ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.