گروه بورس- علیرضا باغانی:در حالی‌که قیمت جهانی مس در LME طی دو روز معاملاتی گذشته، با کاهش مواجه شده و به زیر عدد ۸هزار دلار رسیده است، اما سهام مس در بازار سرمایه ایران با اقبال روبه‌رو است. پیش‌بینی‌های بازارهای جهانی، حکایت از این دارد که کاهش بهای مس ادامه خواهد یافت که البته تحلیلگران بازار سرمایه ایران عقیده متفاوتی دارند و آن این که ممکن است افت قیمت جهانی مس مقطعی باشد. از این باب این عقیده نه تحلیل موجب شده که «فملی» همچنان با صف خرید ۸میلیون سهمی مواجه باشد.

این اتفاق نشان‌دهنده آن است که بازار این روزها بیش از هر چیز متاثر از جو روانی حاکم بر نمادهای فلزی و معدنی است و معامله‌گران کمتر با تحلیل نسبت به خرید و فروش سهام اقدام می‌کنند.

در بازار دیروز نماد شرکت‌های نورد و قطعات فولادی، گسترش خدمات ایران‌خودرو و قند پیرانشهر بازگشایی شدند.

سهام ۱۴۳ شرکت در بازار روز سه‌شنبه مورد دادوستد قرار گرفت.

گمانه‌زنی درباره درصد نوسان «کگل»

گفته‌های بازار: تداوم صف خرید در نماد گل گهر موجب بروز این شایعه شده که عرضه‌های تدریجی سهامداران عمده از جمله سرمایه‌گذاری امیر و توسعه معادن و فلزات با نوسان ۲درصدی مواجه شده و احتمال افزایش قیمت این سهم تا سطح ۲هزار تومان طی روزهای آینده بسیار زیاد است.

شنیده‌های ما: گر چه از نظر اقتصادی افزایش بهای هر سهم سنگ آهن گل گهر تا مرز دو هزار تومان در شرایط اقتصادی بنا شد، اما با توجه به شرایط بازار و صف‌های خرید میلیونی، افزایش بهای سهام گل گهر بعید نیست. سهام گل گهر دیروز به نزدیک یک‌هزار و ۷۰۰تومان رسید.

E ۱۳۵EPSتومانی برای «شصفها»

گفته‌های بازار: درباره پتروشیمی اصفهان شایع شده که E ۱۳۵EPSتومانی به بورس اعلام کرده، این در حالی است که پیش از این گفته می‌شد «شصفها» در مدت سه ماهه ۲۲درصد از EPS خود را پوشش داده است که در گزارش سه ماه این شرکت پوشش ۲۹تومانی EPS در سه ماه گویای صحت این شایعه بود.

شنیده‌‌های ما: خبرهای رسیده حاکی از‌ آن است که فروش‌های صادراتی شرکت در وضعیت خوبی قرار داشته و فراتر از پیش‌بینی‌های بودجه است، اما تغییرات EPS معمولا در پتروشیمی اصفهان در دوره‌های بعد از ۶ماهه انجام می‌شود و هنوز برای اظهار نظر درباره تعدیل EPS کمی زود است.

یک‌هزار تومان EPS برای معادن بافق

گفته‌های بازار: نماد معادن بافق یک روز پس از بازگشایی نماد و در پی استقبال شایان توجه معامله‌گران با شایعه اعلام EPS یک‌هزار تومانی مواجه شده است.

شنیده‌های ما: امور سهام این شرکت که ظاهرا در بافق مستقر است، طی دو بار تماس خبرنگار ما، با قطع ارتباط تلفنی از پاسخگویی به این شایعه امتناع کرده و در هر حال گروه بورس به منظور اطلاع‌رسانی به معامله‌گران بازار، آماده دریافت اطلاعات شفاف و صحیح از این شرکت است.