فارس- با بازگشایی روز گذشته نماد معاملاتی معادن بافق بعد از ۱۵ماه، این سهم بیش از ۳۶۰‌درصد بازدهی نصیب سهامداران اندک خود کرد که چنین وضعیتی از جمله حوادث نادر و استثنایی بازار سهام کشور است.

این شرکت که از تاریخ ۲۷اردیبهشت سال گذشته به دلیل عدم ارائه اطلاعات به سازمان بورس تا دیروز با توقف نماد معاملاتی مواجه بود، با توجه به پرداخت سود ۶۵تومانی در مجمع سالانه و تفاوت قیمت ۲‌هزار و ۸۹۱ تومانی بالغ بر ۳۶۰‌درصد بازدهی برای یک‌هزار و ۱۵۲ سهامدار خود به ارمغان آورده است. این ‌درصد از بازدهی با توجه به کمیت شرکت و دوران توقف نماد معاملاتی، از اتفاقات نادر و استثنایی بازار سهام ایران است.

دیروز ۹۶ نفر بیش از ۲۸۵‌هزار سهم معادن بافق را به قیمت ۳‌هزار ۷۹۸ تومان خریداری کردند.

دلایل بازدهی ۳۶۰‌درصدی

در این رابطه «اکبر مردانی»، کارشناس بازار سرمایه دیدگاه‌های خود را در این‌باره اعلام کرد و گفت: معادن بافق از چند سال گذشته با تغییر و تحولاتی، برنامه‌هایی برای طرح و توسعه از طریق به کارگیری از ماشین‌آلات جدید و بهره‌برداری از معادن با همکاری یک شرکت انگلیسی داشت.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به راه‌اندازی خط راه‌آهن بافق به سرخس این شرکت با کاهش هزینه هر تن ۲۵‌هزار تومان مواجه شد.

مردانی خاطرنشان کرد: اما مهمترین دلیل رشد سودآوری معادن بافق، افزایش قیمت‌های جهانی روی و سرب است که به دلیل عدم ارائه اطلاعات شفاف و اعلام همواره اندک سود سهام و سپس افزایش دادن آن توسط مدیران این شرایط برای سهام معادن بافق رخ داد.

وی افزود: از طرف دیگر مدیران این شرکت به هنگام رشد قیمت سهام در سال ۸۴ از ۳۰۰ به ۳۸۵ تومان، با صدور اطلاعیه‌ای زمینه گمراهی سهامداران را فراهم کردند و در آن اطلاعیه رسمی اعلام کردند که ارزش سهام معادن بافق به این اندازه نبوده و شرکت از زمینه رشد برخوردار نیست که همین اطلاعیه موجب فروش برخی از سهامداران این شرکت شد.

مردانی در رابطه با دیگر دلایل چنین بازدهی ابراز داشت: معادن بافق در حالی به ازای هر سهم ۴۲۰ تومان سود پیش‌بینی کرده که با توجه به تفاوت بودجه اعلامی با قیمت‌های جهانی محصول روی و سرب این انتظار برای سهامداران وجود دارد که سود سهام شرکت به حدود ۸۰۰ تومان افزایش یابد.

وی افزود: در بودجه اعلامی شرکت، محصول سرب یک‌هزار و ۱۰۰ و روی ۲‌هزار و ۷۰۰ دلار اعلام شده در حالی که قیمت‌های کنونی سرب حدود ۳‌هزار و ۲۰۰ دلار و روی ۳‌هزار و ۵۰۰ دلار است. مردانی برنامه افزایش سرمایه ۴‌هزار‌درصدی معادن بافق را از دیگر دلایل بازدهی ۳۶۰‌درصدی برشمرد و گفت: این شرکت در نظر دارد سرمایه بیش از یک‌میلیارد تومانی کنونی را به ۴۰‌میلیارد تومان در چند مرحله افزایش دهد.

وی افزود: مدیر نظارت بر مجامع سازمان بورس نیز در مجمع این شرکت اعلام کرده که در صورت نیاز به چنین افزایش سرمایه‌ای موافقت خواهد کرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر این شرکت حدود ۵۷۰ تومان سود انباشته دارد.