اشتیاق خریداران به شرکت‌های اصل 44

فارس- جدیدترین جدول عرضه و تقاضای سهام شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد که گاوبازان بازار تمرکز ویژه‌ای به سهام شرکت‌های اصل ۴۴ کرده‌اند. بر اساس این گزارش، در میان دو گروه گاوبازان (که همواره به خرید و انتظار رشد قیمت سهام تمایل دارند) و خرس بازان (که به دنبال کاهش قیمت سهام‌درصدد فروش و خروج از شرکت‌ها هستند)، این روز‌ها اکثریت خریداران (گاوبازان) به خرید سهام شرکت‌های اصل ۴۴ اشتیاق یافته و تمرکز ویژه‌ایی بر روی سهام این گروه تاز، وارد به بورس کرده‌اند.

جدول تقاضای سهام شرکت‌های بورس حاکی است که از میان شرکت‌های حاضر در تابلوی معاملات سهام شرکت‌های فولاد خوزستان، ملی مس و فولاد مبارکه با صف‌های چند‌میلیونی دارای طولانی‌ترین صف خرید هستند و در صدر تقاضای خرید دیگر شرکت‌ها ایستاده اند.

این گزارش می‌افزاید: سهام شرکت‌ تازه‌وارد فولاد خوزستان با بیش از ۲۹‌میلیون صف خرید طویل‌ترین صف خرید را به خود جذب کرده و در ۲هزار و ۹۵۶ دفعه دارای سفارشات متعدد خریداران شده که این تعداد سفارش خرید نشان از علاقه سهامداران حقیقی علاوه بر سهامداران حقوقی به این سهم دارد.

در‌حال‌حاضر تقاضاهای خرید این سهم با توجه به سقف ۲‌درصدی رشد نرخ‌، بر روی قیمت ۳‌هزار و ۵۵۴‌ریال چیده شده است.

این در حالی است که گاوبازان برای خرید سهام فولاد مبارکه (دیگر شرکت مشمول اصل ۴۴) صف ۶/۲۵‌میلیون تشکیل داده‌اند.

این تعداد تقاضا در۵۸۳ سفارش ارائه شده که گویای حضور اکثریت سهامداران حقوقی است که برروی قیمت ۲‌هزار و ۷۹۴‌ریال سفارش خرید داشته‌اند. از طرف دیگر سهام ملی مس که در تاریخ ۱۵ بهمن ۸۵ به عنوان اولین شرکت مشمول اصل ۴۴ وارد بورس شده دارای صف خرید ۸/۱۰‌میلیونی بوده و در رتبه سوم طولانی‌ترین تقاضاهای خرید ایستاده است.

این تعداد سفارش به قیمت ۶‌هزار و ۷۹۵‌ریال و در ۲۸۸ دفعه ارائه شده است. سهام ایرالکو نیز با بیش از ۴۶۶‌هزار سهم برای خرید از وضعیت مطلوبی برخوردار است که به نظر می‌رسد قیمت بالا و یک‌هزار و ۲۹۴ تومانی آن از جمله دلایل اصلی در کاهش تعداد تقاضای خرید در مقایسه با سه شرکت قبلی باشد.

در بررسی‌های وضعیت تقاضای خرید این ۴ شرکت مشمول اصل ۴۴ آمده است که این شرکت‌ها در مجموع با بیش از ۶۷‌میلیون سهم برای خرید مواجه شده‌اند که از جمله عوامل این وضعیت انتظار تداوم سودآوری، تعدیل سود سهام در آینده، نرخ جهانی محصولات، کسب اعتبار در میان سهامداران، نقد‌شوندگی مناسب، موضوع حضور در بورس دیگر کشورها، برخورداری از مزیت‌های نسبی‌، اقبال بازار به سهام صنعت‌فلزات و عدم عرضه سهام جدید از سوی سهامداران عمده باشد.