گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد استقبال فوق‌العاده سرمایه‌گذاران از سهام فولاد خوزستان، دومین شرکت تولیدکننده فولاد کشور بود. در بازار دیروز انتظار معامله‌گران برای عرضه فولاد خوزستان در شرایطی به سرآمد که بازار دادوستد سهام به دلیل آرامش سیاسی حاکم بر آن از روند رو به رشد و جو کاملا مثبتی برخوردار است. با توجه به این شرایط، معامله‌گران برای خرید سهام فولاد خوزستان اشتیاق قابل ملاحظه‌ای را نشان داده و بر خلاف عرضه فولاد مبارکه ۴/۹۶میلیون سهم از سهام فولاد خوزستان (۴/۴درصد سهام شرکت) در تالار به قیمت فوق‌العاده ۳هزار و ۳۵۰ ریال عرضه و در کمتر از سه دقیقه خریداری شد.

با این عرضه فولاد مبارکه نیز که به لحاظ جایگاه تولیدی فولاد در کشور همچنین سود و فروش، نسبت به فولاد خوزستان برتری دارد نیز با ۳۳میلیون صف خرید مواجه شد تا بازار با توقف معاملات این نماد به دلیل عدم عرضه سهم معادل حجم مبنا مواجه شود.

با توجه به این شرایط به نظر می‌رسد عرضه فولاد خوزستان که ۲/۱۳میلیون سهم آن باقی مانده است.

شدت رقابت بر سر فولاد خوزستان دیروز به حدی در تالارهای معاملاتی سنگین بود که برخی از کارگزاران به دلیل فشار بیش از حد به سیستم معاملات نتوانسته خرید سهام را صورت دهند.

در بازار دیروز روند رو به رشد بازار، موجب حاکمیت صف خرید در اکثر نمادها شده، به دلیل عدم عرضه سهام معاملات در تله حجم مبنا گرفتار شدند و این امر موجب شده است صف‌های خرید عریض و طویلی در بازار شکل بگیرند که ملی مس با ۱۷میلیون، فولاد مبارکه با ۳۴میلیون، چادرملو با ۷/۶میلیون، کالسیمین با ۴/۱میلیون، ساختمان با ۵/۷میلیون، پتروشیمی اراک با ۲/۲میلیون صدرنشین تقاضا و صف‌های خرید بودند.

دو نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و گل‌گهر نیز که دیروز (دوشنبه) در تالار بازگشایی شده بودند، به‌رغم رشد قابل ملاحظه قیمت، دیروز با صف خرید مواجه شدند تا شرایط به نحو موثری حکایت از بهبود فوق‌العاده بازار داشته باشد.

این شرایط همچنین فرصت مغتنمی برای دولت فراهم می‌آورد تا اقدام به عرضه سهام شرکت‌های اصل ۴۴ کند، امری که البته به دلیل کندی روند ورود شرکت‌های جدید به بورس احتمالا بهره‌برداری لازم از آن صورت نخواهد گرفت.

در معاملات دیروز نماد حق تقدم استفاده نشده تراکتورسازی ایران بازگشایی شد که به مدد شرایط خوب بازار ۸۷/۲۲میلیون برگه آن در نرخ ۶۷۵ ریال خریداری شد تا تراکتورسازی نیز که به دلیل فشار عرضه این اوراق با صف فروش در چند روز گذشته مواجه شده بود، بار دیگر به روند معاملات عادی بازگردد. حق‌تقدم‌های استفاده نشده فجر گالوانیزه نیز دیروز در نرخ‌های ۱۷۰ تا ۲۰۰ ریال در تالار دادوستد شد.

در بازار دیروز همچنین به دلیل تزریق نقدینگی جدید به بازار، انتظار کارشناسان برای عرضه سهام توسط خریداران سهام فولاد خوزستان محقق نشد و در پایان معاملات اکثر صف‌های خرید پایدار ماندند.

مساله تامین حدود ۳۵میلیارد تومان منابع برای خرید سهام فولاد خوزستان یکی از دلایل فزونی عرضه‌ها در هفته جاری بود که این امر بدون برخورد با مساله‌ای خاص سپری شده و به نظر می‌رسد فولاد خوزستان با شرایط به مراتب بهتر از عرضه فولاد مبارکه و ملی مس در تابلو قرار گرفته است.

با توجه به عرضه فولاد خوزستان دیروز حجم معاملات به ۱/۴۹میلیارد تومان رسید. از ۱۴۰ نماد مورد دادوستد نیز ۴۶ نماد با رشد قیمت و ۷۳ نماد با افت ارزش دادوستد شدند. شاخص نیز ۹۳/۱۲ واحد رشد کرد.