مجوز افزایش سرمایه 58شرکت بورسی و غیربورسی صادر شد

سنا- مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق‌بهادار گفت: در چهار ماه نخست امسال مجوز افزایش سرمایه ۵۸شرکت بورسی و غیربورسی صادر شده است.

بهروز زارع با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق‌بهادار بر اساس ماده ۲۴ قانوان بازار اوراق‌بهادار باید حداکثر ظرف ۳۰ روز از تاریخ ثبت درخواست، مراتب موافقت یا عدم موافقت خود را به ناشر اعلام کند، افزود: آمارها در سال ۸۶ نشان می‌دهد که پاسخگویی به شرکت‌های سهامی‌عام برای تاسیس و یا افزایش سرمایه در کمتر از ۲۰ روز انجام می‌شود. وی به عملکرد مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق‌بهادار در چهار ماه نخست امسال اشاره کرد و گفت: در این مدت مجوز افزایش سرمایه ۵۸ شرکت بورسی و غیربورسی صادر شده است.

زارع اظهار داشت: در چهار ماهه نخست امسال، افزایش سرمایه ۳۵ شرکت بورسی به مبلغ سه‌هزار و ۶۲۱‌میلیارد ریال و ۲۳ شرکت غیربورسی به مبلغ سه‌هزار و ۵۸۶‌میلیارد ریال صادر شد.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق‌بهادار ادامه داد: این مدیریت از ابتدای سال تا پایان تیرماه امسال، هفت مجوز تاسیس برای شرکت‌های سهامی عام را با سرمایه ۷۱‌میلیارد ریال صادر کرده است.

وی با بیان اینکه نظارت بر اجرای صحیح افزایش سرمایه شرکت‌ها، یکی دیگر از وظایف مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق‌بهادار است، افزود: ۴۰ مورد بررسی فرآیند افزایش سرمایه در این مدیریت انجام شده که در نهایت منجر به ثبت شرکت‌ها در این چهار ماه شده است.

زارع خاطر نشان کرد: تنها ۱۴ مورد از درخواست‌های شرکت‌ها از ابتدای سال تا پایان تیرماه ۸۶ مورد موافقت سازمان بورس و اوراق‌بهادار قرار نگرفت که ۱۰ مورد آن پس از ارائه مستندات جدید و تکمیل مدارک، مورد موافقت این سازمان قرار گرفت.

وی اظهار داشت: در طول چهار ماه نخست سال ۸۶ تنها چهار درخواست به دلیل نبود اطلاعات و مستندات کافی مورد موافقت سازمان بورس و اوراق‌بهادار قرار نگرفته است.

زمان‌بر نبودن فرآیند افزایش سرمایه

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق‌بهادار با تاکید بر این نکته که مراحل تاسیس و افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام به هیچ وجه «زمان بر» و «پیچیده» نیست، گفت: شرکت‌ها به سهولت می‌توانند بعد از ارائه مجوزهای قانونی، رعایت قوانین قانون بازار اوراق‌بهادار و تشریفات قانونی، اقدام به تاسیس و افزایش سرمایه نمایند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاسیس و افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام و انتشار اوراق مشارکت را مهم‌ترین وظایف مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق‌بهادار اعلام کرد و گفت: از این پس در راستای شفاف‌سازی، ارائه فعالیت‌ها و عملکردهای این مدیریت، اطلاعات به صورت دوره‌ای و در فواصل زمانی ۱۵ روز یکبار منتشر خواهد شد.

زارع افزود: هر مجوزی که از سوی مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق‌بهادار صادر می‌شود به صورت همزمان اطلاعات تکمیلی شرکت‌ها برای آگاهی عموم در سایت رسمی این سازمان به نشانی (www.seo.ir ) قرار می‌گیرد.

وی از تدوین مقررات جدید در جهت تسهیل امور در مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق خبر داد و گفت: این مقررات پس از تصویب در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد تا آنها به خوبی از ضوابط و مقررات موجود برای تاسیس و افزایش سرمایه مطلع شوند.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق‌بهادار خاطر نشان کرد: بر اساس قانون جدید بازار اوراق‌بهادار شرکت‌های سهامی عام خارج از بورس نیز تحت نظارت این سازمان قرار گرفتند که امیدواریم با اطلاع‌رسانی شفاف‌تر این‌گونه شرکت‌ها نیز آشنایی کافی را در خصوص مقررات قانون بازار اوراق‌بهادار به دست آورند.

زارع با بیان اینکه مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق‌بهادار آماده ارائه هرگونه اطلاعات برای تاسیس و افزایش سرمایه شرکت‌ها است، افزود: با تصویب و اجرای قانون جدید بازار اوراق‌بهادار، نقش مشاوره‌ای این مدیریت پررنگ‌تر شده به طوری‌که کارشناسان مدیریت بر بازار اولیه این سازمان آماده ارائه هرگونه اطلاعات به شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران هستند.