ایسنا- با وجود داشتن مجوز صادرات، خود را ملزم به تامین نیاز داخلی می‌دانیم. محمد‌حسن کشوری، مدیرعامل پتروشیمی غدیر، با بیان این مطلب افزود: با وجود اینکه مجتمع غدیر در یک منطقه ویژه است و تمام تاسیسات آن برای صادرات محصول طراحی شده، ولی به نوعی الزام تامین نیاز جهاد کشاورزی در اولویت کاری ما است.

اخیرا بعضی از صنایع پایین دستی از این که بعضی از مجتمع‌های پتروشیمی خصوصی کشور بدون توجه به نیاز داخل به صادرات محصول خود روی آورده بودند، گلایه‌مند و خواستار توجه بیشتر مسوولان به این امر بودند.

تفاوت قیمت یارانه‌ای با جهانی

مدیرعامل پتروشیمی غدیر در خصوص تفاوت قیمت داخلی و صادراتی اوره اظهار کرد: آنچه که ما به عنوان محصول به فروش می‌رسانیم از این جهت تفاوت چندانی بین نرخ داخلی و خارجی آن وجود ندارد، ولی طبق یارانه‌ای که دولت برای اوره پرداخت می‌کند، قیمت داخلی اوره حدود کیلویی ۱۰۰‌تومان است، در حالی که قیمت FOB خلیج‌فارس این محصول حدود ۳۰۰ تومان برای هر کیلو است. وی با اشاره به راه‌اندازی کامل پتروشیمی خصوصی کرمانشاه در آینده نزدیک اظهار کرد: از این طریق و با تامین نیاز داخل، صادرات محصول خود را آغاز می‌کنیم. او با بیان اینکه هنوز اوره‌ای به فروش نرسانده‌ایم، اظهار کرد: در‌حال‌حاضر تولیدات اوره خود را انبار می‌کنیم که میزان آن تا به حال به ۵۰‌هزار تن رسیده است. با این وجود دیگر ظرفیت انبارمان در حال پرشدن است و این هفته برای فروش اوره اقدام می‌کنیم. وی درباره خصوصی‌سازی مجتمع غدیر نیز گفت: در‌حال‌حاضر مجتمع پتروشیمی غدیر با داشتن ۵۱‌درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر به عنوان بخش‌خصوصی محسوب می‌شود و فروش آن تابع قانون تجارت است. وی ادامه داد: برنامه خصوصی‌سازی آن قسمت از سهام مجتمع ما که ۴۹‌درصد است به عهده خود شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که ممکن است از طریق سهام عدالت، بورس یا ارائه به خود کارمندان شرکت ملی صنایع پتروشیمی باشد.