فولاد خوزستان و حق‌تقدم‌های یک ریالی

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته در آغاز روند کاری خود، شاهد جو مناسب دادوستد سهم و بازاری پررونق بود.

در معاملات دیروز بازار سهام، انتشار خبرهایی مبنی‌بر تداوم آرامش سیاسی حاکم در مساله پرونده هسته‌ای کشورمان، همچنین کاهش احتمال اوج‌گیری تنش متعاقب خروج ناوهای آمریکایی از منطقه خلیج فارس و آرامش غیرمنتظره در صحنه آشوب‌زده عراق موجب شد تا بازار بیش از پیش متمایل به تحولات داخلی باشد، امری که تداوم رشد بازار را موجب شد. در آغاز معاملات دیروز بهترین خبر، اعلام زمان عرضه فولاد خوزستان در شانزدهم مردادماه بود. انتشار این خبر موجب شد تا برخی از معامله‌گران از طریق عرضه سهام مورد اقبال بازار تجهیز منابع کنند که این امر معاملات پرحجمی را رقم زد. در بازار دیروز انگیزه تجهیز منابع مالی موجب شد صف خرید ۳۵میلیونی فولاد مبارکه توسط معامله‌گران عمده بازار عرضه شود. اتمام عرضه ۵درصد سهام فولاد مبارکه در روز چهارشنبه گذشته موجب شد تا سازمان خصوصی‌سازی روز گذشته سهامی برای عرضه نداشته باشد و کلیه عرضه ۴۵میلیون سهمی توسط معامله‌گران بازار رخ دهد. در این گروه ملی مس نیز که به دلیل احتمال کاهش تقاضای اقتصادی آمریکا با افت قیمت جهانی این فلز مواجه شده بود، با عرضه ۵میلیون سهمی دست و پنجه نرم کرد و با مقاومت مناسبی به پایان بازار رسید.

در گروه معدنی رشد دوباره بهای جهانی سرب باعث تقویت موقعیت باما شد. در این گروه عدم بازگشایی نماد گل گهر و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات موجب افزایش فشار تقاضا در نماد چادرملو شده است.

در گروه واسطه‌گری مالی روند قیمتی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی دیروز با عرضه‌های قابل ملاحظه معامله‌گران متوقف شد.

عدم افت قیمت «وصندوق» نسبت به نقطه اوج قبلی این نماد، موجب شده است دامنه نوسان «وصندوق» محدود شود.

در گروه تجهیزات، گزارش سه ماهه ماشین آلات عمرانی و زراعی موجب شد تا این نماد با عرضه قابل ملاحظه‌ای مواجه شود، اما صف خرید محدودی در پایان بازار دیروز همچنان برای این نماد وجود داشت.

بازار دیروز همچنین بازار عرضه حق تقدم‌های یک‌ریالی نیز بود، حق تقدم‌های استفاده نشده آریا الکترونیک پس از سه بار عرضه‌های نا موفق سرانجام در نرخ یک‌ریال در تابلوی چهارم مورد معامله قرار گرفت.

حق تقدم‌های استفاده نشده شیشه و گاز نیز در نرخ یک ریال خریداری شد.

در مجموع بازار دیروز، بازار پررونقی بود که با توجه به عرضه فولاد خوزستان در میانه هفته جاری با تقویت بیشتری مواجه خواهد شد.

حجم معاملات دیروز نیز ۳/۲۰میلیارد تومان بود که نشان دهنده ورود نقدینگی جدید به بازار است. از ۱۳۵نماد مورد داد و ستد ۶۴نماد با رشد قیمت و ۵۵نماد با افت ارزش داد‌وستد شدند.