علیرضا باغانی

بورس تهران با تغییر در نحوه محاسبه شاخص همچنین تغییرمدیریتی در یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری،‌ به روند متعادل خود ادامه داد.

عرضه‌های اندک سازمان خصوصی‌سازی در روز سه‌شنبه موجب شد که صف خرید فولاد مبارکه به بیش از ۱۰۰میلیون سهم برسد. همچنین افزایش بهای جهانی مس موجب شد تا معامله‌گران شاهد عرضه سهام «فملی» نباشند. این نماد قرار بود روز گذشته متوقف شود. در بازار دیروز حق تقدم سرمایه‌گذاری شاهد به منظور عرضه ۶۲۷۷۵۷ عدد حق تقدم استفاده نشده و ۹۴۸۹ عدد پاره سهام ناشی از افزایش سرمایه با محدودیت هر دستور خرید ۱۰هزار سهم آماده انجام معامله شد. در پایان معاملات سه‌شنبه هم نمادهای معاملاتی شرکت‌های داروسازی سبحان، ایتالران و لبنیات پاک جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه متوقف شدند. نماد شرکت پشم بافی توس هم پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی بازگشایی شد.بازگشایی نماد شرکت سایپاآذین پس از تعدیل پیش‌بینی درآمد هرسهم سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۸۶ و قند شیرین خراسان پس از تعدیل پیش‌بینی درآمد هرسهم سال مالی منتهی به ۳۱/۶/۸۶ نیز از دیگر اتفاقات بازار دیروز بود. حق‌تقدم پارس خودرو، کمباین‌سازی ایران و پارس سرام هم روز سه‌شنبه آماده انجام معامله شد.

«ثاخت» تعدیلی ندارد

گفته‌های بازار: از گوشه و کنار تالار شیشه‌ای شنیده می‌شود که شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان، EPS ت۱۱۰۰ ریالی به بورس اعلام کرده است که ظاهرا این تعدیل از محل فروش واحد برج تهران است.

شنیده‌های ما: در تماس ما با شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان چنین تعدیلی در EPS شرکت تکذیب شد. این شرکت توضیح داده که EPS خود را از ۴۰تومان به ۶۰تومان و از ۶۰تومان به ۹۶تومان افزایش داده است که دلیل این تعدیلات نیز سودهای ناشی از فروش واحدهای برج مزبور بوده است، اما در‌حال‌حاضر هیچگونه تعدیلی در پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت صورت نگرفته است و اعلام EPS ت۱۱۰تومانی شرکت فقط یک شایعه است.

ابقای مدیرعامل تکنوتار

گفته‌های بازار: روز گذشته بازار سرمایه به دنبال انتشار شایعه استعفای مدیرعامل تکنوتار شاهد صف‌های فروش این سهم بود.

از سوی دیگر خبر خرید زمینی به مساحت ۴۰هزار مترمربع در منطقه شمس‌آباد توسط این شرکت در بین سهامداران رد و بدل می‌شد.

شنیده‌های ما: شرکت تکنوتار با رد خبر استعفای مدیرعامل شرکت اعلام کرد: طبق مصوبات مجمع عمومی شرکت، مهندس سیدمهدی یحیی‌زاده، مدیرعامل شرکت برای سال مالی جاری نیز در سمت خود ابقا شده است. همچنین مدیران شرکت درباره خرید زمین یاد شده اظهار کردند: خرید این زمین به منظور تجهیز و ساخت کارخانه شماره ۳ تکنوتار است، اما مساحت آن کمتر از ۴۰هزار مترمربع است.