گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته پس از قریب به بیش از دو هفته تمرکز بر گروه سهام معدنی و فلزی، شاهد تغییر آهنگ حرکت بازار و جایگزینی گروه پیشرو بازار بود.

در معاملات دیروز معامله‌گران پس از مدت‌ها پیشتازی دو نماد شاخص گروه‌های معدنی- فلزی ملی مس و فولاد مبارکه شاهد چرخش اقبال در بازار بودند. روند طبیعی حرکت معامله‌گران در حالی در بازار دیروز رقم خورد که حرکت کلی بازار در چند هفته گذشت عموما قطبی و دامنه محدود بود که با توجه به حرکت روز گذشته انتظار برای گسترده‌تر شدن دامنه رشد بازار را افزایش داده است. در بازار دیروز، در گروه اصل ۴۴ گزارش ۳ماهه فولاد مبارکه در شرایطی منتشر شد که شرکت در پیش‌بینی مالیات عملکرد خود ملاک ۲۵درصدی شرکت‌های غیربورسی را لحاظ کرده است.

شرکت‌های بورسی از ۵/۲درصد معافیت مالیاتی برخوردار هستند، همچنین به‌رغم برخورداری صادرات از معافیت مالیاتی مبارکه، برای ۲۰درصد صادرات خود نیز مالیات ۲۵درصد در صورت‌ها لحاظ کرده است که انتظار برای اصلاح گزارش شرکت را فراهم کرده است. در این گروه ملی مس به‌رغم عرضه معامله‌گران کوتاه‌مدت و افت تا نزدیکی‌های درصد منفی با دفاع سهامداران حقوقی مواجه شده و پس از ۷/۱۸میلیون سهم معامله ۱۱ریال افت کرد. در این گروه آلومینیوم ایران با صف خرید قابل ملاحظه ۵/۱میلیونی و با عرضه تنها ۱۳هزار سهم مواجه شد.

در بازار دیروز گروه دارویی، به رغم سری اول برخی از گزارش‌های نه‌چندان دلچسب سه ماهه با اقبال نسبی معامله‌گران مواجه شدند. عدم اعلام افزایش نرخ دارو از سوی وزارت بهداشت باعث توقف حرکت رشد فروش و سود شرکت‌های دارویی شده است.

انتظار می‌رود تکمیل گزارش‌های سه ماهه سهم گروه دارویی تکلیف صدرنشینی یا عدم صدرنشینی گروه دارویی بر بازار را مشخص کند.

در گروه سیمانی دیروز عرضه سهام سیمان دشتستان دیروز به تعداد ۳میلیون سهم در نرخ ۲هزار و ۵۷۰ریال رقم خورد. این قیمت بالا در حالی برای دشتستان ثبت شد که سیمان‌های با P/E کمتر از دشتستان نیز در بازار به وفور یافت می‌شوند. در گروه تجهیزات نماد ماشین‌آلات زراعی و عمرانی دیروز پس از تعدیل قابل ملاحظه پیش‌بینی EPS شرکت با رشد ۳۴/۳۸درصدی بازگشایی شد.

در گروه غذایی معامله عمده فروش ۳/۱۲درصد سهام مارگارین دیروز در داخل گروه توسعه صنایع بهشهر رقم خورد، این بلوک را سرمایه‌گذاری گروه بهشهر عرضه کرد.

در مجموع بازار دیروز بازاری با حفظ روند رو به رشد و متنوع‌تر به لحاظ فرصت انتخاب سهام بود.

در بازار روز گذشته نمادهای نیرو کلر، ماشین‌آلات زراعی و عمرانی، پارس سوئیچ و جام دارو بازگشایی شد و ۱۰ نماد متوقف شدند. ارزش کل معاملات دیروز بالغ بر ۸/۲۲میلیارد تومان بود. شاخص تحت تاثیر افت قیمت سهام مس و فولاد ۷/۲ واحد کاهش یافت. از ۱۱۶ نماد مورد معامله ۴۷ نماد با رشد قیمت و ۵۶ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.