از صف 31میلیونی خرید تا صف فروش 17میلیونی

گروه بورس - زهرا مجتهد: سهام فولاد مبارکه اصفهان طی روز کاری بازار سهام، از صف خرید ۳۱میلیونی خارج و در صف فروشی با بیش از ۱۷میلیون سهم قرار گرفت.

در معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته ۳۱میلیون سهم «فولاد» صف خرید داشت که در همان روز ۱۴میلیون از سهام یادشده معامله شد. طی روزهای چهارشنبه، شنبه و یکشنبه این سهم شاهد عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از سوی دولت بود. این درحالی است که پنج درصد موردنظر دولت برای عرضه این سهم هنوز باقی مانده و به فروش نرسیده است. در حالی که سهام این شرکت عرضه‌های گسترده‌ای داشت، گزارش عملکرد سه ماهه نخست سال ۸۶ را به بازار منعکس کرد.

این انعکاس عملکرد اگرچه به موقع صورت گرفت و بیانگر آن بود که شرکت تاخیری در ادامه گزارش سه ماهه نداشته است و درصد پوشش پیش‌بینی سود ۸۶ آن بالاتر از ۲۵درصد است، اما کارشناسان را با این پوشش روبه‌رو کرده است که به طور کلی طی چند روز ۳۱میلیون صف خرید از سوی سهامداران به یک باره با توجه به عملکرد مناسب شرکت به صف فروش ۱۷میلیونی تبدیل شده است؟

مساله‌ای که در این میان وجود دارد به مکانیزم بازار سهام و معاملات آن بازمی‌گردد.

محدودیت دو درصد و حجم مبنا همچنین شرایط عرضه‌های محصولات فولاد مبارکه در بورس فلزات باعث شده بود که سهامداران انتظار پوشش پیش‌بینی درآمد هر سهم در سطح بالاتری را داشته باشند. به همین دلیل صف خرید سهم «فولاد» شکل گرفت.

بر این پایه صف فروش ۱۷میلیون سهمی «فولاد» با همان قیمت صف خرید روز چهارشنبه، ناکارآمدی مکانیزم‌های جاری معاملاتی در بازار را مشخص می‌سازد. به طوری که تعداد سهام معامله‌شده در صف فروش کمتر از یک میلیون سهم است.

اما در رابطه با گزارش سه ماهه شرکت که روز شنبه بر روی سامانه اطلاع‌رسانی بورس قرار گرفت، حکایت از ارائه جزئیات مفروضات پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال‌مالی جاری دارد.

به نوشته خبرنگار ما، هیچ شرکتی تاکنون به این سبک، گزارش به بورس نداده است و این نکته عملکرد شفاف شرکت را نمایان می‌سازد.

در گزارش مفروضات فولاد مبارکه اصفهان آمده است که موجودی سنگ‌آهن این شرکت در ابتدای دوره برابر ۸۸۳هزار تن به ارزش ۲۹۸میلیارد و ۶۶۶میلیون ریال بوده است.

«فولاد» طی بهار امسال حدود یک میلیون و ۷۴۹هزار تن سنگ‌آهن به ظرفیت ابتدای دوره خود افزود: ارزش این مقدار ۸۹۴میلیارد و ۱۶۲میلیون ریال اعلام شده است.

بنابراین گزارش، سنگ‌آهن مصرف‌شده به میزان یک میلیون و ۷۸۸هزار تن و به ارزش ۸۷۸میلیارد و ۲۵۸میلیون ریال بود.

این شرکت برای تولید هر کیلوگرم محصول نهایی به ۵۱۸/۱ کیلوگرم سنگ‌آهن احتیاج دارد.

بازار فروش فولاد در بهار امسال حاکی از آن است که ۲/۸۵درصد از رقم کل فروش به بازار داخلی و ۸/۱۴درصد دیگر به بازار خارجی اختصاص داشت.

از طرفی این شرکت ۸/۹۵درصد مواد اولیه موردنیاز خود را از داخل کشور تامین کرده است.

مبلغ مواد اولیه تامین‌شده برای شرکت معادل یک هزار و ۳۵۵میلیارد و ۴۹۱میلیون ریال اعلام شده است.

چنانچه شرکت با روند کنونی به تولیدات خود ادامه دهد، ظرفیت تولید آن از چهار میلیون و ۷۰۰هزار تن فراتر خواهد رفت.