علیرضا طالبی
رضا قنبریان
5 - اختیار خرید پوشش‌یافته:
استراتژی اختیار خرید پوشش یافته، استراتژی است که سرمایه‌گذار قرارداد اختیار خرید را می‌فروشد و در عین حال در همان زمان مالک تعداد مشابهی سهم است.

اگر سهم مذکور به طور همزمان با فروش قرارداد اختیار خرید خریداری شده باشد، عموما استراتژی «خرید- انتشار» نامیده می‌شود. در هریک از این موارد، عموما سهام در حساب کارگزاری که سرمایه‌گذار در آن اختیار خرید را فروخته نگهداری می‌‌شود و کاملا تعهدات انتقال سهام در فروش قرارداد اختیار خرید را پوشش می‌دهد یا تضمین می‌کند. این استراتژی اساسی‌ترین و گسترده‌ترین استراتژی مورد استفاده است که انعطاف‌پذیری اختیار‌های پذیرفته شده را با مالکیت سهام ترکیب می‌کند.


بازار اختیار معامله: خنثی و در حال صعود برای سهم پایه چه زمانی از این استراتژی استفاده می‌شود؟
اگرچه اختیار خرید پوشش یافته می‌تواند در همه شرایط بازار مفید باشد، اما اغلب زمانی به کار می‌رود که سرمایه‌‌گذار بازار رو به رشدی را برای سهام پایه احساس کند و تصور کند که ارزش بازار سهم پایه در طول عمر اختیار در محدوده کوچکی نوسان می‌کند. سرمایه‌گذار خواهان تولید درآمد اضافی (بیش از سود تقسیمی) از سهم پایه است و یا اندازه محدودی از حفاظت در برابر کاهش در ارزش سهم پایه را ارائه می‌کند.
منافع این استراتژی کدامند؟
از آنجایی که این استراتژی می‌تواند محافظت محدودی را از کاهش قیمت سهم و با افزایش قیمت سهم سود مشارکت محدودی ارائه کند و از آنجایی که سرمایه‌گذار وجوه دریافتی حاصل از فروش اختیار خرید را برداشت می‌کند، این استراتژی مولد درآمد می‌باشد. به طور همزمان، این استراتژی می‌تواند منافع مالکیت سهم پایه، نظیر سود تقسیمی و حق رای را هم افزایش دهد، مگر آنکه آگهی اعمال را برای اختیارهای خرید انتشار یافته و تعهد فروش سهام اعلام کند. همچنین سرمایه‌گذار شانس زیادی دارد که سود تقسیمی قبل از اعمال اختیارها پرداخت گردد.